اخبار داغ

مسئولان فرهنگی به ارزش‌ها توجه کنند/ ارزش‌هایمان را زیر سوال نبریم

مسئولان فرهنگی به ارزش‌ها توجه کنند/ ارزش‌هایمان را زیر سوال نبریم
برخی مسئولان ناخواسته یا ندانسته با تهاجم فرهنگی غرب هم‌نوا می‌شوند و ارزش های انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن آیا تا به حال در مورد معنا و اجزای فرهنگ اندیشیده‌اید؟ چرا مفهوم فرهنگ آن قدر دچار ابهام شده است که وقتی اسم آن بیان می شود تعابیری همچون هنر، موسیقی، رقص، نقاشی و… به ذهن می رسد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

آن جا که باید باشیم نیستیم

, آن جا که باید باشیم نیستیم, آن جا که باید باشیم نیستیم,

شاید فرهنگ جزء معدود مواردی باشد که بیش تر مسئولان و دلسوزان و منتقدان در ارزیابی آن به یک نتیجه واحد رسیده باشند و آن اینکه ما به آنچه که در زمینه فرهنگ در کشورمان انتظار آن را داشتیم نرسیده ایم. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توانستیم به دستاوردهای بزرگی برسیم اما به آنچه که شایسته آن هستیم نرسیده ایم و این را می شود به وضوح در سطح جامعه مشاهده کرد. یکی از دلایل این اتفاق این است که هنوز فرهنگ را جدی نگرفتیم و آن را جزء نیازهای مردم به شمار نیاورده ایم.

,

, ,

در سالیانی چند از پس از پیروزی انقلاب اسلامی متأسفانه ما در زمینه فرهنگ یا اقدامی نکردیم و یا برخی اقدام های نامناسب را انجام دادیم، برای مثال ما می توانستیم به سبب اینکه کشوری اسلامی هستیم و بیش تر مردم ما با مساجد پیوند خورده اند با سرمایه گذاری بر روی مساجد و کانون های مساجد نتیجه ای نسبتاً قابل قبول را به دست آوریم اما با سرمایه گذاری در خانه های به اسم، فرهنگ که الگوبرداری از فرهنگ غرب بود، ضربه ای به فرهنگ کشور وارد کردیم که عقب گردی بسیار بزرگ و شاید جبران ناپذیر برای ما در زمینه فرهنگ بود. یا مثلاً برای اعتمادسازی و جذب کسانی که اعتقاد به انقلاب نداشته اند (این عدم اعتقاد را بارها هم با زبان و هم در آثارشان فریاد زده اند) با دادن مجوزهای بی دلیل به آثار موسیقیایی ، نوشتاری یا حتی سینمایی آن ها به جای آن که لباس بر تن مردم کنیم، آن ها را برهنه ساختیم.

,

زیر سوال بردن ارزش‌ها

, زیر سوال بردن ارزش‌ها, زیر سوال بردن ارزش‌ها,

در دنیا ثابت شده و از نظر تئوری هم قابل فهم است، که اگر جامعه ای بر اساس اصول ارزشی حرکت نکند نتیجه آن به منافع و مصالح مردم منجر نخواهد شد. در جایی خوانده بودم که یکی از نظریه پردازان آمریکایی، پس از پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه های دفاع مقدس به سردمداران آمریکا رهنمود داده بود ما باید این فرهنگ شهادت طلبی را در ایرانی ها به رفاه طلبی و مصرف زدگی تبدیل کنیم تا خطر آینده آنها را از سر خود رفع کنیم و برای این کار در ابتدا باید ارزش های دینی و ملی و هویت آنها از جمله انقلاب و دفاع مقدس را زیر سؤال ببریم تا نسبت به آن بی اعتقاد شوند.

,

متاسفانه برخی مسئولان به صورتی ناخواسته یا ندانسته با تهاجم فرهنگی غرب هم‌نوا شده و ارزش های انقلاب اسلامی را زیر سوال می برند. در حالی که این کار نه تنها راه دشمن در نفوذ فرهنگی را هموار می کند، بلکه هویت ایرانی اسلامی ملت ایران را نیز نابود و ما را «بی‌ارزش» می کند.

,

, ,

این همان تئوری جنگ و براندازی نرم است. (کلمه ای که آن قدر در این تهاجم فرهنگی فقط بر زبان استفاده کردیم که اسماً کهنه شد ولی…) و به قول خودشان در آغاز روی ذهن ها کار کنند و آن را از بین ببرند و بعد از آن روی به حذف فیزیکی بیاورند. آیا این گونه بی اهمیتی به فرهنگ به فروپاشی ایدئولوژیک این سنت روی نیاورده است؟ آیا آثار منتشر شده توسط نویسندگان و فیلمسازان غیر متعهد در مسیر هر چه کمرنگ تر کردن این جهاد مقدس حرکت نکرده است؟

,

مسئولان توجه کنند!

, مسئولان توجه کنند!, مسئولان توجه کنند!,

هر سال فیلم ها و آثار هنری بسیاری در کشور تولید می شود که مضامینی نامناسب و وهن آلود دارد، در حدی که بسیاری از آن ها سال ها در انتظار اکران می ماند و گاهی برخی از آن ها اصلا اجازه انتشار پیدا نمی کند. با این حال آیا فقط جلوگیری از اکران این آثار ضد ارزشی و ضد اسلامی کافی است؟ پس تکلیف جسارت ها و گستاخی های سازندگانشان به مقدسات و باورهای مذهبی و اسلامی چه می شود؟ چه کسی پاسخگوی جریحه دار شدن احساسات مردم مسلمان این آب و خاک در برابر چنین فیلم هایی است؟ چه کسی باید پاسخ گوی آثار نامطلوب این فیلم ها باشد که اغلب با حمایت های دولتی و اختصاص بیت المال تهیه می شود؟

,

برای اینکه اندکی جلوی سوء استفاده ها گرفته شود باید فرهنگ را برای خود مسئولین که قانون گذار و مجری قانون هستند تشریح کنیم تا آن ها معتقد باشند که روزی باید برای تک تک تصمیم گیری ها و اظهارنظرها پاسخگو باشند. مسئولین باید ارزش های اسلامی و نیازهای مردم را در نظر بگیرند و با توجه به آن سیاست های خود را اجرا کنند.

,

 

,

فرهنگ اسلامی یک فرهنگ لیبرالی نیست بلکه مبتنی بر عقاید دینی است و اگر این فرهنگ تقویت شود همه تصمیم گیری ها به نتیجه منجر می شود ولی متأسفانه این باور به قدر کافی در بین مسئولین وجود ندارد و در این زمینه یا باید معجزه ای انجام داد که مردم عوض شوند و یا ساز و کارهای علمی اندیشیده شود که این فرهنگ اسلامی در جامعه ترویج شود.

,

کسی که به کم تعهدی عادت کرد را نمی توان یک دفعه تربیت کرد یا نمی توان کسی را که اصلاً تعهد ندارد با دادن یک سری امتیازها متعهد کرد، باید برنامه ریزی ها و مطالعات کافی برای تربیت این افراد انجام داد و اگر این کار انجام شود می توان امیدوار بود که فرهنگ ارتقاء یافته است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه