اخبار داغ

در میزگرد بررسی آینده طبیعت ایران مطرح شد؛

سمنان به طمع صنعتی شدن یکی از ده شهر آلوده کشور شد

سمنان به طمع صنعتی شدن یکی از ده شهر آلوده کشور شد
میزگرد بررسی آینده طبیعت ایران با حضور جمعی از کنشگران محیط زیست در شاهرود برگزار شد و به موضوعاتی چون تهدیدات امروزی آینده طبیعت ایران، جنگل ها، تخریب کوه شاهوار و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان پرداخته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران در میزگرد تخصصی بررسی آینده طبیعت ایران که با حضور جمعی از کنشگران محیط زیست در شاهرود برگزار شد در ارزیابی آینده جنگل های شمال ایران گفت: در جنگل های شمال کشور گونه هایی که اکوسیستم های کوچک را درست می کنند از دست داده ایم و در حال حاضر جنگلی به نام هیرکانیان وجود ندارد اما می توانیم بگوییم درختان هیرکانی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار ,

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از جنگل هیرکانی می شود کسی از حیات وحش صحبت نمی کند و نمی شود تنها بر اساس درختان وضعیت جنگل را ارزیابی کرد اظهار کرد: در آینده ای نزدیک زاگرس بیابانی و هیرکانی زاگرس خواهد شد.

,

از بین رفتن ۴۲ هکتار از جنگل های زاگرس را فاجعه آمیز است

, از بین رفتن ۴۲ هکتار از جنگل های زاگرس را فاجعه آمیز است,

رئیس انجمن جنگلبانی ایران از بین رفتن ۴۲ هکتار از زاگرس را فاجعه آمیز عنوان کرد و افزود: جنگل های شمال کشور از درون در حال فروپاشی است و مرگ و میر دسته جمعی گونه های مختلف طبیعت و حیات وحش را شاهد هستیم که زنگ خطر آن از بین رفت ۴۰ میلیون پایه شمشاد بومی در طول ۴ سال گذشته است.

,

کیادلیری با اشاره به مشاهده نشانه هایی از بیماری در زاگرس از حدود ۳۰ سال گذشته که نشانگر شروع زوال زاگرس بود بیان کرد: هم اکنون در جنگل های شمال کشور هم این نشانه ها دیده می شود و از آنجا که با تغییر اقلیم همراه شده است این تغییر و روند تخریب در مدت زمان کمتری رخ خواهد داد.

,

سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل های کشور نابود می شود

, سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل های کشور نابود می شود,

وی با بیان اینکه از سال ۸۷ به بعد ۷۵ طغیان آفت ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل های کشور را نابود کرده است عنوان کرد: از این میزان ۱۲۶ هزار هکتار مربوط به گونه های خارجی است و به طور متوسط سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل های کشور نابود می شود.

,

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اجرای طرح تنفس در جنگل های شمال کشور گفت: متاسفانه عده ای واژه تنفس را تعبیر غلط کرده اند در حالیکه طرح تنفس جنگل به معنای تغییر رویکرد و بدان معناست که اگر تا الان به طبیعت نگاه اقتصادی داشتیم دیدگاه خود را عوض کنیم.

,

کیادلیری اافزود: هر کشوری یک سرمایه طبیعی دارد که شامل منابع طبیعی و خدمات طبیعی می شود و کشورهای پیشرفته هیچ گاه از منابع طبیعی خود استفاده نکرده و به سراغ خدمات طبیعی می روند در حالیکه در کشور ما به سراغ اصل سرمایه رفته ایم.

,

مردم وسیله و قربانیان توسعه

, مردم وسیله و قربانیان توسعه,

کیادلیری با بیان اینکه توسعه پایدار یعنی تامین معیشت مردم اظهار کرد: مردم وسیله و قربانیان توسعه شده اند و در طول این سال ها هیچ روستایی در شمال کشور به آبادانی نرسیده اند.

,

وی با بیان اینکه توسعه در هر کشور براساس فرهنگ، شرایط محیطی و اقلیمی آن کشور اتفاق می افتد افزود: شیوه های جنگلداری که از اروپا وارد کشور کردیم به دلیل ناسازگاری با اقلیم و ساختارهای طبیعی ایران یک اصل غلط و باعث نابودی جنگل های باستانی ما که درختانی با عمر ۵۰۰ سال داشت شده است.

,

اکوسیستم شاهرود در معرض نابودی است

, اکوسیستم شاهرود در معرض نابودی است,

امیرحسین ولیان دبیر انجمن دیده بان طبیعت شاهرود نیز در ادامه این میزگرد با اشاره به بهره برداری غیراصولی بوکسیت از کوه شاهوار گفت: یک معدن بوکسیت که مواد معدنی را از شاهوار برداشت و کارخانه آن در جاجرم استان خراسان شمالی است چنان تخریب بی رویه ای را در این منطقه ایجاد کرده است که به اعتقاد تمام کارشناسان بزرگترین نمونه تخریب کوهستان در ایران است و در حال حاضر شهرستان شاهرود رتبه اول تخریب کوهستان را در کشور داراست.

,

وی سرعت برداشت و تخریب کوه شاهوار را غیرقابل تصور عنوان و اظهار کرد: اگر هر دو ماه یک بار بازدیدی از این منطقه داشته باشید به وضوح خواهید دید که چند صد هکتار از وسعت کوه شاهوار به دلیل برداشت های سطحی تخریب شده است.

,

دبیر انجمن دیده بان طبیعت شاهرود با بیان اینکه معادن ذغالسنگی در منطقه هستند که از ۴۰ سال پیش کار می کنند و وسعت تخریب شان در سطح زمین به چند هزار هم نمی رسد افزود: ظرف ۴ سالی که بهره برداری از معدن بوکسیت شاهوار آغاز شده است بیش از هزار درخت ممنوع القطع اورس قطع شده است، چند صد هکتار از پوشش گیاهی از بین رفته و چند میلیون بوته، درختچه و تمام پوشش گیاهی منطقه نابود شده است.

,

سکوت منابع طبیعی در برابر تخریب گسترده کوه شاهوار

, سکوت منابع طبیعی در برابر تخریب گسترده کوه شاهوار,

ولیان با بیان اینکه اداره منابع طبیعی دامداران را برای ده بوته گون که آتش زده شده جریمه می کند اما در برابر تخریب شاهوار سکوت کرده است بیان کرد: هزار درخت اورس قطع شده و حتی یک برگه جریمه برای مسبّبان آن صادر نشده است و قطعا اگر منابع طبیعی رویکرد قانونی به ازای قطع درختان، از بین بردن پوشش گیاهی، تخریب حجم خاک و سنگی که جابجا می شود اتخاذ شده و مسبّان آن ملزم به پرداخت جرایم شده بودند شاید آن وقت معدن بوکسیت به این گستردگی فراخ نمی شد.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه خبر وحشتناک تر آن است تخریب انجام شده تا کنون در کوه شاهوار تنها ده درصد از آن چیزی است که در طرح این معدن قرار دارد و قرار است از سمت شمال تا سیاه مرزکوه در استان گلستان، از شرق تا ارتفاعات میقان و از جنوب تا چشمه پریخانی در طرح این معدن تخریب شود.

,

ایجاد اشتغال تنها برای ده نفر از بومیان منطقه

, ایجاد اشتغال تنها برای ده نفر از بومیان منطقه ,

دبیر انجمن دیده بان طبیعت شاهرود افزود: با این حجم از تخریبی که برداشت بوکسیت از این معدن در کوه شاهوار ایجاد کرده است تنها برای ده نفر از اهالی روستای تاش شغل کارگری روزمزد ایجاد شده و حتی راننده کامیون های کامیونی که روزانه به میزان یکصد کامیون از این کوه برداشت می شود همه اهل جاجرم هستند در حالیکه تمام تمدن و هستی ما با تخریب شاهوار از بین خواهد رفت.

,

ولیان با تاکید براینکه منابع آب شهرستان شاهرود در حال تبدیل به متبع سیلاب است یادآور شد: بخاطر تخریب کوه شاهوار با اولین بارش سنگین باران تمام روستای تاش و مزارعش در زیر گل و لای مدفون خواهد شد.

,

وی با ابراز تاسف از اینکه مسئولان ارشد شهرستان به چه قیمتی سکوت کرده و وطن فروشی می کنند گفت: از حدود ۶ سال پیش بارها با مسئولان صحبت کرده و به آنها هشدار داده ایم اما متاسفانه تا کنون هیچ کس برای توقف یا بازپرسی از این همه تخریب شاهوار کاری انجام نداده است.

,

دبیر انجمن دیده بان طبیعت شاهرود تصریح کرد: شاید زمان طلایی را که به  گفتگو با مسئولان دولت تدبیر و امید دل بستیم خطا بود و این دولت که وعده داده بود دولت محیط زیستی باشد ما را بر آن داشت از آنها کمک بخواهیم اما در موضوع تخریب شاهوار فقط زمان را از دست دادیم و شاهوار ما تخریب شد.

,

سمنان نماد توسعه ناپایدار

, سمنان نماد توسعه ناپایدار,

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به خطرات زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: حدود ۶۳ کیلومتر این طرح از داخل جنگل های شمال کشور  گذشته که تنها ۱۳ کیلومتر آن از جنگل های درخت ممنوع القطع  اورس می گذرد و دولتی که خود ادعای قانونمندی می کند نمی تواند درختان اورس را قطع کند و بگوید خسارتش را می دهم.

,

دبیر انجمن دیده بان طبیعت شاهرود با بیان اینکه در حال حاضر هم سمنان به یکی از نمادهای توسعه ناپایدار تبدیل شده است اظهار کرد: زیاده خواهی مرکز نشینان استان این بلا را بر سر این شهر آورده است و از اینکه تحمل اکولوژیکی شهر سمنان به این میزان نیست غافل هستند.

,

سمنان به طمع صنعتی شدن یکی از ده شهر آلوده کشور شد

, سمنان به طمع صنعتی شدن یکی از ده شهر آلوده کشور شد,

ولیان افزود: سمنان در حالیکه شهری با آب و هوای خوب بود با توسعه بی رویه شهرک صنعتی خود و به طمع صنعتی شدن خود را به یکی از ده شهر آلوده کشور تبدیل کرده و گاهی رتبه پنجم را در آلودگی هوا دارد.

,

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد نیروی کار در شهر سمنان از استان مازندران به این شهر مهاجرت کرده اند در حالیکه در طول قرن گذشته از سمنان به مازندران و گلستان به دلیل وجود منابع طبیعی فراوان مهاجرت داشتیم و خود همین نشان دهنده تزریق بیش از حد پول و سرمایه و ایجاد شغل ناپایدار در شهر سمنان است که هیچ آینده ای ندارد و انتقال آب دریای خزر به معنای نابودی این شهر است.

,

سواحل دریای عمان تنها مکان مناسب برای اجرای طرح های آب شیرین کن است

, سواحل دریای عمان تنها مکان مناسب برای اجرای طرح های آب شیرین کن است,

محمد درویش عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز در این میزگرد در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان گفت: این طرح با صرف بودجه ای بالغ بر ده هزار میلیارد تومان برای انتقال بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خزر با لوله ای به طول ۱۸۰ کیلومتر به استان سمنان تصویب شده است.

,

وی با اشاره به طرح های انتقال آب به استان های اصفهان و یزد اظهار کرد: طرح های انتقال آب مثل یک مرفین عمل می کند، درد را ساکت کرده بدون اینکه به ریشه درد بپردازد.

,

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع افزود: به مدد طرح های کوهرنگ ۱ و ۲ آب زاینده رود دوبرابر شده اما ۳۰۰ هزار نفر از اهالی برزنه با مشکلات مواجه شده اند، زمین در پارک ملی کلاه قاضی و مورچه خورت شکاف برداشته در حال نشست است و بخاطر تمرکز جمعیت و استقرار صنایعی که با واقعیت منطقه همخوانی نداشت رکورد آلودگی هوا را شکسته است.

,

درویش با بیان اینکه استان سمنان در بین استان های کشور بهترین وضعیت محیط زیست و تناسب بین جمعیت و اکولوژیک برقرار است بیان کرد: این استان می تواند قطب گردشگری طبیعی، تاریخی و استحصال انرژی های نو به ویژه خورشیدی باشد اما با انتقال آب خزر به این استان اکولوژیک دستخوش تغییر و مواهب طبیعی این استان از بین خواهد رفت.

,

وی با بیان اینکه تقریبا در هیچ یک از طرح های آب شیرین کن دنیا نمک زدایی در مقصد انجام نمی شود تصریح کرد: نمک زدایی آب در مقصد گران و هم از نظر پدافند غیرعامل به دلیل تخریب یا نشت لوله و تز بین رفتن عرصه وسیعی از حاصل خیزترین مراتع خطرناک است.

,

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با اشاره به آلودگی شیمیایی و میکروبی دریای خزر به دلیل بهره برداری های نفتی گفت: سواحل آبی دریای خزر و خلیج فارس دو پهنه آبی آلوده جهان است و میزان آلودگی آن ۳۰ تا ۵۰ برابر حد مجاز است و می بینیم که به غیر از نمک زدایی آب بحث رفع آلودگی آن نیز مطرح است.

,

درویش تاکید کرد: سواحل دریای عمان تنها مکان مناسب برای اجرای طرح های آب شیرین کن است.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه