اخبار داغ

به مناسبت شهادت سید مجتبی نواب صفوی؛

نظر رهبر انقلاب درباره شهید نواب چه بود؟/تقاضای شهید نواب پای جوخه اعدام + فیلم و عکس

نظر رهبر انقلاب درباره شهید نواب چه بود؟/تقاضای شهید نواب پای جوخه اعدام + فیلم و عکس
رهبر معظم انقلاب در خصوص شهید نواب صفوی می فرمایند:باید گفت که اولین جرقه های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله ی نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیک دانشجو سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال ۱۳۰۳ شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه محقری در خانی آباد تهران قدم به عرصه ی وجود گذاشت. وی با علاقه و عشقی وصف ناشدنی به روحانیت و به قصد ادامه راه آبا و اجداد خود، در اواخر سال ۱۳۲۰، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک دانشجو , پیک دانشجو,

اما اینکه چرا تا این حد وجود و سپس بعد از آن شهادت این انسان فاخر در تاریخ جمهوری اسلامی حائز اهمیت است به نقش کلیدی وی و تفکرات ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی مربوط می شوند چنانیکه رهبر معظم انقلاب در خصوص ایشان می فرمایند:باید گفت که اولین جرقه های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله ی نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.

, اما اینکه چرا تا این حد وجود و سپس بعد از آن شهادت این انسان فاخر در تاریخ جمهوری اسلامی حائز اهمیت است به نقش کلیدی وی و تفکرات ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی مربوط می شوند چنانیکه رهبر معظم انقلاب در خصوص ایشان می فرمایند:باید گفت که اولین جرقه های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله ی نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.,

همچنین اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره ای به عملکرد های وی در سال های نزدیک به انقلاب اسلامی داشته باشیم می توانیم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم؛

,

نواب از پیشتازان مبارزات مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی بود وی با ظهور احمد کسروی جهت مبارزه با تفکرات وی از نجف به ایران آمد. قتل کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‎آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‎های سیاسی و مبتنی بر عقاید مذهبی نواب صفوی و فدائیان اسلام به شمار می‎رود. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاش‎های نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند.
گفتنی است احمد کسروی از جمله افرادی بود که خط معارض و مهاجم علیه اسلام تشیع را دنبال می کرد. او نه تنها در کتاب شیعی گری به روحانیت، مقدسات اسلامی، پیشوایان مذهب تشیع و امامان بحق و معصوم علیهم السلام حمله می کرد، بلکه در کتاب های صوفی گری، بهاییگری، مادی گری و حتی تاریخ مشروطیت، مقدسات دینی و روحانیت را مورد حمله قرار داد که در نهایت با محرز شدن مهدور الدم بودن وی توسط همه علما توسط گروه فداییان اسلام به درک واصل شد.

, نواب از پیشتازان مبارزات مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی بود وی با ظهور احمد کسروی جهت مبارزه با تفکرات وی از نجف به ایران آمد. قتل کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‎آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‎های سیاسی و مبتنی بر عقاید مذهبی نواب صفوی و فدائیان اسلام به شمار می‎رود. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاش‎های نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند.,
,

, ,

گفتنی است فداییان اسلام نقش بسزا و پررنگی در راه یابی آیت الله کاشانی به مجلس داشتند چرا که آشنایی نواب با آیت‌الله کاشانی باعث شد تا از اواسط سال ۱۳۲۴ شمسی علیرغم اینکه وی با ملی‌گراها میانه خوبی نداشت اما با آیت‌الله کاشانی بر سر حمایت از آنان به توافق برسد که همین امر سبب شد کاشانی به مجلس، مصدق به نخست وزیری  برسند و صنعت نفت ملی شود.

,

البته فداییان اسلام از ملی‌گرایان خواسته بودند در صورت رسیدن به قدرت اجرای احکام اسلامی را در دستور کار قرار دهند که بعد از سال ۱۳۲۷ که اقلیت موجود در مجلس مانع تصویب قرارداد گس- گلشاییان شد، رژیم برای اینکه حتی اقلیت مخالفی نیز وارد مجلس نشود، توسط هژیر دست به تقلب در انتخابات زد و به بهانه ترور شاه و دست داشتن آیت‌الله کاشانی در این ترور، او را بازداشت و به لبنان تبعید کرد. اینچنین بود که فدائیان اسلام با این جمع‌بندی که هژیر مانع اجرای احکام اسلام شده است، او را ترور کردند و با نامزد کردن آیت‌الله کاشانی و مصدق، بار دیگر گروه اقلیت را در مجلس شورای ملی احیا کردند.

,

با روی کار آمدن دولت مصدق کم کم مخالفت ها بین دولت وی و فداییان اسلام آغاز شد چرا که فداییان اسلام در راس قرار دادن احکام الهی را خواستار بودند ولی ملی گرایان ساز مخالف می زدند و در همین راستا مصدق که شرایط را برای خود نا هموار می دید نواب صفوی را به مدت ۲۰ ماه به زندان انداخت و در نهایت یک روز پس از کودتا علیه مصدق در ۲۸ مرداد مصدق از زندان آزاد شد.

,

در اول آذر ۱۳۳۴، نواب و خلیل طهماسبی و عبدالحسین واحدی و جمعی دیگر از فداییان اسلام دستگیر شدند و در یک محاکمه ی فرمایشی نواب، سید محمد واحدی و مظفر ذوالقدر محکوم به اعدام شدند.

,

در سحرگاه یکشنبه ۲۷ دیماه سال ۱۳۳۴ اعضای فداییان اسلام را از لشگر یک پیاده به محل لشگر دو زرهی بردند. در وسط سالن پادگان وسایل شخصی آنان بر زمین ریخته بود, نواب جلو رفت عمامه و عبایش را برداشت, و با لبخند به دوستانش گفت:به جدم قسم با همین لباس شهید میشوم.

,

نزدیک صبح جوخه اعدام در کنار میدان بزرگ پادگان به خط ایستادند, نواب و یارانش از سلول بیرون آمدند. ناگهان سید محمد واحدی فریاد زد: «الله اکبر, الله اکبر» به اشاره سرهنگ الله‌یاری پاسبانی دست بر دهان سید محمد گذاشت.

,

زندانیان از روزنه در به بیرون نگاه میکردند. سرهنگ پرسید:اگر خواسته ای دارید بگویید؟سید تقاضای آب برای غسل شهادت نمود. آب سرد بود, نواب خمشگین بر سر سرهنگ بختیار فریاد زد:اگر آب گرم نباشد, رنگ ما میپرد و تو و امثال تو فکر میکنند که ترسیده ایم. اما مهم نیست. خدا آگاه است که لحظه به لحظه اشتیاق ما به شهادت بیشتر می‌شود. رهبر فداییان یارانش را مورد خطاب قرار داد و گفت:خلیلم, محمدم, مظفرم, زودتر آماده شوید, زودتر غسل شهادت کنید امشب جده ام فاطمه زهرا (س) منتظر ماست. پس از غسل شهادت به نماز ایستاد. افسران و درجه داران با ناباوری به آنان نگاه می‌کردند. دستان به قنوت رفته اش حریم آسمان مناجات بود.

,

نواب پس از اتمام نماز عشق سید بار دیگر امت جدش را هدایت نمود:شما بندگانی ضعیف در برابر خدای جهان هستید, چند روزه دنیا به زودی می‌گذرد, کاری کنید که در جهان دیگر در برابر آفریدگارتان شرمنده نباشید. شما به دستور شاه ستمگر ما را شهید می کنید ولی طولی نمی کشد که همگی از این کردار زشت پشیمان می شوید. آن روز پشیمانی دیگر سودی ندارد. شما باید سرباز اسلام باشید و در راه دین بجنگید نه این که سلاحتان را برای حفظ حکومت شاه رو به سینه عاشقان اسلام نشانه بگیرید. روزی حقایق آشکار می شود و آن وقت از اینکه از شاه حمایت کرده اید, پشیمان خواهید شد. ای افسران و مقامات عالی مرتبه ارتش شما هم به جای اینکه خود را به حکومت پوسیده و فاسد شاهنشاهی بفروشید به اسلام رو بیاورید تا در دو جهان به عزت برسید. فریب این درجه ها و مقامات ظاهری را نخورید و بدانید که قیامت بسیار نزدیک است. والسلام.

,

پیکر شهید نواب صفوی ابتدا در روستای مسگرآباد (واقع در شرق تهران) تدفین شد اما بعداً با اجازه مرحوم آیت‌الله‌ مرعشی نجفی و با اقامه مجدد نماز میت توسط این مرجع عالیقدر، به قم منتقل و در قبرستان وادی‌السلام این شهر خاکسپاری شد.

, پیکر شهید نواب صفوی ابتدا در روستای مسگرآباد (واقع در شرق تهران) تدفین شد اما بعداً با اجازه مرحوم آیت‌الله‌ مرعشی نجفی و با اقامه مجدد نماز میت توسط این مرجع عالیقدر، به قم منتقل و در قبرستان وادی‌السلام این شهر خاکسپاری شد.,

در ادامه پیک دانشجو سکانس بی نظیر شهادت شهید نواب صفوی را منتشر می کند:

, پیک دانشجو, پیک دانشجو,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه