اخبار داغ

از نقض مکرر تا توقعاتی که برآورده نشد؛

مردم همچنان منتظر تحقق وعده های برجامی/ ۷۳۰ روز گذشت و میوه ای از درخت برجام حاصل نشد

مردم همچنان منتظر تحقق وعده های برجامی/ ۷۳۰ روز گذشت و میوه ای از درخت برجام حاصل نشد
اکنون دو سال از آن زمان که وعده ها به آغاز دوران برجام ختم شد، می گذرد ولی مردم هم چنان منتظر تحقق وعده های برجامی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر، دو سال یعنی ۷۳۰ روز از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته ای که به برجام معروف است، گذشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

برجام را طرفداران دولت مهم ترین و بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید می دانند و در سخنرانی و محافل مختلف از آن به عنوان موفقیتی برای دولت نام می برند و حتی پیش از اجرایی شدن توافق برجام، همه مشکلات را کم و بیش به برجام ربط داده و می گفتند که اگر برجام اجرایی شود همه مشکلات از آب خوردنمان  گرفته تا بیکاری و گرانی حل خواهد شد.

,

در آن زمان عنوان می شد که با توافق هسته ای مشکلات اقتصادی حل می شود و گره گشایی از کارها را مستقیم و یا غیر مستقیم به رفع تحریم ها که از نتایج برجام عنوان می شد، ربط می دادند.

,

مردم منتظر تحقق وعده های برجامی

, مردم منتظر تحقق وعده های برجامی,

برجام علی رغم موافقت و مخالفت ها، به نتیجه رسید و آغاز شد و اکنون دو سال از آغاز آن گذشته است ولی مردم هنوز هم در انتظار تحقق وعده هایی هستند که در مورد برجام داده می شد و انتظاراتی که امیدوار بودند با برجام برآورده شوند، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و گذشت زمان نشان داد که برجام نتوانسته مشکلی از معضلات مردم را حل کند و حالا که دو سال از اجرای آن میگذرد رنگ و بویی از رفع مشکلات که به برجام ربط داده می شد، نیست.

,

اگر مروری داشته باشیم بر انتظارات مردم و دغدغه های آنها که در آن زمان این سوال را مطرح می کردند که آیا چرخ زندگی مردم در دوران پساتحریم چگونه می چرخد؟ امروز سوالی که دغدغه بسیاری هست به این گونه مطرح است که آیا برجام چه نتایجی داشت؟ و چه تاثیری روی زندگی مردم گذاشت؟ برجامی که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به اعتماد به طرف مقابل هشدار دادند و در مرداد ماه سال گذشته که شش ماه از اجرای برجام می گذشت، در دیدار با اقشار مختلف مردم،  تأکید کردند ۶ ماه از برجام گذشته و هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم نداشته ، برجام برای برداشتن تحریم بود که برداشته نشده است.

,

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی نیز در فروردین سال گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرده برجام تا‌کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است ولی اکنون دو سال از آن زمان که وعده ها به آغاز دوران برجام ختم شد، می گذرد ولی مردم منتظر هستند تا گرهی از مشکلات گشوده شده و وعده های برجامی تحقق یابد.

,

نقض مکرر برجام توسط آمریکا

, نقض مکرر برجام توسط آمریکا,

در آن زمان برجام که آغاز شد، روزنامه های حامی دولت تیتر زدند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست و صبح بدون تحریم فرا رسید ولی در ادامه شاهد بودیم که تحریم‌هایی همچون آیسا و کاتسا ۲۰۱۷ (مادر تحریم‌ها)، تمدید و تصویب شد.

,

دولت های آمریکا از نخستین روز اجرای برجام در دی ماه ۹۴ این توافق را نقض و خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد و بارها برجام را به صورت فاحش، نقض کردند.

,

برجام، انتظارات و توقعات را برآورده نکرد/ از درخت برجام، تاکنون میوه ای حاصل نشده است

, برجام، انتظارات و توقعات را برآورده نکرد/ از درخت برجام، تاکنون میوه ای حاصل نشده است,

در همین زمینه نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گویی که با خبرنگار زرین خبر داشت، گفت: علی رغم زحماتی که در مذاکرات هسته ای توسط دستگاه دیپلماسی و دولت کشیده شد، در نهایت نتایج مورد نظر از این درخت برجام و میوه های مورد نظر و سیب و گلابی که قرار بود کام مردم را شیرین کند  و منافعی برای ملت ما باشد، محقق نشد و تاکنون محقق نشده است.

,

حجت الاسلام والمسلمین  جواد مجتهد شبستری با اشاره به موضوع برجام، تصریح کرد: باید کارشناسان نظر بدهند که این معاهده برجام میان ایران و کشورهای ۵+۱ و آنچه که ما دادیم و گرفتیم یک معامله برد-برد بوده یا اینگونه نبوده است.

,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بر اساس این معاهده ما امتیازاتی دادیم و به تمام تعهدات خود مانند توقف غنی سازی، بستن تاسیسات هسته ای، عمل کردیم ولی آیا طرف مقابل هم به تعهدات خود مانند توقف کامل تحریم ها عمل کرد؟

,

وی افزود: اگر طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل می کرد، می شود گفت که این معامله دو سر برد بود که امتیازاتی دادیم و گرفتیم و به قولی سه گل زدیم و دو گل خوردیم، ولی واقعیت این است که با گذشت ماهها طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است.

,

مجتهد شبستری با اشاره به اینکه تحریم ها به طور کامل برداشته نشد بلکه گاهی خبر از تحریم های جدید نیز می شنویم، گفت: این موضوع با روح و جسم برجام مغایرت دارد و نمی توان نام برد- برد به معامله ای گذاشت که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند و در مقابل ما به تعهدات خود عمل کنیم.

,

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برجام، معاهده ای بود که توقعات لازم را برآورده نکرد، تصریح کرد: علی رغم زحماتی که در مذاکرات هسته ای توسط دستگاه دیپلماسی و دولت کشیده شد، در نهایت نتایج مورد نظر از این درخت برجام و میوه های مورد نظر و سیب و گلابی که قرار بود کام مردم را شیرین کند  و منافعی برای ملت ما باشد، محقق نشد و تاکنون محقق نشده است.

,

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم بگوییم ۱۰۰ درصد خسارت بوده است، اظهار کرد: ولی آنطوری که گمان می رفت ۱۰۰ درصد منفعت باشد، نشد و آن منافعی هم که بر روی آن مانور می دادند و چه بسا آرایی هم از این طریق و با بهره برداری تبلیغاتی جذب کردند، تاکنون محقق نشده است.

,

از سوی دیگر مروری بر خواسته های مردم قبل از برجام و مقایسه آن با امروز نشان می دهد که حل مشکل اشتغال جوانان، گره گشایی اقتصادی، حمایت از تولید حرف اول را در میان خواسته های مردم می زد و اکنون نیز می زند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه