اخبار داغ

یک استاد دانشگاه:

برجام؛ تولید آب سنگین ایران را به گرداب ورشکستگی فرو می‌بَرد

برجام؛ تولید آب سنگین ایران را به گرداب ورشکستگی فرو می‌بَرد
یکی از اساتید فیزیک هسته‌ای گفت: ظرفیت ذخیره آب سنگین در ایران نباید از ۱۳۰ تُن تجاوز کند و مازاد تولید یا باید در بازار بین المللی به فروش رسد یا به کشور سومی منتقل گردد که این امر غیر از هزینه سنگین حمل‌و نقل و انبارداری چیز دیگری عاید کشور نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا پور‌ایمانی از اساتید فیزیک هسته‌ای دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ در خصوص وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از توافق برجام گفت: تا قبل از فتنه سال ۸۸ و اقتدار ایران در صحنه بین‌المللی قدرت‌های غربی را وادار کرده بود تا قدرت هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند ولی فتنه ۸۸ فرصتی را به غرب داد تا به دنبال امتیازگیری از ایران باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

وی با تأکید بر اینکه با طرح برجام قدرت‌های غربی توانستند امتیازات ویژه‌ای را از ایران بگیرند، گفت: متن برجام ایرادات بسیاری دارد، چراکه عدم پایبندی کشورهای غربی به تعهداتشان هیچ مسئولیتی را متوجه آن‌ها نخواهد کرد اما در مقابل، ایران باید به تمام تعهدات خود عمل کند وگرنه تمام قطعنامه‌های شورای امنیت قبلی را علیه ایران اعمال می‌کند.

,

پورایمانی یادآور شد: در زمان انعقاد تعهدنامه بین‌المللی برجام اشتباه استراتژیک بزرگی از سوی تیم مذاکره کننده و جریانات داخلی که برای امضای برجام به هر نحو ممکن تلاش داشتند، صورت گرفته است، خطایی که عواقب آن سالیان سال گریبانگیر کشور خواهد شد.

,

قدرت ایران برای بازگشت به شرایط قبل از برجام ضعیف است

, قدرت ایران برای بازگشت به شرایط قبل از برجام ضعیف است, قدرت ایران برای بازگشت به شرایط قبل از برجام ضعیف است,

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: به دلیل پایبندی ایران به برجام بسیاری از صنایع هسته‌ای کشور نابود شده است و همچنین بسیاری از نیروهای متعهد و متخصص اخراج شده‌اند، از این‌رو قدرت بازگشت ایران به شرایط قبل از برجام ضعیف شده است.

,

وی افزود: برجام شالوده فعالیت‌های هسته‌ای کشور را از بین برده است، گفت: متأسفانه سازمان‌دهی که در سال‌های متوالی با مشقت ایجاد کرده بودیم به راحتی از دست رفت چراکه در جریان تعهدات برجامی، علاوه بر اینکه سانتریفیوژهای جدیدی ایجاد نکردیم سانتریفیوژهای مونتاژ شده هم به‌گونه‌ای است که قابل برگشت نیست.

,

راکتور آب سنگین اراک هنوز باز طراحی نشده است

, راکتور آب سنگین اراک هنوز باز طراحی نشده است, راکتور آب سنگین اراک هنوز باز طراحی نشده است,

این استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه اراک تصریح کرد: متأسفانه حتی تحقیق و توسعه در بحث هسته‌ای را دنبال نکرده و باز طراحی راکتور آب سنگین اراک هم که قرار بود توسط چینی‌ها انجام و از سوی آمریکایی‌‌ها مورد تائید قرار بگیرد هم هنوز عملیاتی نشده است.

,

پورایمانی با تأکید بر اینکه طبق برجام، کشورهای گروه ۱+۵ پذیرفته‌اند که ایران آب سنگین داشته باشد ولی برای آن نیز محدودیت و شروطی دیده شده است، گفت: ظرفیت ذخیره آب سنگین در ایران نباید از ۱۳۰ تن تجاوز کند و مازاد تولید را یا باید در بازار بین المللی به فروش برسانیم یا به کشور سومی منتقل کنیم.

,

هیچ کشوری بدون اجازه آمریکا اجازه خرید آب سنگین را ندارد

, هیچ کشوری بدون اجازه آمریکا اجازه خرید آب سنگین را ندارد, هیچ کشوری بدون اجازه آمریکا اجازه خرید آب سنگین را ندارد,

وی با بیان اینکه به واسطه برجام تولید آب سنگین ایران به سمت ورشکستگی سوق داده خواهد شد، افزود: سومین محموله آب سنگین کشور برای کاهش بهانه‌گیری‌های غربی‌ها و تا پیدا شدن مشتری مناسب به کشور عمان منتقل شد که به طور قطع به غیر از هزینه سنگین حمل‌و نقل و انبارداری چیز دیگری عاید کشور نخواهد کرد چراکه هیچ کشوری بدون اجازه آمریکا اجازه خرید آب سنگین را ندارد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های هسته‌ای کشور آسیب جدی دیده است، خاطرنشان کرد: به نظر بنده برای بازگشت به حالت قبل از برجام به شرط ورود نیروهای انقلابی فعال در زمینه هسته‌ای و تحمیل هزینه‌های سنگین دست کم ۶ سال زمان نیاز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه