اخبار داغ

نساجی سنتی،هنر منسوخ شده بانوان نهبندانی

نساجی سنتی،هنر منسوخ شده بانوان نهبندانی
گر چه با ورود چرخ های صنعتی ریسندگی و بافندگی بانوان شهرستان نهبندان منسوخ و به فراموشی سپرده شده است اما در گوشه و کنار روستاهای نهبندان گاها چرک به چشم می خورد و این بار زنان برای تهیه رختخواب و جهاز نوعروسان خود با دست هایی که از آن عطر و بوی مهربانی می آید،پنبه را از پنبه دانه جدا و با شادمانی به دوخت و دوز لحاف و تشک می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از، نهبندان خبر،از آغاز پیدایش انسان،همواره چگونگی پوشش و نجات او از سرما و گرما مطرح بوده است و  بانوان شهرستان نهبندان نیز با مواد اولیه ای چون پنبه و پشم، کار ریسندگی و بافندگی را انجام و پوششی برای خود و سایر اعضای خانواده تهیه می نمودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نهبندان خبر,

در زمان هایی نه چندان دور، چنانچه در فصل زمستان به خانه هریک از کشاورزان و دامداران شهرستان نهبندان قدم می گذاشتیم،اهل خانواده  مشغول باز کردن پنبه از پوسته آن(کالک) بوده و یا مشغول ریسندگی پشم و تبدیل آن به الیاف مناسبی جهت بافت لباس های پشمی.

,

چرک پنبه بری تنها دستگاه جدا سازی پنبه از پنبه دانه است که در خانه هر یک از کشاورزان نهبندانی به وضوح دیده می شد در گوشه ای از نشیمن گاه و معمولا بانویی کنار آن و مشغول جدا سازی پنبه از پنبه دانه که کار ساخت این چرک به ماهر کاران این حرفه و به خانواده ای بنام  نجاری سپرده می شد.

,

 پس از جدا سازی پنبه از پنبه دانه، کار تهیه الیاف شروع می شد که این کار نیز توسط بانوی خانه و با چرخ ریسندگی انجام می گرفت، و بانوان هنر مند و هنر دوست شهرستان نهبندان با چرخ و کارگاه های بافندگی رسما کار تولید پارچه را شروع و  تولیدات آنها با توجه به کار بری آن متفاوت بوده است و تولیدات شامل،سفره،حوله حمام،حوله دست و صورت و... می باشد.

,

گر چه با ورود چرخ های صنعتی ریسندگی و بافندگی  بانوان شهرستان نهبندان منسوخ و به فراموشی سپرده شده است اما در گوشه و کنار روستاهای نهبندان گاها چرک به چشم می خورد و این بار زنان برای تهیه رختخواب و جهاز نوعروسان خود با دست هایی که از آن  عطر و بوی مهربانی می آید،پنبه  را از پنبه دانه جدا  و با شادمانی به دوخت و دوز  لحاف و تشک می پردازند.

,

معصومه پیرزن نهبندانی که از کودکی با کار ریسندگی و بافندگی قتیفه و سفره مهارت خاصی داشت و  اکنون به عنوان یک فرد کهنسال هنوز هم با شیوه و روش بافت پارچه های پنبه ای  را در ذهن دارد از فراموشی این هنر قدیمی غبطه می خورد.

,

وی افزود: دختران دم بخت همگی کار بافت سفره،قتیفه و بسیاری از ملزومات اولیه زندگی را خود با وسایل ابتدائی فراهم نموده و از شاخ و برگ گیاهان و طبیعت برای رنگرزی الیاف استفاده می نمودند.

,

 چه بسیار ،نیکو پسند است ،باری دیگر چرخ نساجی شهرستان نهبندان به صدا درآید و هنر و صنایع دستی بانوان نهبندانی حیاتی دوباره یابد چرا که هنر و صنایع دستی معرف فرهنگ مردمان ایران زمین است و  نسل امروز هیچ آشنائی با این هنر و صنعت ندارد و نیازمند این است تا مسئولان در سال اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل برای شکوفا سازی و احیاء دوباره این هنر و صنعت کهن در شهرستان نهبندان اقدام کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه