اخبار داغ

نگاهی به آخرین تحولات منطقه؛

دوست و دشمن ترکیه چه کسانی هستند؟

دوست و دشمن ترکیه چه کسانی هستند؟
هدف آمریکا در سوریه کاملاً مشخص است و اگر ترکیه به تنهایی و بدون همکاری و هماهنگی با دولت سوریه عملیات عفرین را آغاز کند متحمل هزینه و ضرر زیادی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، آمریکا به بهانه مبارزه با داعش در سوریه حضور نظامی پیدا کرد و هدف خود را پاک‌سازی داعش از سوریه عنوان کرد اما کاملاً روشن بود که داعش ساخته و پرداخته سیا و موساد است. آمریکا و اسرائیل از داعش به عنوان اهرم فشار در نقشه‌های منطقه‌ای خود استفاده می‌کردند. حوادث سوریه و عراق به خوبی این مسئله را اثبات کرد. نیروهای عراقی و سوریه‌ای داعش را از منطقه پاک‌سازی کردند اما آمریکا نه‌تنها سوریه را ترک نکرد، بلکه حضور نظامی خود در این کشور را تقویت کرد و خود را سپر شبه‌نظامیان کُرد حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) قرار داد. آمریکا تلاش می‌کند شکست پ.ک.ک در ترکیه را به پیروزی در سوریه تبدیل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

آمریکا در جلوی چشم همه جهانیان، پنج هزار کامیون اسلحه به شبه‌نظامیان کُرد پ.ی.د و پ.ک.ک فرستاده است و این کمک تسلیحاتی هم‌اکنون  هم ادامه دارد. آمریکا اگر ادعا کند که این سلاح‌ها را به منظور مبارزه با داعش ارسال می‌کند دروغ است، چون اولاً داعش در سوریه و عراق شکست خورده است ثانیاً داعش تحت امر آمریکا حرکت می‌کند. این مسئله در پاک‌سازی رقه به خوبی عیان شد. آمریکا به داعش امر کرد و رقه در اختیار شبه‌نظامیان کُرد پ.ی.د و پ.ک.ک قرار گرفت. آمریکا فرماندهان و نیروهای داعش را با خودروهای زرهی به مناطق امن منتقل کرد و از آنجا با استفاده از هلیکوپتر به کشورهای دیگر از جمله اردن منتقل کرد.

,

آمریکا هم‌اکنون در بین مرزهای ترکیه و سوریه، 30 هزار شبه‌نظامی را سازماندهی کرده است. ترکیه و سوریه در هدف این نیروها قرار دارند. پنج هزار کامیون اسلحه به سوی ترکیه و سوریه نشانه رفته است.

,

هدف آمریکا کاملاً مشخص است: تشکیل دولت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال سوریه. آمریکا برای رسیدن به این هدف تنش و درگیری با ترکیه را به جان خریده است.

,

این 30 هزار نیروی آمریکا در شمال سوریه چگونه به وجود آمده است؟

,

در هسته مرکزی این 30 هزار جنگجو، مستشاران نظامی آمریکا و نیروهای شرکت‌های نظامی خصوصی آمریکایی قرار دارند. البته شبه‌نظامیان پ.ک.ک که از قندیل در شمال سوریه جای گرفته‌اند از پست‌های بلندمرتبه فرماندهی برخوردار هستند. در کنار این نیروها، نوجوانان و جوانانی وجود دارند که توسط شبه‌نظامیان کُرد پ.ی.د و پ.ک.ک به زور به سربازی گرفته شده‌اند. پ.ی.د و پ.ک.ک مدت‌هاست که نوجوانان دختر و پسر 13 الی 15 ساله سوریه‌ای را به زور به سربازی خود در می‌آورند . بعضی از خانواده‌های سوری با دادن رشوه و برخی دیگر با فرستادن فرزندان خود به ترکیه مانع از به سربازی گرفته شدن آن‌ها توسط نیروهای پ.ی.د و پ.ک.ک می‌شوند اما بسیاری از خانواده‌ها نتوانسته‌اند مانع از این اقدام شبه‌نظامیان کُرد شوند.  پ.ک.ک همان برنامه‌هایی که در جنوب شرقی ترکیه پیاده می‌کرد، در شمال سوریه نیز پیاده می‌کند.

,

اکنون با صف‌بندی جدیدی در خاورمیانه مواجه هستیم. روزنامه جمهوریت ترکیه دیروز با عنوان «انزوای خطرناک ترکیه» از جدا شدن ترکیه از آمریکا و متحدان غربی خود ابراز نگرانی کرد. روزنامه جمهوریت از اینکه ترکیه از کشورهای امپریالیست جدا می‌شود ناراحت است و این ماهیت اصلی این روزنامه را نشان می‌دهد.

,

لازم به ذکر است ترکیه مجبور است که برای حفظ منافع و تمامیت ارضی خود نه‌تنها از آمریکا جدا شده و از نظر سیاسی و دیپلماتیک به دولت بشار اسد نزدیک شود بلکه بایستی همکاری نظامی با دولت سوریه را آغاز کند. همکاری نظامی ترکیه با دولت سوریه در عفرین نیاز ضروری دو کشور است که ترکیه با اهمال‌کاری می‌تواند ابعاد ضرر و زیان خود در این مسئله را گسترش دهد. اگر ترکیه به تنهایی و بدون همکاری و هماهنگی با دولت سوریه عملیات عفرین را آغاز کند متحمل هزینه و ضرر زیادی خواهد شد.

,

اکنون زمان آن رسیده است که ترکیه و اردوغان از اظهارات و اقدامات نادرستی که به اعتماد متحدان و دوستان منطقه‌ای ترکیه خدشه وارد می‌کند پایان دهند. ترکیه با نگاهی به حوادث عراق و سوریه می‌تواند دوست و دشمن واقعی خود را به خوبی تشخیص دهد. کار به جایی رسیده است که آن دسته از سیاستمداران ترکیه که معتقد بودند آمریکا دوست این کشور است و دنباله‌روی از آمریکا به نفع ترکیه است حرفی برای گفتن ندارند. همه چیز عیان شده است و سؤال «چه کسی دوست و چه کسی دشمن ترکیه است؟» مفهوم خود را از دست داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه