اخبار داغ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خبر داد؛

صادرات فرش ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکایی/ چشم آبی ها مشتری پروپاقرص فرش سیستان

صادرات فرش ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکایی/ چشم آبی ها مشتری پروپاقرص فرش سیستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سالانه در استان بیش از پنج هزار مترمربع فرش سیستان بافته می شود که بیش از 80 درصد آن به کشورهای آمریکایی و اروپایی صادر و در این میان آلمان بیشترین متقاضیان فرش سیستان را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، قالی بافی یکی از صنایع مهم سیستان به شمار می‌رود و در اقتصاد جامعه اهمیت بسزایی دارد. هنر قالی بافی در این دیار که ظرافت، زیبایی، تنوع طرح و رنگ‌آمیزی آن هر بیننده اهل ذوقی را به تحسن وا می‌دارد علی‌رغم سابقه، قدمت و پیشینه‌اش هنوز هم هنری است ناشناخته حتی در داخل کشورمان چرا که زحمت و دشواری کار و ذوق و هنری که صرف پدید آمدن آن می‌شود برای کمتر کسی جز اهل فن و خبرگان هنر شناخته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

نادر میرشکار در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به ثبت جهانی فرش سیستان، افزود: جشن ثبت جهانی فرش سیستان بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سوم بهمن ماه امسال در دانشگاه زابل برگزار می شود.
 
از تمبر و لوح مخصوص فرش سیستان رونمایی می شود
وی ادامه داد: این مراسم با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم از تمبر و لوح مخصوص فرش سیستان رونمایی خواهد شد.
این مسئول اظهار کرد: فرش سیستان در بافت، نقش ها و گره هایی دارد که نگاه بسیاری را مجذوب خود کرده و این قابلیت ها سبب شده به طور مداوم در بازارهای داخلی و خارجی جایگاه داشته باشد اما این برای سیستان کافی نیست و فرش آن برای رونق بیشتر نیاز دارد تا به یک برند جهانی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: هر کالا برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی باید در ابتدا به یک برند تبدیل شود که در همین زمینه ثبت ملی فرش سیستان هدف گذاری شد و در سال 92 به سرانجام رسید اما ثبت جهانی آن نیز به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داشت و طی سال گذشته محقق شد که در این راستا جشن به ثبت جهانی رسیدن فرش سیستان در بهمن ماه برگزار شود.
 
صدور 6500 کارت بافندگی برای علاقمندان فرش بافی در سیستان
وی با اشاره به دوره های آموزشی فرش بافی برای علاقه مندان به این هنر در حوزه سیستان، افزود: در حوزه فرش سیستان بیش از شش هزار و 500 کارت بافندگی برای افرادی که دوره های آموزشی را سپری کرده اند صادر شده اما در بررسی های به عمل آمده فقط حدود چهار هزار نفر فعال فرش سیستان در این عرصه فعال می باشند.
 
صادرات بیش از 80 درصد فرش سیستان به کشورهای آمریکایی و اروپایی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سالانه در استان بیش از پنج هزار مترمربع فرش سیستان بافته می شود که بیش از 80 درصد آن به کشورهای آمریکایی و اروپایی صادر می شود و در این میان آلمان بیشترین متقاضیان فرش سیستان را دارد اما به دلیل وجود تجار فرش در استان و نرخ گذاری فرش در تهران به ناچار فرش سیستان از تهران به نقاط دیگر صادر می شود.
وی اذعان کرد: متأسفانه هیچ تولیدکننده ای در استان برای صادرات این فرش پیش قدم نشده که اگر داوطلب بومی برای صادرات وجود داشته باشد از او حمایت خواهد شد.
 
بیش از 90 درصد بافندگان فرش سیستان خانم هستند
وی با اشاره به این که بیش از 90 درصد بافندگان فرش سیستان خانم هستند، افزود: تا مهر ماه سال 93 حدود دو هزارو200 بافنده استان بیمه تأمین اجتماعی شدند اما پس از آن به دلیل حذف یارانه تأمین اجتماعی تمایلی به بیمه بافندگان نداشت و این موضوع به یکی از مشکلات صنعت فرش در ایران تبدیل شده است.
میرشکار بیان کرد: برای رونق صنعت فرش سیستان بیش از دو میلیارد و800 میلیون تومان به بافندگان تسهیلات پرداخت می شود که حدود 400 میلیون تومان آن در سال جاری تخصیص یافته و در راستای رونق بیشتر این صنعت مقرر شد برای مناطق مرزی تسهیلات سود چهار درصد داشته باشد و برای مناطق غیر مرزی این سود به 6 درصد می رسد که بر این اساس در سیستان و بلوچستان تسهیلات چهار درصد بوده و با توجه به اهمیت فرش سیستان برای پرداخت تسهیلات هیچ سقفی تعیین نشده است.
وی افزود: برای رونق بیشتر این فرش علاوه بر تسهیلات طی سال های اخیر 168 دوره آموزشی برای شش هزار 379 علاقه مند بافندگی در استان برگزار شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تجار فرش ایران به دلیل ارز آوری بهتر فرش سیستان در بازار های خارجی بیشتر به دنبال صادرات آن هستند و تمایل کمتری به ارائه آن در بازارهای داخلی دارند به همین دلیل این صنعت توانسته است بیش از کشور در جهان برای خود جایگاه مطلوبی داشته باشد و از آن جایی که این جایگاه باید در جهان به نام سیستان محفوظ می ماند برنامه ریزی ها به سمت ثبت جهانی فرش سیستان پیش رفت.
میرشکار ادامه داد: طرح، کیفیت و بافت و توجه بازارهای جهانی به کیفیت فرش سیستان سبب شده تا این صنعت بیش از گذشته در استان مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه مدتی پیش خوشه صنعتی فرش سیستان توسط شرکت شهرک های صنعتی در استان ایجاد شد که می تواند تاثیر مهمی در این صنعت داشته باشد.

انتهای پیام/

, عصرهامون ,
,
, از تمبر و لوح مخصوص فرش سیستان رونمایی می شود,
,
,
,
,
, صدور 6500 کارت بافندگی برای علاقمندان فرش بافی در سیستان,
,
,
, صادرات بیش از 80 درصد فرش سیستان به کشورهای آمریکایی و اروپایی,
,
,
,
, بیش از 90 درصد بافندگان فرش سیستان خانم هستند,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه