اخبار داغ

روزگار خاکستری صیادان در پهنه ای بیکران ؛

ساماندهی صید و صیادی بهانه ای برای کسب سود میلیاردی!

ساماندهی صید و صیادی بهانه ای برای کسب سود میلیاردی!
زندگی هزاران صیادی هرمزگانی که با بوی ماهی و میگو ،تور و مشتا مانوس بوده به واسطه وضع قوانین شیلات از سوی عده ای بالا نشین که درکی از صید و صیادی ندارند متحمل بیشترین خسارات شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛از دیرباز تاکنون صیدو صیادی به عنوان شغل آبا و اجدادی ساحل نشینان مهمترین منبع درآمد و ارتزاق زندگی مردم این مناطق به شمار می رود از این رو هر کجا دریا و رودخانه ای وجود داشته باشد در  کنار آن تمدن های بشری و حرفه های مرتبط با صیادی نیز شکل می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

جایگاه دریا در ابعاد مختلف زندگی ساحل نشینان تجلی دارد و نمی توان این جز مهم را از حیات مردم این دیار جدا دانست از این رو ایجاد زمینه های شغلی مختلف و کسب و کارهای مرتبط با دریا معیشت هزاران نفر را تامین می کند.

,

شکل گیری صنایع مهم دریایی از قیبل ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ، لنج ها و حوریها، توربافی و مشتا سازی و ایجاد دهها زمینه شغلی مانند ملوانی، ناخدایی و جاشویی موجب شده تا جامعه ای بزرگ دست در دست یکدیگر دهند و روزی خود را از دریا بستانند.

,

استان هرمزگان از دیرباز کانون فعالیت های بندری به شمار می رود و اکنون با ایجاد صدهها فرصت شغلی جدید و زمینه های اقتصادی متفاوت هنوز چندهزارنفری از سفره دریا ارتزاق می گذرانند.

,

شهرهای ساحلی جاسک، سیریک، میناب،بندرعباس، بندرخمیر، بندرلنگه، پارسیان و جزایر مهمی همچون قشم و کیش مهم ترین کانون های صید و صیادی هرمزگان به شمار می روند.

,

, ,

روزانه هزاران صیاد و جاشو به امید کسب روزی حلال دل به دریا می زنند و با امیدی مضاعف تورهای خود را در پهنه ای بیکران می گسترانند؛ براین اساس هر قایق کوچک سه تا چهار صیاد و لنج های غول پیکر چوبی تا ده مرد صیاد را روزی می رسانند اما آنچه که در سال های اخیر سنگ بزرگی مقابل پای صیادان خرده پا و سنتی هرمزگان نهاده قانون ها و ضوابط سازمان شیلات است که به جای گره گشایی از مشکلات این قشر خود کره کوری بر دغدغه صیادان شده است.

,

محدودیت های اعطای مجوز صیادی ، محدودیت صید به بهانه کسب مجوزدریانوردی و ملوانی، عدم ارائه سوخت سهمیه لازم برای تردد شناورهای سبک و سنگین فعال و ممنوعیت هایی از این قبیل موجب شده تا جامعه بزرگ صیادی دیگر رمقی برای فعالیت نداشته باشند.

,

هرچند قوانین سازمانی باید زمینه رونق فعالیت های اقتصادی را فراهم کند اما این امر در هرمزگان به دلیل وضع قوانین از سوی عده ای بالا نشین که درکی از صید و صیادی ندارند، لطمه های جبران ناپذیری را به این فرصت شغلی کهن وارد کرده است.

,

, ,

رشد روز افزون سبک های نوین صیادی در میان برخی صیادان غیر بومی و متصل به بالادستی ها ضربه های مهلکی را بر پیکر این زمینه شغلی و حیات آبزیان خلیج فارس وارد کرده که با وجود اعتراضات و هشدارهای مکرر اقدام قابل ملاحظه ای را به خود ندیده است.

,

رواج صیادی با تورهای غیراستاندارد و غیرمجاز در هرمزگان موجب نابودی ماهی های کوچک و آبزیان ریز می شود که زنگ خطری برای نابودی اکوسیستم خلیج فارس به شمار می رود؛ رونق روش های نوین صیادی با هدف صید بیشتر در حالی صورت می گیرد که صیادان سنتی با الهام از دریا ابزار و ادوات خود را تهیه می کنند.

,

از سوی دیگر اعطای مجوزهای صیادی به بهانه کسب درآمد صید فانوس ماهیان موجب شده تا عده ای بالانشین که سالها دندان طمع خود را برای ذخایر بی کران خلیج فارس تیز کرده بودند با اجیر کردن کارگران چینی و هندی به صید حداکثری و برداشت غیراصولی بپردازند و به بهانه ارزآوری سودهنگفتی را به جیب بزنند.

,

وضعیت کنونی صیادی سنتی و صنعتی در حالی رقم می خورد که یک صیاد خرده پا برای کسب مجوز یک ماهه باید با دهها در بسته موجه و هرینه گزافی را متقبل شود.

,

این روزها قایق های صیادی در ساحل بندرعباس به جای ادامه بیشه آبا و اجدادی خود ، گردشگران علاقه مند برای تفریح در دریا را همراهی می کنند تا از این طریق امرار معاش کنند.

,

زندگی هزاران صیادی که با بوی ماهی و میگو ،تور و مشتا مانوس بود این روزها باید منتظر حضور گردشگران دریایی باشند و یا اینکه چشم خود را بر روی انسانیت و روزی حلال ببندندو به سمت فعالیت های غیرقانونی و قاچاق روی بیاورند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه