اخبار داغ

مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر:

عشایر شاخص‌های برخورداری نامطلوبی دارند

عشایر شاخص‌های برخورداری نامطلوبی دارند
مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر گفت: عشایر کشور با وجود فواید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار دارای شاخص‌های برخورداری نامطلوبی در جامعه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، سیاوش احمدی مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر شامگاه چهارشنبه در هشتمین نشست شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح ارائه خدمت به جامعه عشایر کشور، یکی از  طرح‌های  جامع کشور، شامل جامعه شهری، روستایی و عشایری است که دی‌ماه سال 95 به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی با بیان  اینکه طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایر کشور در طی دو سال گذشته توسط ۱۸ دستگاه فرهنگی تدوین و تصویب شده است، افزود: هدف از اجرای این طرح محرومیت‌زدایی، توسعه متوازن، تعیین و ارتقای شاخص‌های فرهنگی و مذهبی، پاسداری از ارزش‌های این جامعه به عنوان مواریث فرهنگی و مذهبی کشور و نظام‌مند نمودن فرایند شناخت، برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای خدمات فرهنگی و مذهبی برای جامعه کشور است.

مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر اضافه کرد: علی‌رغم اینکه جمعیت عشایر کمتر از دو درصد جمعیت کشور را تشکیل داده ولی پنج درصد از شهدای کشور از این قشر هستند.

احمدی با اشاره به اینکه عشایر سالانه ۱۹۰ هزار تن گوشت قرمز به بازار عرضه می‌کنند، ادامه داد: این قشر تولید سالیانه ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: عشایر کشور با وجود فواید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار دارای شاخص‌های برخورداری نامطلوبی در جامعه هستند.

مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر با بیان اینکه عشایر در حال گذر از مرحله سنتی به نیمه‌صنعتی هستند، افزود: دولت باید به این قشر کمک کند تا دچار بی‌هویتی نشوند.

احمدی اضافه کرد: شاخص‌های توسعه برخورداری زیربنایی در کشور مانند راه، آب آشامیدنی و غیره وضعیتی مطلوبی دارند ولی در شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی میانگین موارد مختلف معمولاً زیر ۱۰ است.

وی ادامه داد: شاخص دسترسی عشایر به کتابخانه سه درصد است و ریزش تحصیلی در دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم بسیار زیاد است.

مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر گفت: در سال ۹۲ با تشکیل شورای عالی اداری عشایر بحث‌های معیشتی این قشر مانند مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ادارات باید اجزای مختلف این طرح را در تمامی برنامه‌های خود به صورت استانی و شهرستانی قرار دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه