اخبار داغ

رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر خبر داد؛

افزایش 800 هزار لیتری مصرف ماهانه بنزین کاشمری‌ها طی یک سال!

افزایش 800 هزار لیتری مصرف ماهانه بنزین کاشمری‌ها طی یک سال!
رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر با بیان اینکه 120 هزار خودرو و موتورسیکلت در کاشمر تردد می‌کنند، نسبت به افزایش چشم‌گیر مصرف بنزین در این شهرستان هشدار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی جمعه‌پور در گفتگو با کاشمربصیر، اظهار کرد: آلودگی هوا پدیده خطرناکی است که به عنوان مثال در طی سال 95 در کلانشهر تهران چهار هزار و 810 مورد از مرگ و میرها را مربوط به این پدیده می‌دانند و برابر اعلام وزارت بهداشت، سالانه در کشور 360 هزار مرگ و میر وجود دارد که از این میزان حدود 36 هزار مورد مربوط به آلودگی هوا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمربصیر،,

 

,

رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر ادامه داد: همچنین بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال 1394 در 25 شهر با مجموع جمعیت بالغ بر 30 میلیون نفر، 12 هزار و 800 مرگ و میر منتسب به موضوع آلودگی هوا بوده است که این‌ها فقط تلفات ناشی از اثرات مستقیم آلودگی هواست و اگر اثرات غیر مستقیم مانند تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین را هم در نظر بگیریم، آمار بیش از این خواهد شد.

,

 

,

وی افزود: اگر نگاهی به آمار فوق داشته باشیم که نشان می‌دهد حدود 10 درصد مرگ و میرها ناشی از آلودگی هواست مشخص می‌شود که موضوع آلودگی هوا، موضوعی جدی است که باید به آن بپردازیم و شاید این تصور اشتباه در ذهن مردم وجود داشته باشد که آلودگی هوا مختص کلان‌شهرهاست ولی باید سؤال کرد که آیا آن کلان‌شهرها از ابتدا هم آلوده بوده‌اند یا به مرور زمان دچار آلودگی هوا شده‌اند؟

,

 

,

جمعه‌پور خاطرنشان کرد: اگر ما در شهرهای کوچک نیز به موقع اقدام نکنیم در آینده به معضل آلودگی هوا و بحران‌ها و مرگ و میر ناشی از آن دچار خواهیم شد و چه بسا معضلات زیست‌محیطی مانند همین آلودگی هوا، مختص به یک محله و شهر نیستند، بلکه گسترده بوده و مربوط به کل کشور می‌شوند به طوری که هم اکنون در کاشمر نیز آثار غیرمستقیم آن را شاهد هستیم به عنوان مثال اکنون که در آخر دی‌ماه به سر می‌بریم هنوز بارندگی در کاشمر نداشته‌ایم و شاید بخش عمده‌ای از این کاهش بارندگی‌ها مربوط به گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی باشد.

,

 

,

رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر گفت: در کشوری مانند ایران، فقط شرکت ایران خودرو در هر روز دو هزار و 100 خودرو تولید و به دست مردم می‌دهد و ترافیک کوچه و خیابان‌ها هر روز بیشتر و آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز روز به روز افزایش می‌یابد و حال سؤال اساسی این است که چه باید بکنیم؟

,

 

,

وی ادامه داد: در حوزه آلودگی هوا 20 دستگاه انجام وظیفه می‌کنند؛ مانند اداره محیط زیست که نظارت بر صنایع دارد به عنوان مثال در همین کارخانه کاشی کاشمر، در 30 خروجی آن، تجهیزات استانداردسازی خروجی‌ها نصب شده است و یا شهرداری‌ها که بحث حمل و نقل عمومی را دارند و در کاشمر 200 خودروی تاکسی فرسوده، جایگزین شدند.

,

 

,

جمعه‌پور افزود: علی‌رغم همه اقداماتی که انجام شده است؛ اما باز هم معضل آلودگی هوا را داریم که علت اصلی ایجاد این آلودگی، وسایل نقلیه است و بنابراین راهکار جلوگیری از آلودگی هوا نیز در اختیار مردم است و مشارکت مردمی را در این حوزه می‌طلبد.

,

 

,

رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر با اشاره به وضعیت این شهرستان اظهار داشت: با نگاهی به آمارهای موجود در کاشمر مشخص می‌شود که ما نیز به سمت پدیده آلودگی هوا داریم پیش می‌رویم به عنوان مثال روزانه در کاشمر 50 هزار خودرو و 70 هزار موتورسیکلت تردد می‌کند ضمن اینکه روزانه در کاشمر 144 هزار لیتر بنزین مصرف می‌شود که این میزان بنزین، احتراق شده و خروجی دودکش‌های خودروها به فضای کاشمر رها می‌شود.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: ماهانه چهار میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در کاشمر مصرف می‌شود در حالی که سال گذشته ماهانه سه میلیون و 506 هزار لیتر بنزین در کاشمر مصرف می‌شده است یعنی از سال گذشته تا امسال مصرف ماهانه بنزین در این شهرستان نزدیک به 800 هزار لیتر افزایش یافته است، بنابراین یک قدم به سمت آلودگی هوا پیش رفته‌ایم.

,

 

,

جمعه‌پور افزود: در حوزه آب، کاشمر شهری است که به بحران بی‌آبی مبتلا است؛ اما متأسفانه علی رغم اینکه سرانه مصرف روزانه آب در استان 198 لیتر است، این میزان در کاشمر روزانه 257 لیتر آب به ازای هر نفر است.

,

 

,

وی تأکید کرد: علاوه بر این مشکلات، در کاشمر با بیمارهای‌های ناشی از عدم تحرک نیز مواجه هستیم به گونه‌ای که در کاشمر 53 درصد مردم مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و 6/8 درصد افراد بالای 30 سال دچار بیماری فشار خون هستند ضمن اینکه 7/3 درصد جمعیت بالای 30 سال کاشمر نیز مبتلا به دیابت هستند که این بیماری‌ها همه ناشی از عدم تحرک است و لذا از یک طرف با معضلات آلودگی هوا و از طرف دیگر با بیماری‌های ناشی از عدم تحرک مواجه هستیم.

,

 

,

رییس حفاظت از محیط زیست کاشمر گفت: با این شرایط باید قدر هوای پاک فعلی خود را بدانیم و قبل از اینکه به معضل آلودگی هوا دچار شویم باید به فکر چاره باشیم و در مسیرهای کوتاه به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین، از دوچرخه و یا پیاده‌روی استفاده کنیم که هم سلامت جسم و هم سلامت محیط زیست را به همراه داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه