اخبار داغ

بازهم پای کمبود اعتبارات در میان است؛

طعم تلخ مشکلات به کام زنبورداران؛ سود شیرین عسل در جیب واسطه‌گران!

طعم تلخ مشکلات به کام زنبورداران؛ سود شیرین عسل در جیب واسطه‌گران!
خمین قطب تولید عسل در استان مرکزی به شمار می رود اما بی توجهی ها و مشکلات عدیده در این صنعت، کام زنبورداران خمینی را تلخ می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز؛ شهرستان خمین یکی از شهرستان های فعالی در بحث تولید عسل در استان مرکزی است که این محصول را با کیفیت بالایی روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز,

تولید عسل مرغوب، یکی از ظرفیت های بالقوه این شهرستان که با حمایت مسئولان و تلاش مردم، علاوه بر اشتغالزایی برای اهالی این منطقه، می تواند نقش بسزایی در صادارت عسل مرغوب به استان های همجوار و حتی کشورهای دیگر ایفا کند.

,

ابوالفضل صمدی یکی از زنبورداران شهرستان خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز گفت: از ۱۷ سالگی به کار زنبورداری مشغول بوده‌ و در حال حاضر ۲۸۰ کندوی زنبور دارم که از این کندوها امسال ۵ تن عسل برداشت کرده‌ام.

, خمین نیوز,

وی با اشاره به فایده‌های بسیار عسل افزود: عسل، ماندگاری زیادی دارد و به ندرت امکان فاسد شدن آن وجود دارد، که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند زخم معده و سرطان خون مفید است و در حقیقت می‌توان گفت، عسل در موارد زیادی میکروب‌ها را از بین می‌برد.

,

 

,

, ,

کام تلخ زنبورداران و سود شیرین عسل در جیب واسطه‌گران

, کام تلخ زنبورداران و سود شیرین عسل در جیب واسطه‌گران, کام تلخ زنبورداران و سود شیرین عسل در جیب واسطه‌گران,

صمدی ادامه داد: مهاجرت، عدم حمایت دولت از زنبورداران، پایین بودن قیمت فروش عسل که البته در این میان واسطه‌ها سود می‌برند، بالا بودن هزینه دارو و درمان و سرقت کندوها، برخی از مشکلات زنبورداران شهرستان خمین است.

,

وی افزود: امسال ۴۰ کندوی عسل از من به سرقت رفته که این موضوع به عنوان خطری بزرگ، چه از نظر مالی و چه جانی برای زنبورداران است.

,

ابراهیم بابایی، که سابقه‌ای بیش از ۳۰ سال در عرصه زنبورداری دارد، به خبرنگار ما گفت: از سال ۵۸ به کار زنبورداری مشغول بوده و در حال حاضر یکصد و پنجاه کندوی زنبور عسل دارم که امسال ۳ تُن عسل برداشت کرده‌ام.

,

وی نیز به مشکلات عدیده زنبورداران خمین اشاره و بیان کرد: به دلیل وجود عسل تقلبی در بازار با قیمت پایین، این امر موجب پایین آمدن قیمت عسل با کیفیت مرغوب شده است. زنبورداران نیز به اجبار عسل تولیدی خود را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند که قیمت فروش در مقایسه با هزینه‌های تولید، مناسب نیست.

,

بابایی افزود: مشکل دیگر موضوع سرقت است که برای تعدادی از زنبورداران اتفاق افتاده و از خود بنده نیز تعدادی کندو به سرقت رفته است که به دلیل بالا بودن هزینه به‌کارگیری نگهبان، زنبورداران با این مشکل روبرو هستند. متاسفانه در مواردی برای جلوگیری از سرقت،  جان زنبوردار نیز به خطر می‌افتد.

,

 

,

, ,

هیچگونه نهاد دولتی حمایت از تولیدکنندگان زنبور عسل وجود ندارد

, هیچگونه نهاد دولتی حمایت از تولیدکنندگان زنبور عسل وجود ندارد, هیچگونه نهاد دولتی حمایت از تولیدکنندگان زنبور عسل وجود ندارد,

اسماعیل بابایی از اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی زنبورداران خمین که در عرصه پرورش زنبور عسل فعالیت دارد نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۳۰ سال است که در عرصه زنبورداری مشغول به فعالیت هستم و در حال حاضر ۱۰۰ کندوی عسل دارم که امسال یک تُن عسل برداشت کرده‌ام.

,

وی با اشاره به مشکلات زنبورداران اظهار کرد: زنبورداران در عرصه کاری خود همیشه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.  از جمله مشکلات عمده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد تغییر آب و هوا، شرایط جوی و کمبود بارندگی، سرما، مهاجرت به منظور تغذیه زنبور، ناامن بودن منطقه کوچ، آتش زدن مراتع، آلودگی جوی و موجی(صوتی)، ریزگردها و سمپاشی و غیره است که موجب کاهش تولید عسل می‌شود.

,

بابایی اضافه کرد: داروهای استاندارد برای درمان زنبورها وجود ندارد یا به سختی در دسترس است و در این مواقع مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شویم که در برخی مواقع جان زنبورها را به خطر می‌اندازد.

,

وی تصریح کرد: می‏‌توان گفت هیچ نهاد دولتی برای حمایت از تولیدکنندگان زنبور عسل وجود ندارد.

,

لزوم توجه و برنامه ریزی برای سودآوری از سایر محصولات زنبورداری

, لزوم توجه و برنامه ریزی برای سودآوری از سایر محصولات زنبورداری , لزوم توجه و برنامه ریزی برای سودآوری از سایر محصولات زنبورداری ,

بابایی افزود: در صنعت زنبورداری، تنها تولید عسل مطرح نیست، بلکه تولید محصولات مهم دیگر مانند ژل رویان، گرده گل، بره موم و زهر زنبور که در درمان بیماری‌ها بسیار موثر هستند، از تولیدات این صنعت است که بسیاری از افراد این محصولات را نمی‌شناسند یا از موارد و چگونگی مصرف آن آگاهی کافی ندارند.

,

این زنبوردار خاطرنشان کرد: نبود مرکز تحقیقات زنبور عسل و کمبود آموزش در میان زنبورداران از دیگر مشکلات است. در صورتی که با تأسیس چنین مرکزی می‌توان آموزش‌های لازم را ارائه و مسائل و مشکلات زنبورداران را نیز حل کرد.

,

محمدرضا رضایی، مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز گفت: با توجه به خشکسالی، نبود گل و گیاه و سرد شدن هوا در شهرستان خمین، زنبورداران به مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند که شروع این جابجایی از اوایل آذرماه است و تا فروردین ادامه دارد.

, خمین نیوز,

مهاجرت زنبورداران به مناطقی با شرایط آب و هوایی مناسب

, مهاجرت زنبورداران به مناطقی با شرایط آب و هوایی مناسب, مهاجرت زنبورداران به مناطقی با شرایط آب و هوایی مناسب,

رضایی افزود: بیشتر این جابجایی‌ها به مناطقی با آب و هوای مناسبت تر از جمله فارس، بوشهر، کاشان و دشت‌های استان لرستان است و امسال نیز ۹۰ درصد از زنبورداران به این مناطق کوچ کرده‌اند.

,

, ,

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران خمین ادامه داد: هزینه بالای حمل و جابجایی، دریافت مجوز کوچ و محل کوچ از جمله مشکلاتی است که زنبورداران با آن روبرو هستند.

,

مشکلات بسیاری سر راه زنبورداران شهرستان خمین وجود دارد

, مشکلات بسیاری سر راه زنبورداران شهرستان خمین وجود دارد, مشکلات بسیاری سر راه زنبورداران شهرستان خمین وجود دارد,

رضایی به دیگر مشکلات زنبوداران نیز اشاره کرد و گفت: گرفتن مالیات، عدم پرداخت تسهیلات، نبود بسته حمایتی دولت، کمبود دارو و نبود متخصص درمانی ویژه، هزینه‌بر بودن وسایل زنبورداری، نبود ردیف بودجه و بیمه برای زنبورداران، فروش عسل در مغازه‌هایی که مجوز فروش این محصول را ندارند، کمبود کلاس آموزشی، نبود امنیت، به سرقت رفتن کندوهای عسل و به خطر افتادن جان زنبورداران، از دیگر مشکلات زنبورداران است.

,

وی افزود: در ۲ سال اخیر، ۴۰۰ کندوی عسل در دوازده مورد از زنبورداران خمین سرقت شده که خسارات زیادی از لحاظ مالی و روحی به زنبورداران وارد کرده است.

,

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان خمین تصریح کرد: در این شهرستان، ۵ کارگاه مدرن و ۴۰ کارگاه نیمه صنعتی فرآوری عسل وجود دارد.

,

رضایی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با تداوم سرما در برخی مواقع، آفاتی مانند کنه، لوک آمریکایی، ویروس، ذرات گرد و غبار و سمپاشی مزارع، مراتع و درختان، تلفات رنبورها را در پی داشته که زنبورداران را با کاهش جمعیت زنبورها و همچنین کاهش تولید و برداشت عسل روبرو کرده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی خمین:

, مدیر جهاد کشاورزی خمین:,

اشتغال ۲۷۰ نفر در حرفه زنبورداری در شهرستان خمین/ شهرستان خمین قطب تولید عسل در استان مرکزی

, اشتغال ۲۷۰ نفر در حرفه زنبورداری در شهرستان خمین/ شهرستان خمین قطب تولید عسل در استان مرکزی, اشتغال ۲۷۰ نفر در حرفه زنبورداری در شهرستان خمین/ شهرستان خمین قطب تولید عسل در استان مرکزی,

احمدرضا جعفری، مدیر جهاد کشاورزی خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز گفت: در شهرستان خمین ۱۷۲ نفر به شغل زنبورداری مشغول هستند که در مجموع تعداد افرادی که در این بخش اشتغال دارند، ۲۷۰ نفر است.

, خمین نیوز,

وی افزود: امسال در خمین از ۲۲ هزار و ۵۱۶ کلنی زنبور عسل، ۲۵۵ تُن عسل تولید شده که شهرستان خمین را به قطب تولید این محصول در استان تبدیل کرده است.

,

جعفری بیان کرد: تولید سال گذشته عسل خمین ۲۷۰ تُن بود که این کاهش تولید به دلیل برخی بیماری‌ها، تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های اخیر است.

,

مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: ۶ واحد بسته‌بندی عسل در خمین فعالیت دارند که سالانه ۳ هزار تُن عسل از این شهرستان به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود.

,

خطوط بسته‌بندی عسل در خمین نیاز به بروزرسانی و افزایش ظرفیت دارد

, خطوط بسته‌بندی عسل در خمین نیاز به بروزرسانی و افزایش ظرفیت دارد, خطوط بسته‌بندی عسل در خمین نیاز به بروزرسانی و افزایش ظرفیت دارد,

وی اظهار کرد: عسل برخی از شهرهای اطراف، در خمین بسته‌بندی می‌شود اما با این وجود هم این مراکز با ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که برای افزایش ظرفیت کار، به بروزرسانی خطوط بسته‌بندی نیاز است.

,

جعفری تصریح کرد: با توجه به تبلیغات گسترده و رقبای بسیاری که در بازار فروش وجود دارد، این مراکز باید نوع بسته‌بندی خود را تغییر دهند تا بتوانند عسل بیشتری را روانه بازار کنند.

,

, ,

لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و آشنایی زنبورداران با مسائل به‌روز جهان

, لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و آشنایی زنبورداران با مسائل به‌روز جهان, لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی و آشنایی زنبورداران با مسائل به‌روز جهان,

مدیر جهاد کشاورزی خمین در ادامه گفت: اگر افرادی قصد انجام چنین کاری را داشته باشند، این سازمان حاضر است تا تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

,

وی افزود: تعاونی زنبورداران شهرستان می‌تواند با همکاری بیشتر با نظام صنفی، مشکلات خود را با جدیت پیگری کند.

,

جعفری با اشاره به لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زنبورداران و آشنایی آنها با مسائل به‌روز جهانی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای برگزاری کلاس‌ها و استفاده از اساتید مجرب، با کمبود اعتبار مواجه هستیم که اگر این اعتبار فراهم شود، می‌توان کلاس‌های مفیدی برای زنبورداران برگزار کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه