اخبار داغ

مخترع جوان تبریزی:

عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، مشکل اصلی تولیدات داخلی است/ سیستم ترمزقطار،اختراعی که اگر عملیاتی می شد حادثه قطار تبریز مشهد اتفاق نمی افتاد

عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، مشکل اصلی تولیدات داخلی است/ سیستم ترمزقطار،اختراعی که اگر عملیاتی می شد حادثه قطار تبریز مشهد اتفاق نمی افتاد
شیرزاد گفت: سیستم ترمز قطار دستگاه خورشیدی سنجش فشار انتهای قطار که طراحی و ساخته شد، اگر در زمان مناسب عملیاتی می شد، سانحه تبریز –مشهد اتفاق نمی افتاد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از زیتون، در هر کشوری ساز و کار های مختلفی برای پیشرفت در نظر گرفته می شود. یکی از راه های پیشرفت در سراسر دنیا، استفاده از نیروی نخبه و سرمایه های فکری است.نیروی نخبه تاثیر گذار، از شاخصه های قدرت علمی در هر کشوری است. کشور ما ایران، نیز از دیرباز، به گواه تاریخ، مهد فرهیختگی و علم و ادب بوده است. جوانانی که با استفاده از قدرت فکر خود در طول تاریخ برای کشور، راه گشا بودند. نخبگانی که علی رغم دعوت چندین دانشگاه معتبر، ماندن در کشور و خدمت به میهن خود را برگزیدند. علی اکبر شیرزاد، یکی از این جوانان این شهر و دیار است. در ادامه گفت و گوی  زیتون را با این جوان نخبه تبریزی می خوانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

 

,

ضمن عرض و ادب و خسته نباشید بنده علی اکبر شیرزاد متولد سال 75 مدیر عامل شرکت افرا هستی تبریزمالک و مخترع 12اختراع هستم که هر کدام یکی از مشکلات صنعتی مملکت را حل کرده است و در دانشگاه پیام نور تبریز تحصیل میکنم.

,

به علت نبود بستر مناسب، از دوازده اختراع، فقط چهار اختراع را تجاری سازی کردیم

,

زیتون: اولین اختراع چه زمانی بود؟

,

اولین اختراع در سال 86 بود که بنده 15سال داشتم.اولین اختراع ماشین هوشمند خودران جهان بود که در جشنواره خوارزمی مطرح کردیم و در مرحله استانی نیز، صاحب مقام شدیم   و این طرح به ثبت رسیده است.

,

زیتون: آیا از این اختراع در بحث تجاری سازی استفاده شده است؟  متاسفانه خیر، در سطح اختراع ماند چون بستر مناسب برای پیاده سازی این طرح ها مهیا نشد که بخاطر بحث زیر ساخت و سرمایه گذاری این کار امکان پذیر نشد. در مجموع  12 اختراع ما توانستیم 4 اختراع را به مرحله تجاری سازی برسانیم. 

,

سیستم ترمزقطار،اختراعی که اگر عملیاتی می شد حادثه قطار تبریز مشهد اتفاق نمی افتاد

,

سیستم ترمز قطار دستگاه خورشیدی سنجش فشار انتهای قطار که طراحی و ساخته شد، اگر در زمان مناسب عملیاتی می شد، سانحه تبریز –مشهد اتفاق نمی افتاد . مدتی قبل از وقوع این اتفاق، کتابی در این زمینه تالیف کردم و به چاپ رسید  .این مشکل بزرگی بود و می توانستیم حل کنیم. بعد از ساخت این دستگاه مسئولین اعلام کردند که  باید این دستگاه، تست شود و بعدا مجوز های لازم صادر شود . دستگاه ساخته شده را در راه آهن تست کردیم و شکر خدا با موفقیت عمل کرد.

,

 دستگاه دراواخر سال 95 ساخته شد و تاییدیه های لازم را گرفت و زمانیکه به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کردیم، مدیران وزارت راه، گفتند سن شما از سن تحقیقات کم است و از تبریز باید پیگیر باشید  هنگام برگشتن به تبریز، سانحه تبریز- مشهد اتفاق افتاد که بعد ازاین سانحه، دستگاه بلت شد و در راه آهن ارائه دادیم و قرار شد مراسم رونمای از این اختراع در تهران برگزار شود.

,

خطای انسانی،در سیستم ترمز فعلی قطارها، بزرگترین ایراد و مشکل است

,

زیتون: وزیر راه آقای آخوندی دردیدار با رهبر انقلاب، گفت: سیستمی که خریداری شده  اگر راننده قطار هم  سکته  بکند قطار به راه خود ادامه می دهد. دراین باره توضیح دهید؟

,

این برنامه به نام سیستم  ای تی سی  هوشمند قطار معروف است. سیستم ترمز قطارهای کشور، سیستم پنوماتیکی و خود کنترل است. بزرگترین مشکلات سیستم 

,

های پنوماتیکی این است که فشار ابتدا و انتهای قطار، با هم برابر نمی باشد . بنده عضو اتحادیه بین المللی راه آهن یو ای سی هستم.  در انتهای قطار واگنی طراحی کردند که رئیس قطار و ترمزبان به منظور نظارت بر سیرسالم قطار در آن واگن حضور داشتند.  منظور از نظارت بر سیرسالم قطار یعنی فشار انتهایی قطار را اندازه می گیرند و با بی سیم به لوکوموتیوران اطلاع دهد. مشکل اصلی که است می گوییم فشار سیستم ترمز قطار خود کنترل است ما یک لوله اصلی ترمز داریم که  فشار این لوله ترمز 5 بار است. اگر از 5بار افت شود سیستم به صورت هوشمند احتمال گسیختگی قطار می داند و به صورت هوشمند، ترمز سریع انجام می دهد و در مسیر متوقف می شود. در ترمز سریع و در مسیر باقی ماندن باید لوکوماتیوران باید پیاده شده و تک تک ترمز های واگن ها را باز کند و بعد به داخل برود و کمربسور را فعال کند و باد، تولید شود و  زمان بر است.عامل اصلی باقی ماندن قطار در مسیر افت فشار است.سیستم ای تی سی به این حالت است که اگر ما ازتبریز به مشهد یک خط را فرض کنیم،  قطاری که از تبریز به مشهد حرکت می کند تا زمانی به ایستگاه مشهد وارد نشده است ایستگاه بعدی قطار دیگری را وارد آن خط نمی کند .کار ای تی سی این است که تا زمانیکه که قطار در این خط است و وارد مقصد نشده،  به قطار بعدی برای ورود مجوز نمی دهند. همچنین خطای انسانی در سیستم حمل و نقل ریلی  بزرگترین ایراد است .

,

سیستم هوشمند ترمز قطار ساخت داخل، از نظر قیمت تمام شده و کیفیت، بهتر از مشابه خارجی است

,

سیستمی به نام امباترین، که ساخت کشور آفریقای جنوبی است که قرار بود قبل از تحریم، با قیمت  85 میلیون تومان وارد ایران شود زمانی که تحریم ها انجام شد، ورود این دستگاه ها متوقف شد. البته این سیستم، یک ایراد بزرگ داشت، بعد از برسی های مختلفی که روی دستگاه وارداتی، انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که این دستگاه نیز برای خودش مشکلاتی دارد و دستگاه ساخت ما، مشکلاتی را که دستگاههای وارداتی داشتند را توانستیم بر طرف کنیم، قیمت تمام شده دستگاه ساخته شده ما، در حدود 8 میلیون تومان بود. در ثانی  از افت فشار و گسیختگی قطار جلوگیری می کند. البته قبل از سانحه تبریز -مشهد،  برخورد قطار میانه -هشترود، تونل ضحاک بود که قطار در داخل تونل متوقف  می شود و  قطار دیگری بدون اطلاع از توقف قطار وارد تونل شده و برخورد می کنند.

,

زیتون: در سانحه تبریز مشهد اگر این سیستم روی قطاربود در کدام مرحله عمل می کرد؟ و تا چه حدی از وقوع این حادثه جلو گیری می کرد؟

,

اگر این دستگاه آن زمان عملیاتی می شد، در مسیر متوقف نمی شد و افت فشاری هم اتفاق نمی افتاد. ترمزسریع فعال می شد، در نتیجه، لوکوموتیوران متوجه می شد  و اقدامات لازم انجام میگرفت .و ترمزی اتفاق نمی افتاد تا ای تی سی خطا دهد و بگویند طبیعی است و قبلا این خطاها داده شده بود.

,

 دوچرخه توان بخشی ویژه کودگان فلج مغزی را تجاری سازی کردیم

,

زیتون: از دیگر اختراعات خود توضیح دهید؟

,

ما در زمینه تجهیزات پزشکی نیز وارد فعالیت شدیم. در بین خانواده های خود ما دو کودک بدنیا آمدند که هردو فلج مغزی بودند که به آن اصطلاحا سی پی می گویند. بدین صورت که پاها به صورت قیچی و اسپاسم شده و فشرده می باشد و پزشکان میگفتند: باید دائما به فیزیوتراپی برده شوند تا عضله ها سفت نشوند اگر سفت شوند مجبور میشوند عضلات را بشکنند تا خم شود و فیزیوتراپی برای هرروز میانگین برای کدام 60 تومان پول میگرفت که ما برای این کار دستگاهی باعنوان دوچرخه توان بخشی افراد مبتلا به فلج مغزی طراحی کردیم که در اینجا اولا توده های بدنی کودک را اندازه میگیرد و بر حسب توده ها مدت زمانی ارائه می دهد که برای جلوگیری از صدمه رسیدن به عضله در زمان زیاد است. باعث استقامت بخشی عضلات دست و پا می شود چون دست و پا نقش مهمی دراین بیماری  دارند و این دستگاه را طراحی و به ثبت رساندیم و اکنون در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز شروع شد و تولیدات را آغاز کرده ایم.

,

کودکان مبتلا به این بیماری کم نیستند و هزینه های درمان آن سرسام آور است برای کمک به خانواده های این کودکان به چنین دستگاه هایی نیاز داریم. در حال حاضر سفارش تولید 80 دستگاه از این تولیدات را دریافت کردیم.

,

ارائه طرح جامع گردشگری و ورود تبریز2018 به سایت جهانی گردشگری

,

طرح  بعدی طرح سیستم جامع برنامه تبریز 2018است که برای اولین بار در کشور و استان طراحی کرده ایم.نیاز های یک گردشگر را برای ورود به کشور یا شهر بررسی کردیم.  بحث هتل و رستوران است و بلیط و هواپیما و اجاره خودرو، و عدم شناسایی مناطق توریستی است .که برای هر مناطق تروریستی گردشگری امروزه اپلیکیشین هایی طراحی شده است.

,

  همه موارد یاد شده را در سیستم سامانه جامع که شامل وب سایت اپلیکیشن و رابات تلگرام ادمین سازی کردیم که ربات تلگرام برای اولین بار درتبریزدر مورد گردشگری مطرح شده است. در ربات تلگرام تمامی مشخصات استان ازقبیل مناطق توریستی،تاریخی ،تفریح، هتل ها و سایر موارد دیگر که برای یک گردشگر نیازاست، در وب سایت و اپلیکیشین مطرح  و ارائه شد. جذب گردشگر در رویداد 2018، بحث مهمی است. حتی در بعضی از استانها اطلاع ندارند که تبریز 2018 وجود دارد. وب سایت لوندی پلنتس که وب سایت گردشگری است که قبلا کتاب بود الان وب سایت جامع گردشگری دنیا شده است. تمامی گردشگران قبل ازاینکه منطقه گردشگری مورد نظر خود را انتخاب کنند، از این سایت دیدن می کنند.  تبریز 2018 را هم وارد این سایت کردیم که تا کنون بی سابقه بوده است

,

زیتون: آیا این مجموعه را بصورت خود جوش انجام داده اید یا با پیگیری مجموعه شهرداری یا استانداری اتفاق افتاده است؟ 

,

تبریز 2018 فقط در شهرداری مطرح شده است ولی با این حال ارگان های دیگر نیز دخیل هستند و مسئول اصلی دولت است و باید استاندار پیگیر این قضیه باشد.ما این طرح را به نمایشگاه ربع رشیدی فرستادیم و برگزیده شد .آقای خدابخش (استاندار) و آقای کلانتری نیز از غرفه ما دیدن کردند .آقای دکتر خدابخش گفت: که به اعضای هر گردشگری که با اپلیکیشن ما وارد استان می شود به ما پاداشی در نظر گرفته شود که فعلا انجام نشده ولی گفتند برای مکتوب شدن اقدام کنند. ما برای اینکه این طرح را عملی کنیم به مجوزهایی که از طرف شهرداری صادر می شود نیازمندیم.  دکتر شریف نژاد در دبیرخانه تبریز 2018، نامه نگاری هارا انجام دادند و به توسعه گردشگری معرفی شدیم و  آقای مهندس خلیلی طرح را بررسی کردند و  از میراث فرهنگی دیتاهایی که برای وب سایتمان نیاز بود را گرفتیم ودر مرحله آخر به مجوز شهردار محترم نیاز داشتیم که بالاخره قبول کردند که مدارک ما را بررسی کنند.

,

مقام معظم رهبری را نائب امام زمان(عج) می دانیم و فرموده های معظم له را نصب العین قرار می دهیم

,

زیتون: اگر در کشور، حمایت هایی از طرح هایتان نمی شد آیا حاضر به همکاری با کشور های دیگر می شدید؟

,

ما از هفت کشور دعوتنامه برای همکاری دریافت کرده ایم اما تنها دلیل ماندن ما در کشور رهبر معظم انقلاب هستند که ایشان را به عنوان نائب حضرت مهدی (عج) می دانیم و اراده من نسبت به ایشان تام هست تا حدی که چندین بار در جلو بیت رهبری ایستاده ام تا  اجازه دهند که ایشان را ببینم و دستشان را ببوسم که توفیق نشده است.و در جواب مسئولانی که همیشه ساز ناامیدی می زنند و  می گویند که این دعوتنامه ها بهترین فرصت است برو این جواب را می گویم که ما مثل اهل کوفه نیستیم که امامان را تنها بزاریم ما تا آخر جان می ایستیم و از آقا و کشور خود دفاع می کنیم. همچنین حضرت آقا خودشان می فرمایند: ما اکنون در جنگ نرم هستیم و نخبگان  فکری ما باید در جنگ نرم باعنوان افسران جوان جبهه جنگ نرم  حضور داشته باشند و دفاع کنند و ما نیز در این کشور ایستاده ایم که دفاع کنیم . وقتی ما توان این را داریم که درکشور خود این طرح ها را انجام دهیم و در اقتصاد مقاومتی اقداماتی که رهبر توصیه کرده اند که انجام دهیم چرا به کشورهای دیگر مهاجرت کنم؟

,

زیتون: اکنون که برخی از اختاعات شما به مرحله تجاری سازی رسیده است، اگر حمایتی از طرح حای شما نبود بازهم این جواب را داشتید؟

,

رهبر معظم انقلاب می فرماید: شما افسران جوان جنگ نرم هستید وعرصه جنگ نرم بصیرتی عمار گونه و استقامتی مالک اشتر گونه می طلبد من در صحبتهای قبلی گفتم که حضرت آقا امام ما هستند و چنین نیست اگر حمایت نباشد، مثل 4 سال قبل که طرح های ما رد شد، نباید عقب بکشیم. نخبه به این جهت نخبه است که توقع مالی ندارد و با توان خود اقداماتی را برای پیشرفت کشور انجام می دهد ونیز از فرمایشات امام که می فرمایند: نخبگان به دنبال کار و تلاش و پیشرفت باشند و باید زمینه فعالیت آن ها را فراهم کرد و نباید اقداماتی انجام شود که شیرینی این فعالیتها به کام آنها تلخ شود.

,

حمایت از نخبگان دانشگاهی، فقط حمایت های مالی نیست

,

زیتون: گفتید، نخبگان توقع مالی ندارند پس دلیل مهاجرت برخی نخبه ها به خارج از کشور چیست؟

,

ازدیدگاه من، فرار نخبه ها بخاطر مسائل مالی نیست. امام می فرمود:  هر فردی که ایده ای در ذهن دارد مسئولان باید ازجرقه اول به فکر تجاری سازی و کسب درآمد این ایده باشند. ما نمی گوییم که اصلا توقع مالی نداریم، ولی باید با شرایط را هم در نظر بگیریم. بعضی افراد هستند که اصلا تخصصی هم در این زمینه ها ندارند و همیشه بر ااین باور هستند که این طرح ها  کارایی نمی شود  ولی  نخبه ها و صاحب اندیشه ها در ابتدای ابتدای کار، اصلا  توقعی ندارد که کسی حمایت مالی کند..ما اگر متکی به وام باشیم در مرحله اول نمی توانیم کاری انجام دهیم.

,

زیتون:شاید نخبه ای باشد که ایده و طرح داشته باشد ولی از لحاظ مالی با مشکل روبه روشود. پیشنهاد شما چیست؟

,

من خود با استفاده از وام ازدواج تحقیقاتم را شروع کردم و از هیچ کس هم توقع مالی نداشتم و با توان خودم انجام دادم  و این 12 اختراع را هم تجاری سازی خواهم کرد ان شاالله طرح دوچرخه من 2 میلیون هزینه کردم و 80  عدد بفروش رسید که با پول اون طرح دیگر  را عملی میکنم . ما یک اکوسیستم نوآوری داریم که در اینجا یک سرمایه گذار ودانشگاه باشد تا بصورت آکادمیک در آنجا پرورش دهیم و بعد سرمایه سازی شود و نیز یک بازار مصرف داشته باشیم.نخبه ای که میخواهد کاری انجام دهد باید این آیتم ها را بررسی و فراهم کند امروزه در کشور ما اعتمادی وجود ندارد که سرمایه گذار ها سرمایه گذاری کنند بعضی افراد که تخصصی ندارند و هیچ کاری نمی توانند انجام دهند، شرایط موجود درجامعه که همه چیز  ثابت نیست   سرمایه گذاری ها انجام نمی شود. ما اگر بتوانیم نخبه ها را شناسایی کرده و توانمندی هایشان را بشناسیم  و زمینه برای باالفعل کردن استعداد ها فراهم کنیم، می توانیم باعث ایجاد اشتغال مولد و توسعه اقتصادی دانش محور در این کشور باشیم  ما اگربتوانیم با این دیدگاه وارد عرصه شویم و نخبه و مسئول را بهم نزدیک کنیم . 

,

عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، مشکل اصلی تولیدات داخلی است

,

  ماژول هایی بودند که وارداتی از چین بود. این ماژول ها، را خودمان می توانیم تولید کنیم همانطور که خود من این ماژول هارا طراحی کردم و به اصفهان فرستادم که بازار خریدی هم نداشت ماژول های ساخت خودمان را با عنوان چنی عرضه کردیم و فروخته شد.

,

بی اعتمادی مسئولین دولتی به کالای داخلی، باعث افزایش واردات و فلج شدن اقتصاد کشور می شود.

,

در بحث سبک زندگی دو مسئله خود را نمایان می کند اول اینکه، مردم علاقه شدیدی به استفاده از کالاهای خارجی دارند در حالی که برخی از این کالا ها در داخل با همان کیفیت خارجی تولید می شود

,

برای مثال: ایران در صنعت لامپ خیلی پیشرفته است کیفیت لامپ های تولیدی در کشور نسبت به مشابه خارجی بالاتر و بهتر است، با این حال بحث واردات لامپ های چینی و تایلند باز مطرح می شود حال سوال اینجاست که چرا مسئولان به واردات کالای خارجی تمایل دارند؟

,

مردم به کالای ایرانی اعتماد  ندارند و دلیل آن تنها در یک چیز خلاصه می شود، آنکه ارتباط دانشگاه  با صنعت  ضعیف است. ما اگر بتوانیم محصولی را که تولید میکنیم در دانشگاه به صورت آکادمیک پرورش دهیم و دفترچه و ضمانت نامه تهیه کنیم که متاسفانه محصولات کشور ما ضمانت نامه قابل توجهی ندارند و باعث سلب اعتماد می شوند اما  زمانیکه در دانشگاه بصورت علمی این کار را انجام دادیم نتیجه مطلوبی خواهیم داشت. آقای ستاری از افراد متخصص هستند که می گفتند: دانشگاهی که درآمد استاد ازطریق نفت تهیه می شود استاد و دانشجوبه درد همان دانشگاه میخورند. دانشگاه های ما نفتی هستند نه صنعتی .کدام خروجی دانشگاه های ما علمی است؟ فقط با مقاله و کتاب که علمی نمی شوند.

,

در بحث رغبت مسئولان به واردات،  ما نوآوری را درست تعریف نکرده ایم و بعضی از مسئولان با تعریف نوآوری آشنایی ندارند. محصولی است که خارج از کشور تولید می کند.در ایران یک نخبه این محصول را بومی سازی میکند .بومی سازی نوآوری نیست . به اصل خود کفایی توجه نمی شود ما اگر بتوانیم به مسئولان ثابت کنیم که نوآوری همان بومی سازی است و اگر وابستگی کم شود دیگر تحریم معنی ندارد. و چطور که ما در بحث نظامی به خود کفایی رسیده ایم و تحریم برایمان معنی ندارد و این بخاطر زیر نظر بودن رهبر است.

,

ودر پایان  ازهمه شما عزیزان نهایت تشکر و سپاس را دارم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه