اخبار داغ

سهم رشادت های شهید رئیسعلی دلواری فقط چهار کتاب است؟

سهم رشادت های شهید رئیسعلی دلواری فقط چهار کتاب است؟
آمار خانۀ کتاب نشان می‌دهد که تاکنون تنها چهار کتاب دربارۀ رشادت های شهید رئیس‌علی دلواری منتشر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ دلوار زادگاه و محل فرمان‌روایی «رئیس‌علی دلواری‌» فرزند رئیس محمد است که در کشاکش جنگ اول جهانی و در حملۀ انگلیسی‌ها به بوشهر، رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس, .,

نظامیان انگلیسی پس از آن که در ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ بوشهر را اشغال کردند، در ۲۲ همین ماه‌، با چندین ناو جنگی و صدها سرباز هندی و انگلیسی به منطقۀ تنگستان یورش بردند.

, .,

مردم مبارز جنوب ایران طی دو قرن اخیر چندین بار با استعمارگران درگیر شده‌اند؛ اما قیام «رئیس‌علی دلواری‌» در خلال جنگ اول جهانی نقطۀ عطفی در مبارزات مردم جنوب به شمار می‌رود.

, .,

رئیس‌علی دلواری نقش منحصر به‌فردی در تاریخ کشور ما دارد و به‌عنوان سمبل مقاومت و مبارزه با استعمار شناخته می‌شود و دقیقاً ۱۰۰ سال پیش در چنین روزی شبانه به شهادت رسید و قیامش تا سال‌ها مایۀ وحشت انگلیسی‌ها در منطقه بود. با این وجود، کتاب‌های کمی دربارۀ زندگی این سردار مبارزه با استعمار منتشر شده است.

, .,

بزرگان ما نیز در گفتار خود مبارزات رئیس علی دلواری را برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیر مردان ایران در مبارزه با استعمار میدانند.

,

در اینجا با توجه به بررسی های صورت گرفته آنچه که آمار خانۀ کتاب نشان می‌دهد، تاکنون تنها چهار کتاب دربارۀ رئیس‌علی دلواری منتشر شده است که در ادامه این چهار کتاب را معرفی می‌کنیم:

, :,

مهدی میرکیایی در کتاب «دامی برای صیاد: رئیس‌علی دلواری» برای کودکان از زندگی این مبارز بزرگ گفته است. ویراستار این کتاب علی عابدی و تصویرگر آن سیدحسام‌الدین طباطبایی است و انتشارات امیرکبیر، کتاب‌های‌شکوفه این کتاب را در ۲۸ صفحه منتشر کرده و این کتاب از سال گذشته که اولین چاپ خود را داشته تا کنون دو بار تجدید چاپ شده است.

,

, ,

کتاب «دلیر دلوار: براساس زندگی رئیس‌علی دلواری» نوشتۀ فاطمه قائدی است که توسط انتشارات امیرکبیر، کتاب‌های جیبی در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

, «,

, ,

کتاب «تاج سر کرانه (روایتی داستانی از زندگی و مبارزه رئیس‌علی دلواری)» نوشتۀ محمد ولی‌زاده توسط انتشارات آئینۀ جنوب در ۱۱۲ صفحه منتشر شده و از سال ۸۸ تا کنون دو بار تجدید چاپ شده است.

, «,

, ,

کتاب «رئیس‌علی دلواری» نوشتۀ سیروس فتحی است و توسط مؤسسۀ فرهنگی‌ مدرسه ‌برهان در  ۴۸ صفحه منتشر شده و از سال ۹۲ تا کنون ۳ بار تجدید چاپ شده است.

, «,

, ,

آیا این رشادت ها و دلاوری ها سهم این مردان بی ادعا باید همین چهار جلدی که شاید اندک خاطره و یا حادثه ای در ان زمان باشد به چاپ رسیده است.

,

البته جا دارد از هنرمندان غیور بوشهری در این تالیف های به جای خود تقدیر کرد و در این تقاضا داریم که به هر نحوی باید در دست به قلم شدن دیگر هنرمندان و پشتوانه مسئولین جهت منتشر نمودن برای ارائه به نسل های آینده تلاش های بیشتری صورت گیرد.

,

/ انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه