اخبار داغ

آب دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافت

آب دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافت
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: آب دریاچه ارومیه در سال ۹۶ با کاهش آب ۴۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ارومیه، با اشاره به کاهش زیاد آب دریاچه ارومیه در سال 96 اظهار داشت: آخرین وضعیت تراز این دریاچه در تاریخ 23 دی امسال برابر با عدد 1270٫3 است که نسبت به سال گذشته 25 سانتی‌متر افت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری تسنیم, ارومیه,

وی افزود: وسعت دریاچه ارومیه هزار و 730 کیلومترمربع و حجم آب موجود در این دریاچه یک میلیارد و 10 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 400 میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است.

,

سرخوش گفت: میزان بارندگی‌های سال 96 نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش چشم‌گیر 28 درصدی دارد که این عامل نیز در روند خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر زیادی دارد.

,

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از اوایل اردیبهشت 96 هیچ‌گونه آبی به داخل دریاچه ارومیه وارد نشده است و با افزایش دما و کاهش بارندگی تراز این دریاچه پایین‌تر آمده است.

,

وی در ارتباط با اعتبار اختصاص داده شده برای ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: جمع اعتباری که به این ستاد در سه استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان اختصاص داده شده است، 2 هزار و 50 میلیارد تومان است.

,

سرخوش گفت: از این اعتبار، تقریباً هزار و 100 میلیارد تومان از صندوق توسعه به ستاد احیای دریاچه ارومیه تزریق شده و بقیه آن از ماده 10 و 12 اعتبارات بحرانی کشور پرداخت شده است.

,

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از اعتبارات صندوق توسعه در بخش انتقال حوضه به حوضه و آب های‌های مرزی و در سد سیلوِ و کانال 23 کیلومتری انتقال به سد چپرآباد و پروژه در سد کانیسیو و انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است.

,

وی افزود: در بودجه سال 97 هیچ‌گونه اعتباری در لایحه در بودجه دیده نشده است و طبق روال قبلی از ماده 10 و 12 پرداخت خواهد شد.

,

سرخوش گفت: مبلغ ماده 10 و 12 برای 3 حوزه طبق نقشه، باید 2 هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت می‌شد که فقط 200 میلیارد تومان برای 3 حوزه پرداخت‌شده است.

,

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با این پروژه‌های که ستاد احیا در 3 حوزه مطالعه کرده است، هیچ‌گونه مشکل اجرایی وجود نداشت و تنها مشکلی که همه برنامه‌ها را به تأخیر انداخته است، کمبود بودجه است.

,

سرخوش گفت: در سال 95 باید هزار و 120 میلیارد تومان باید به دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شد تا پروژه‌ها در زمان تعیین‌شده به اتمام برسند ولی فقط 300 میلیارد تومان پرداخت واریز گردید و پروژه‌ها با مشکل مواجه شدند.

,

وی افزود: اتمام تسویه خانه‌های فاضلاب آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی  و انتقال پساب آن به دریاچه از مهم‌ترین برنامه‌های این ستاد بود که به سبب واریز نشدن بودجه اجرایی نشد و از برنامه زمان‌بندی عقب ماند.

,

 

,
منبع: تسنیم
,
منبع: تسنیم
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه