اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:

هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است

هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است
مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه این استان دومین قطب تولید تخم مرغ در کشور است از عدم مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد شریعتی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار کرد: وظایف و مسئولیت‌های دامپزشکی در چند دسته کلی جمع‌بندی می‌شود که اولین وظیفه دامپزشکی عبارت است از حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور که این سرمایه نیز طبق آماری که در کشور وجود دارد، چه از نظر ریالی و چه از نظر نقشی که در اقتصاد و اشتغال دارد بعد از نفت، اولین سرمایه کشور به حساب می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر,

 

,

وی ادامه داد: حدود 150 میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که حدود 14 تا 15 میلیون و به عبارتی بین هشت تا 10 درصد سرمایه دامی کشور در استان خراسان رضوی است و این سرمایه دامی احتیاج به مراقبت و حراست دارد؛ چراکه انواع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار، جمعیت دامی را تهدید می‌کند و دامپزشکی با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، مبارزه، سم‌پاشی، ضدعفونی، درمان و اقدامات قرنطینه‌ای که انجام می‌دهد توانسته است نقش اساسی را در حفظ و حراست سرمایه دامی کشور داشته باشد و در کنار آن، اشتغال این بخش را نیز حفظ کند.

,

 

,

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که اخیراً در مباحث کشاورزی و کمبود منابع آبی ایجاد شده است نقش دامداری بیشتر برجسته می‌شود و اخیراً در مباحث اقتصاد مقاومتی نیز بخش زیادی از اشتغالی که مطرح شده مربوط به دام، طیور و آبزیان است که در روستاها شروع شده است.

,

 

,

شریعتی افزود: در رابطه با دام، انواع و اقسام بیماری‌ها وجود دارد که یکی از بیماری‌هایی که ما در نیمه دوم و اواخر سال نگران آن هستیم، بیماری تب برفکی است که از بیماری‌هایی است که در اپیدمی‌ها و واگیرهایی که داشته ضربات سنگینی را به صنعت دامپروری در بحث تولید شیر و گوشت و نیز گوساله‌زایی و بره‌زایی وارد کرده است که البته ما طی اجرای دو فاز این بیماری هم در استان و هم در شهرستان سعی کرده‌ایم بیشتر حیوانات حساس را تحت پوشش قرار دهیم.

,

 

,

وی ادامه داد: سایر بیماری‌های مربوط به حوزه دامپزشکی مانند نیوکاسل و آنفلوآنزا و غیره بیماری‌هایی هستند که تحت پوشش و رصد است و اقدامات پیشگیرانه برای آن‌ها را انجام می‌دهیم.

,

 

,

شریعتی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی دیگر از مخاطراتی است که ما همیشه نگران آن بوده‌ایم و با دغدغه و انجام اقدامات شدید قرنطینه‌ای توانسته‌ایم جمعیت طیور خود را در مقابل این بیماری محافظت کنیم چون هم اکنون 15 استان کشور مبتلا به بیماری آنفلوآنزا بوده و هستند ولی در استان خراسان رضوی و شهرستان کاشمر در چندماه اخیر گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم و این در حالی  است که استان خراسان رضوی نقش اساسی در تولید تخم‌مرغ کشور دارد.

,

 

,

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی اظهار داشت: 9 استان هستند که تراکم سنگینی را در بحث مرغ تخم‌گذار دارند که استان ما با تولید حدود 100 هزار تن تخم مرغ دارای مقام دوم در کشور است که خوشبختانه تاکنون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را نداشته‌ایم، بنابراین از اصحاب رسانه نیز تقاضا می‌کنیم کمک کنند که اطلاع‌رسانی کامل به مرغدار و نیروهای نظامی و انتظامی انجام شود تا در انجام اقدامات قرنطینه‌ای به ما کمک کنند.

,

 

,

شریعتی ادامه داد: وظیفه دیگر دامپزشکی کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی است؛ چراکه فرآورده‌های مربوط به دام در سفره تغذیه مردم نقش اساسی دارند و در صبحانه، ناهار و شام، گوشت، شیر، لبنیات، تخم‌مرغ، فرآورده‌های خام نقش اساسی دارند و نظارت بر این‌ها از مزرعه تا میز غذا بر عهده دامپزشکی است، بنابراین حساسیت خاص خود را دارد.

,

 

,

وی ابراز داشت: همچنین با توجه به گردشگرانی که به کشور و شهرهای ما مراجعه می‌کنند باید رستوران‌ها و دیگر مراکز هم تحت نظارت دامپزشکی وجود داشته باشد و فرآورده‌های دامی باید تحت نظر باشند که همکاران ما در استان و شهرستان این وظیفه را بر عهده دارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه