اخبار داغ

جاده پاتاوه دهدشت همچنان در ایستگاه بلاتکلیفی

پروژه ای که افتتاحش از این سال به آن سال وعده داده می شود/ بی تدبیری دولت در افتتاح یک پروژ ملی و حیاتی+ تصاویر

پروژه ای که افتتاحش از این سال به آن سال وعده داده می شود/ بی تدبیری دولت در افتتاح یک پروژ ملی و حیاتی+ تصاویر
قریب ۲۳ سال از پروژه پیر(پاتاوه-دهدشت) در استان کهگیلویه وبویراحمد می گذرد و هرسال زمان افتتاح و به بهره برداری رسیدن از این پروژه ملی از این سال به آن سال کشیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا؛استان کهگیلویه وبویراحمد که به عنوان نماد سبز جنوب ایران از آن یاد می شود دارای جاذبه های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایم مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا,

کهگیلویه وبویراحمد استانی ثروتمند درمنابع و فقیر در توسعه

, کهگیلویه وبویراحمد استانی ثروتمند درمنابع و فقیر در توسعه, کهگیلویه وبویراحمد استانی ثروتمند درمنابع و فقیر در توسعه,

همگان امروز استان یک درصدی کهگیلویه وبویراحمد یا همان استان غنی از سرمایه و فقیر از توسعه را می شناسند ، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می کند و بهترین جاذبه های تفریحی خدادادی اعم از جنگل ، کوه و رودخانه و مکان توریستی در خط رأس زاگرس سبز را به خود اختصاص داده است.

,

, ,

آری اینجا کهگیلویه وبویراحمد است ، زادگاه مردی به نام آریوبرزن در دوران کهن و مهد دلاوری شهیدانی همچون یزدانپاه، ایزدپناه ،طیب و میثمی که همه یادآور روزهای بزرگ دفاع از کیان این کشور هستند.

,

 اما توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.

,

به قول برخی کارشناسان آن زمان که کشوردر فکر ساخت بزرگراه بود کهگیلویه بویراحمد در پیچ و خم یک راه روستایی گیر کرده بود و اینک که دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و قطارها و هواپیماهای غول پیکر در بازه  زمانی اندک تولید می کند، نیم قرن است  کهگیلویه وبویراحمد به دنبال ساخت یک بزرگراه است.

,

پروژه ملی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا در استان و حتی در کشوراست که حدود بیست سال از عمر احداث این جاده پیردرکهگیلویه وبویراحمد و شهرستان دنا می گذرد اما هنوز خبری از افتتاح و یا به بهره برداری رسیدن آن نیست.

,

پروژه ملی که یکی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به  استان در سال ۷۳ بوده  بیست و سه سال از عمر کلنگ زنی آن در استان می گذرد وشاید یکی از مهترین دلایل کُندی این پروژه موقعیت توپوگرافی و تعطیلی کامل آن در زمان دولت هشتم  بوده که در زمان دولت نهم و دهم شتاب  خوبی گرفت ولی به یکباره بعد از یک شتاب دوباره در دولت اعتدال در حالت نیمه راکد رها شده است..

,

, ,

این پروژه ملی و حساس به طول ۱۳۶کیلومترحد فاصل اصفهان به بندر امام را حدوداً ۲۰۰ کیلومتر کاهش می دهد و باعث نزدیکی بلاد شمالی کهگیلویه وبویراحمد به جنوب می شود، امروز به دلیل نبود بودجه و سرمایه گذاری نکردن خوب دولت یازدهم بر روی پروژه های داخلی هنوز نیمه کاره رها شده است

,

این پروژه در قالب ۴ قطعه در دست ساخت است که قطعه شمار یک جاده"پاتاوه-دهدشت" به طول ۲۶ کیلومتر به سمت یاسوج و قطعه ۴ به طول ۱۹ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و قطعه ۲ به طول ۲۸ کیلومتر به عنوان یک قطعه کلیدی جهت دسترسی به قطعه سوم  هنور نیمه کاره است.

,

حسن نوروزی رییس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه وبویراحمد به تدبیر جدید مسئولان برای توسعه پروژه های عمرانی رها شده دولت در سال جدید اشاره کرد و گفت: بیش از یکهزار و ۷۰۰ پروژه نیمه تمام با اعتبار مورد نیاز بیش از دو هزار میلیارد تومان وجود دارد که به هیچ وجه دولت توان اجرایی کردن انها را با شرایط اعتباری و منابع مالی محدود را ندارد.

, .,

وی تصریح کرد:واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی و پیمانکاران با توان مالی بالا از راهبردها و اولویت های مهم اقتصادی دولت در  این استان خواهد بود.

,

رئیس سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بدون شک استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شرایط کنونی مهمترین راهکار برای شتاب بخشی در روند اجرایی و تکمیل این طرح ها است.

,

فازهای یک و سه پروژه پاتاوه به دهدشت به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

, .,

با این حال بازدید وزیران راه دولت قبلی و کنونی نتوانست گره از انبوه مشکلات این پروژه باز کند و هنوز نیمی از جنوب کشور در انتظار بهره برداری از این پروژه ملی هستند.

,

, ,

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس با اشاره به اینکه در صورت تامین به اتمام می‌رسد، گفت: محور پاتاوه به دهدشت تنها پروژه‌ای‌ است که می‌تواند شهرستان کهگیلویه را از بن بست خارج کند.

, .,

عدل هاشمی پور با اشاره به طولانی شدن اجرای این پروژه یادآور شد: پروژه جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین و پیرترین پروژه های عمرانی در این استان است که پس از 23 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

, .,

وی افزود: طول این جاده ۱۳۶ کیلومتر و دارای چهار فاز است که فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

, .,

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده  تصریح کرد: محرومیت در شهرستانهای کهگیلویه بزرگ بسیار بالا است و این شهرستانها باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

, .,

توسعه جاده ابریشم نوین در کجا نهفته است

, توسعه جاده ابریشم نوین در کجا نهفته است, توسعه جاده ابریشم نوین در کجا نهفته است,

پروژه پاتاوه - دهدشت یا همان کریدر شمال جنوب، جاده ای که مسیر طلائی یا ابرشیم جدید ایران لقب خواهد گرفت که میان کوههای سربه فلک کشیده دنا راهی برای توسعه یافتگی کهگیلویه وبویراحمد احداث شده است.

,

در آخرین بازدید مسئولان کشوری مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت راه‌های کشور، عزیزفیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، عدل هاشمی نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس و جمعی از مسئولان از محور پاتاوه به دهدشت بازدید کردند.

,

, ,

 

,

خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از محور پاتاوه – دهدشت، اظهار داشت: این محور یکی از محورهای مهمی است که به عنوان مسیر جدیدی به مبادی جنوب غرب و غرب کشور است و می‌تواند بنادر جنوبی کشور را به مرکز کشور وصل کند

, ,

وی بیان کرد: این محور بخشی از کریدور شمال به جنوب است در قسمت مرکزی کشور واقع شده و از اصفهان به سمت شهرضا، از شهرضا به سه راهی پاتاوه به سمت دهدشت و بهبهان و به بندرامام طراحی شده است

, ,

خادمی عنوان کرد: خوشبختانه قسمت اعظم محور به اجرا رفته است و الان زیر ترافیک است ولی اکثر کارکرد این محور در حال حاضر به صورت منطقه‌ای استفاده می‌شود

, ,

خادمی افزود: محدوده که اکنون بازدید شده به طول 127 کیلومتر است و در حدفاصل سه راهی پاتاوه تا دهدشت قرار دارد که از این میزان حدود 90 کیلومتر زیر ترافیک رفته است و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است

, ,

وی با بیان اینکه امید است مردم این استان از این محور با ایمنی بالا استفاده کنند، اظهار داشت: حدود 40 کیلومتر از این محور باقی است که باتوجه به کوهستانی بودن منطقه و تعدد تونل و ابنیه آن اتمام این محدوده نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار دارد

, ,

خادمی پیشرفت فیزیکی این پروژه را 70 درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم در یک برنامه زمان بندی مناسبی بتوانیم تا پایان سال 97 عملیات اجرایی این 40 کیلومتر را نیز به پایان برسانیم

, ,

وی با اشاره به اینکه حدود 7 تونل در این محدوده وجود دارد، افزود: طول هر یک از تونل‌های در دست احداث حدود 5 کیلومتر است و در گذشته 5 تونل مورد بهره برداری قرار گرفت

, ,

معاون وزیرراه و شهرسازی بیان کرد: این تونل‌ها در قطعه 1و 2 این محور هر کدام به طول 2. 5 کیلومتر در اردیبهشت ماه 96 به بهره برداری رسید

, ,

خادمی عنوان کرد: در مجموع این محور127 کیلومتری دارای بیش از 9کیلومتر تونل است که امیدواریم با اتمام این تونل‌ها و پل‌های بزرگی که در این مسیر هستند حداکثر تا سال آینده بهره برداری از این محور را آغاز کنیم

, ,

وی در خصوص وضعیت آزاد راه استان، گفت: معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به صورت جد این موضوع را پیگیری می‌کند که مسیر آزادراه جدید اصفهان – شیراز که در نزدیکی حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند را مورد بررسی قرار دهیم

, ,

خادمی افزود: فاصله یاسوج تا این آزادراه در نزدیک‌ترین حالت حدود 40 کیلومتر است که اگر بتوانیم این را به صورت آزاد راه یا بزرگ‌راه مناسبی در بیاریم اتصال محور آزادراه سراسری به شهر یاسوج برقرار می‌شود و مردم یاسوج به راحتی دسترسی بهتری به این مسیر داشته باشند

, ,

با این حال در حال حاضر قریب 23سال از این پروژه پیر در استان کهگیلویه وبویراحمد می گذرد و هرسال زمان افتتاح و به بهره برداری رسیدن از این پروژه ملی از این سال به آن سال کشیده می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه