اخبار داغ

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

کاهش 80 درصدی بارندگی در خراسان رضوی نسبت به سال های گذشته

کاهش 80 درصدی بارندگی در خراسان رضوی نسبت به سال های گذشته
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی از آغاز سال زراعی تا به امروز نسبت به میانگین دراز مدت بیش از 80درصد کاهش بارندگی داشتیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تایبادخبر، نجفقلی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان تایباد در محل سینما قدس تایباد گفت: کشاورزی کار سختی است و کشاورزان ما هم بایستی با این اقلیم شکننده بجنگند و هم با ناملایمات بازار و نوساناتی که هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تایبادخبر,

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی از آغاز سال زراعی تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد کاهش بارندگی و نسبت به میانگین دراز مدت یبش از 80درصد کاهش بارندگی داشتیم.

,

وی افزود: درچندسال اخیر، ضریب خوداتّکاییی ما به بالای 80درصد رسیده است. باید به مرحله ای برسیم که این خوداتکایی به 100درصد برسد تا امنیت غذایی ما تکمیل شود.

,

وی به حفاظت از منابع آب و خاک تاکید کرد و گفت: در تمام بحران ها و حوادثی که پیش می آید همه مردم با یکدیگر همکاری، کمک و همدردی می کنند اما زمانیکه بحث استفاده آب پیش می آید، انسان خشن و خودخواه می شود.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: با بکارگیری روشهای نوین آبیاری باید این بحران کم آبی را پشت سر بگذاریم.

,

وقتی دانه برنجی را دور می ریزیم در واقع آب را هدر داده ایم

, وقتی دانه برنجی را دور می ریزیم در واقع آب را هدر داده ایم,

صالحی بیان کرد: ما با فشار آوردن به منابع کشاورزی یعنی آب و خاک، تولیداتمان را زیاد می کنیم اما هیچ توجهی به خود منابع نداریم. در استفاده از هر محصولی که اسراف کنیم یعنی آب را هدر داده ایم؛ بطور مثال زمانیکه دانه برنجی را دور می ریزیم در واقع آب را هدر می دهیم.

,

وی ضمن اشاره به اینکه دربخش کشاورزی، کشت نشایی بهترین راه صرفه جویی در مصرف آب است، خاطرنشان کرد: چون نشا بجای طبیعت، در گلخانه پرورش می یابد، مصرف آب کمتر می شود، آفات و بیماری ندارد و طوفان، تگرگ و سرما هم به آن آسیبی نمی رساند.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: وضعیت خاک ما نیز امروز بهتر از آب نیست. باید کشاورزان بهنگام برداشت، قسمتی از مواد آلی کشاورزی را به خاک برگردانند تا زمین سفت و بی حاصل نشود.

,

وی باشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته اتحادیه ها درحال کار کردن در بخش کشاورزی هستند، افزود: به تنهایی کار کردن در جامعه امروزی جواب نمی دهد. ما باید راهکاری پیدا کنیم، بدنبال تشکلها و تعاونی های قوی برویم و خود ما کشاورزان آنرا اداره کنیم. اگر به سمت تشکل نرویم، پیشرفتی نخواهیم داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه