اخبار داغ

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه شبستر:

تمسخر و استهزا پایه های وحدت را می خشکاند

تمسخر و استهزا پایه های وحدت را می خشکاند
متاسفانه علی رغم تاکید صریح آموزه های مسلم اسلامی در خصوص عواقب صفت رذیله تمسخر و استهزاء در جامعه شاهد عواقب ناگوار آسیب های متعدد اخلاقی و اجتماعی در این خصوص هستیم و رواج این صفت ناپسند ریشه ها و پایه های وحدت و همدلی را در جامعه خشکانده و منشا ناملایمات و ناهنجاری های متعدد همانند کینه، حسادت، فتنه و انتقام و ... شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام رجب احمدی ،مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شبستر طی یادداشتی در شبسترنیوز،نوشت:قرآن کریم در سوره مبارکه حجرات می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم و لا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! هیچ گروهی نباید گروه دیگری را استهزا کند که شاید آنان از خودشان بهتر باشند و همچنین نباید زنانی زنان دیگر را استهزا کنند که شاید آن زنان دیگر از خودشان بهتر باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبسترنیوز,

 بنابراین با توجه به آیه صریح قرآن یکی از عوامل تهدید و تخریب شخصیت عمومی جامعه، استهزا و تمسخر دیگران است و این صفت رذیله طبق آموزه های اسلامی از گناهان کبیره بوده  که به وسیله گفتار یا کردار، مانند اشاره با چشم و دیگر اعضای بدن به قصد تحقیر و توهین به دیگران صورت می گیرد و گاهی نیز با اهدافی دیگر مانند فراهم کردن زمینه خوشحالی و سرور خود و دیگران، یا تقویت روحیه خود و تضعیف روحیه دشمن، یا برای جبران کمبود شخصیت، ارضای روحیه دیگر آزاری و مانند آن انجام می شود

,

در آیات الهی از دو منظر اعتقادی و اخلاقی  به مسأله استهزا توجه شده است: یعنی  این گونه رفتار نه تنها در شأن مؤمنان نیست بلکه  یک ناهنجاری عمیق اجتماعی و اخلاقی است که می باید از آن پرهیز کرد.

,

به صراحت می توان گفت که یکی از ریشه های  این ناهنجاری اخلاقی جهل و نادانی است یعنی  انسان جاهل بدون توجه به مسایل و فهم و درک درست آن تنها بر پایه ظاهر حکم کرده و بدون آشنایی به عواقب اخروی و دنیوی استهزاء و مسخره  به این کار اقدام می کند و عامل دیگری که موجب می شود شخص یا گروهی به تمسخر دیگران بپردازند خود برتر بینی و غرور و خودخواهی است یعنی در این مرحله انسان خود را برتر از دیگران دانسته و دیگران را خوار و کوچک شمارد و به استهزا رفتار و کردار دیگران اقدام کند و برای آنان جوک و لطیفه بسازد. یعنی این دسته از اشخاص و یا گروه های اجتماعی و یا قومی بر این باورند که خودشان از دیگران بهتر هستند و به تعبیر قرآنی خود را خیر و خوب می یابند یعنی وقتی انسان خودش را بیش از اندازه باور داشته و به خود مغرور باشد دیگری را پست و خرد می انگارد و خوار و خفیف می دارد و به تمسخر رفتار و گفتار آنان می پردازد.

,

با توجه به عواقب ناگوار و زشت صفت استهزا و مسخره در جامعه اسلامی باید با استفاده از ظرفیت پهناور فرهنگ اسلامی به تحکیم بنیان های اعتقادی و معنوی جامعه اقدام کنیم یعنی با استفاده از توانمندی های فکری و معنوی و اخلاقی با ترویج و اشاعه و توسعه صفات فاضله انسانی عواقبت دنیوی و احروی صفات زشت اخلاقی را برای برادران و خواهران دینی آگاهسازی کنیم و جامعه اسلامی به سمت آرمان هایی توحیدی سوق دهیم. یعنی  باید به شخصیت همنوعان و تمامی افراد جامعه احترام بگذاریم و با چنگ زدن به ریسمان الهی یار و یاور هم باشیم و با همدلی و وحدت زمینه رشد و توسعه استعدادهای اخلاقی و شکوفایی اندیشه های پاکاسلامی را فراهم کنیم.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه