اخبار داغ

برگی از تاریخ انقلاب در استان مرکزی؛

از شکستن مجسمه شاه در میدان اصلی شهر تا اوج‌گیری مبارزات

از شکستن مجسمه شاه در میدان اصلی شهر تا اوج‌گیری مبارزات
در ۲۸ دی ماه ۵۷ روستای امیرآباد فراهان صحنه خروش مردمی علیه رژیم شاهنشاهی بود، بیش از ۳ هزار نفر از جوانان و بزرگان روستاهای فراهان با عبور از روستاهای مسیر تا مقصد امیرآباد تظاهرات کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ فراهان نامی که برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران، همراه و همگام با ملت ایران بوده است، به گونه‌ای که در اوج قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، حوادث آن دوران در قلب مردم این دیار نیز جاودانه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر,

این روزها برای انقلابیون فراهانی که روزهای انقلاب را از نزدیک دیده و با تمام وجود لمس کرده‌اند، سرشار از خاطره‌ها است، هرچند که در آن زمان نوجوان یا کودکی بیش نبوده‌اند.

,

پس از فرار شاه، در حالیکه همه دوربین‌‌های داخلی و خارجی روی این موضوع و تبعات سیاسی و اجتماعی آن تمرکز کرده بودند، در گوشه‌ای از ایران، ملت همیشه در صحنه فراهان که در عرصه‌های مختلف حماسه آفرین بوده‌اند، یکی از بزرگترین تظاهرات انقلابی خود را برگزار کردند.

,

, ,

روستای امیرآباد، مرکز مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی در فراهان

, روستای امیرآباد، مرکز مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی در فراهان,

محمد امیرآبادی فراهانی معروف به «حاج محمد» یکی از مبارزان انقلابی فراهان است که در آن زمان یک نوجوان ۱۷ ساله بوده اما با وجود سن و سال اندک پابه‌پای دلیرمردان و فرماندهان انقلابی در راستای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بسیاری کرده است.

,

وی آن روزها را به خوبی در ذهن داشته و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از آن دوران برای گفتن دارد.

,

«حاج محمد» در خصوص فعالیت‌های خود در دوران مبارزات انقلاب اینگونه بیان کرد: آن دوران روزهای بسیار خوبی بود و همه مردم یک صدا، یک دل و صمیمی فقط سقوط رژیم پهلوی را می‌خواستند و هدفشان بازگشت امام خمینی(ره) و برقراری حکومت اسلامی بود.

,

امیرآبادی افزود: در دوران انقلاب اسلامی مردان دیار فراهان همه از پیر و جوان، زن و مرد، روستا به روستا و شهر به شهر تظاهرات کرده و برای پایداری اسلام و انقلاب در این سرزمین فریاد می‌زدند.

, ر دوران انقلاب اسلامی مردان دیار فراهان همه از پیر و جوان، زن و مرد، روستا به روستا و شهر به شهر تظاهرات کرده و برای پایداری اسلام و انقلاب در این سرزمین فریاد می‌زدند.,

روشنگری روحانیت نقطه عطف مبارزات انقلابیون در فراهان

, روشنگری روحانیت نقطه عطف مبارزات انقلابیون در فراهان ,

حاج محمد اظهار کرد: من اهل روستای امیرآباد هستم؛ این روستا یکی از روستاهای سرآمد در مبارزه با رژیم شاهنشاهی است و مبارزات انقلابی در این روستا با محوریت روحانیون و بزرگان شکل گرفت و تحرکات خود را به آرامی در میان جوانان نشان داد.

,

این مبارز انقلابی گفت: جوانان در مساجد و در قالب کلاس‌های قرآنی و احکام، جلسات سیاسی و انقلابی خود برگزار می‌کردند.

,

وی با اشاره به حضور و نقش مهم روحانیون در میان مردم، گفت: حضور روحانیون در روستا جرقه‌ای برای شروع فعالیت‌های مبارزان و انقلابیون بود. در آن زمان من و شهید «براتعلی چاوشی» در تظاهرات شهر قم شرکت داشتیم و اعلامیه‌های امام(ره) را از دوستان انقلابی قم تهیه کرده و به شهرستان می‌آوردیم.

,

حاج محمد اضافه کرد: به دلیل ظلم و ستم شاهنشاهی در آن زمان، خفقانی به طور مطلق حاکم بود. اما با روشنگری روحانیونی که برای تبلیغ به روستاها می‌آمدند و شرکت مردم این منطقه در راهپیمایی شهرهای دیگر، هیمنه رژیم شاهنشاهی شکسته شد.

,

روستائیان؛ پیشرو در مبارزه با رژیم شاهنشاهی

, روستائیان؛ پیشرو در مبارزه با رژیم شاهنشاهی,

این مبارز انقلابی گفت: حرکات و تظاهرات علیه حکومت شاه در روستاهای فراهان، کم کم شکل گرفت و شور و هیجان خاصی برای مبارزه با رژیم پهلوی به وجود آمد. مردم روستاهای فراهان برای تظاهرات به روستاهای اطراف می‌رفتند و هر روز در یک روستا تظاهرات برپا می‌شد.

,

وی تصریح کرد: روستائیان با وسایل نقلیه‌ای چون تراکتور و وانت خود را به محل تجمع برای راهپیمایی در روستای مورد نظر می‌رساندند و پس از راهپیمایی نیز محل برگزاری راهپیمایی روز بعد اعلام می‌شد.

,

پایین کشیدن مجسمه شاه در فراهان

, پایین کشیدن مجسمه شاه در فراهان ,

حاج محمد با اشاره به پایین آوردن مجسمه شاه در روستای مشهد ذلف آباد فراهان افزود: در ورودی روستا مجسمه بزرگ شاه سوار بر اسب بر روی ستونی قرار گرفته بود. قبل از فرار شاه با شهید «براتعلی چاوشی» شبی با موتور برای پایین آوردن مجسمه به روستای مشهد ذلف آباد رفتیم، شهید چاوشی اسلحه‌ای هم با خود برداشته بود.

,

این مبارز انقلابی افزود: با توجه به اینکه این مجسمه خیلی محکم روی ستون نصب شده بود، اما به هر طریقی که بود صورت مجسمه را شکستیم و موضوع را به روحانی روستا هم گفتیم، که او نیز در نماز جماعت این مورد را با مردم در میان گذاشت و به آنان اعلام کرد.

,

وی ادامه داد: بعد از فرار شاه به کمک اهالی روستای مشهد ذلف آباد و مبارزان انقلابی مجسمه را کامل شکستیم و پایین آوردیم، اما هنوز ستونی که مجسمه بر روی آن سوار بود، در ورودی روستا قرار دارد.

,

از حمله ماموران به انقلابیون تا ضرب و شتم آیت الله شماعی

, از حمله ماموران به انقلابیون تا ضرب و شتم آیت الله شماعی,

حاج محمد با اشاره به وقایع ۲۸ دی‌ماه در روستای امیرآباد گفت: در ارتباطاتی که با مبارزین انقلابی داشتیم، از مردم کمیجان برای شرکت در راهپیمایی روستای امیرآباد دعوت کردیم.

,

این مبارز انقلابی اظهار کرد: بیش از ۳ هزار نفر از جوانان و بزرگان با بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و انواع وانت در سرمای شدید و با عبور از روستاهای مسیر تا مقصد(امیرآباد) تظاهرات کردند و اعلام انزجار خود را از رژیم شاهنشاهی در منطقه به نمایش گذاشتند.

,

, ,

وی گفت: این سیل جمعیت در مسیر تظاهرات به سوی روستای امیرآباد با ماموران پاسگاه کمیجان و مخالفانی که قصد برهم زدن این حرکت شکوهمند و مردمی را داشتند، روبرو شد.

,

حاج محمد ادامه داد: به دستور «آیت‌الله شماعی» همدانی که رهبری این حرکت را به عهده داشتند، تظاهر کنندگان سکوت کردند و هنگام عبور از مقابل ماموران و مخالفان قرآن قرائت شد و مسئله خاصی نیز پیش نیامد.

,

این مبارز انقلابی بیان کرد: در مسجد امیرآباد یکی از جوانان پرشور و انقلابی به نام جاوید الاثر «یوسف شاهوردی» سخنرانی کوبنده‌ای در اجتماع عزاداران شهدای انقلاب کرد و مردم نیز با شعارهای کوبنده همبستگی خود را با اهالی امیرآباد اعلام کردند.

,

وی اضافه کرد: بعد از پایان مراسم مردم به طرف کمیجان حرکت کردند و هنگام عبور از روستاهای مسیر، همچنان شعار می‌دادند. که در محدوده روستای سمقاور ماموران رژیم به ماشین‌های حامل مردم بی‌دفاع حمله کرده و با شکستن شیشه‌ها به خودروهای آنان خسارت وارد کردند.

,

حاج محمد اظهار کرد: در همین هنگام «آیت الله شماعی» برای جلوگیری از منازعه و خونریزی بیشتر، با در دست داشتن قرآن به سمت مهاجمین رفت که ماموران رژیم با چماق او را ضرب و شتم کرده و قرآن را نیز پاره کردند.

,

سرمای زمستان مانعی در راه انقلابیون نبود

, سرمای زمستان مانعی در راه انقلابیون نبود,

این مبارز انقلابی با اشاره به سرمای زمستان و بارش شدید برف در آن سال‌ها، گفت:  با وجود سرمای شدید و بارش برف نیم متری، مردم با رها کردن خودروهایشان در بیابان پراکنده شدند. از سویی نیز به خانواده‌های انقلابیون در کمیجان خبر رسانده بودند که تعداد زیادی از افراد شرکت‌کننده در مراسم امیرآباد در درگیری به شهادت رسیده‌اند که با انتشار این خبر، زنان و کودکان با پای پیاده در میان برف به سمت مسیر راهپیمایی حرکت کرده بودند.

,

وی خاطرنشان کرد: این مبارزات تا پیروزی انقلاب اسلامی در گوشه و کنار فراهان ادامه داشت. روزی که امام(ره) به میهن بازگشت، تعدادی از مبارزین فراهانی برای دیدار امام به تهران رفتند که در نهایت خون هزاران شهید و مجاهدت مبارزین با رهنمودهای معمار کبیر انقلاب به ثمر نشست و انقلاب پیروز شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه