اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

برجام تنها به برخی مسائل سیاسی محدود شده وبراقتصاد اثر نداشت / تصمیمات اصولی برای اصلاح ساختارهای مریض اقتصادی گرفته نشد

برجام تنها به برخی مسائل سیاسی محدود شده وبراقتصاد اثر نداشت / تصمیمات اصولی برای اصلاح ساختارهای مریض اقتصادی گرفته نشد
ابراهیمی گفت: امروز وضعیت به گونه ای است که کسی از برجام انتظار زیادی ندارد؛ برجام صرفا به مسائل سیاسی محدود شده و براقتصاد ایران اثر نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی ابراهیمی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان با اشاره به گذشت دو روز از دومین سالگرد اجرای برجام گفت:  اجرای برجام برای ایران از 26 مهرماه 94 شروع شد و 26 دی زمانی است که ایران تعهداتش را انجام داد و قرار شد تحریم ها برای ایران برداشته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه آرمان,

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: البته همانطور که قابل مشاهده است آنطور که انتظار می رفت این دوسال اثر عینی بر روی اقتصاد ایران و وضعیت زندگی مردم، اثر نداشت و تنها در شاخص های کلان به دلایل اقتصادی قابل توجیه است و روی کاغذ، وضعیت اقتصادی ایران بهتر شده است.

,

وی بیان کرد: مهم ترین این دلایل هم فروش نفت است که ایران توانسته فروش نفت را به قبل از زمان تحریم برگرداند که این از آثار برجام است اما آنچه کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که به ازای این فروش، پول هایی باید در دست دولت ایران قرار گیرد تا به وسیله آن کارهایی که لازم دارد، انجام دهد و به پروژه های عمرانی و فعال شدن اقتصاد ایران کمک کند، اما این اتفاق نمی افتد.

,

ابراهیمی ادامه داد: پول نفت به دلایل تحریمی که وجود دارد، صرف واردات آن هم واردات کالاهای مصرفی می شود که این موجب می گردد اقتصاد هرچند روی کاغذ وضع خوبی داشته باشد اما در صحنه واقعی، تولید رونق پیدا نمی کند و حتی به ضرر تولید تمام شود.

,

وی تصریح کرد: دلیل این امر این است که دربرجام مواردی که لازم و ضروری بود تا اقتصاد ایران بتواند مشکلاتش را برطرف کند، برداشته نشد که مهم ترین آن بحث تحریم های بانکی بود که به ما اجازه نمی دهد منابع ارزی خارج از کشور را به خوبی و مطابق با نیازهای خود استفاده کنیم.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به تعجیل دراین مورد و اینکه می خواستیم زود به نتیجه برسیم، باعث شد توجه به ظرایف و نکات مهم اتفاق نیفتاد، اذعان داشت: دوسال از برجام می گذرد و متاسفانه تصمیمات اصولی برای اصلاح ساختارهای مریض اقتصاد گرفته نشد و عملا اقتصاد به سمت همان اقتصاد معیوب قبل از تحریم ها برگشت؛ یعنی تکیه بر صادرات نفت مورد توجه قرار گرفت که از اشتباهات بزرگ بود.

,

وی با تاکید بر اینکه ما باید به سمت درون زایی اقتصاد حرکت می کردیم که این اتفاق نیفتاد، ابراز کرد: پیمان های پولی دوجانبه جدی وهمچنین دور شدن از خام فروشی و صادرات نفت خام جدی گرفته نشد که باعث شد وضع ما تغییر اساسی نکند.

,

ابراهیمی یادآور شد: البته ذکر این نکته ضروری است که ما در حوزه کشاورزی پیشرفت های خوبی منطبق بر اقتصاد مقاومتی داشتیم که البته ربطی به برجام ندارد و از همان ابتدای دولت یازدهم دیدیم با تصمیمات درست و جدیت امثال آقای حجتی، این کار شروع شد و حوزه قابل دفاعی است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز وضعیت به گونه ای است که کسی از برجام انتظار زیادی ندارد؛ برجام صرفا به مسائل سیاسی محدود شده و براقتصاد ایران اثر نداشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه