اخبار داغ

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرری:

ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است

ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری، موازی‌کاری را اصلی‌ترین عامل کاهش استقبال از مساجد دانست و گفت: ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، وجود بیش از ۷۰ هزار مسجد در کشور حاکی از اهمیت و نقش این مکان مذهبی برای هدایت مردم و انجام امور فرهنگی و تربیتی است. مساجدی که دهه ۴۰ و ۵۰ جنگ را مدیریت کرده و شریعتی‌ها، مفتح‌ها و بهشتی‌ها را تحویل جامعه داده بودند. مساجدی که همواره محل تجمع انقلابیون بودند و مردم باید به روزترین حرف‌ها را در این مکان مقدس می‌شنیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز، , شبکه خبری تهران نیوز,

مساجد حتی امروز هم نقش مهمی دارند و دشمنی‌های اخیر و تشویق رسانه‌های معاند برای به آتش کشیدن خانه‌های خدا مهر تاییدی بر این ادعاست. مساجدی که پرورشگاه بسیاری از شهیدان گلگون‌کفن دفاع مقدس و حتی مدافعان حرم هستند و از آن‌ها طلبه‌های شهیدی چون علی خلیلی، شهید امر به معروف و نهی از منکر برخاسته‌اند.

,

در چند سال گذشته نیز مساجد همین رویکرد را داشته‌اند که البته با فراز و نشیب‌هایی هم مواجه بوده است. یکی از مهم‌ترین رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد، جوانگرایی است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر جذب حداکثری جامه عمل بپوشاند.

,

حجت‌الاسلام مهدی اصلانی یکی از همین جوانانی است که سکان مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری را در دست گرفته و تلاش‌های زیادی هم کرده است. برآن شدیم تا به منظور بررسی وضعیت مساجد شهرری و میزان اثرگذاری آن‌ها به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام اصلانی بنشینیم. آن چه در ادامه می‌آید، مشروح گفت‌وگو تهران نیوز با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری است. 

, حجت‌الاسلام مهدی اصلانی, تهران نیوز , تهران نیوز, رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری,

 

,

تهران نیوز: در ابتدا تعداد مساجد و بخش‌های شهرستان ری را بیان می‌فرمایید؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , در ابتدا تعداد مساجد و بخش‌های شهرستان ری را بیان می‌فرمایید؟,

مجموعاً ۲۱۰ مسجد در شهرستان ری داریم. بخشی از ری جزو مناطق ۲۰ گانه تهران و بخش دیگر آن نیز از تهران جداست و بخش‌های خودش را دارد. مجموعا ۶ بخش مرکزی، فشافویه، کهریزک و باقرشهر، قلعه‌نو و فیروزآباد را داریم. ۱۵۰ شهری بوده و مابقی در روستاها هستند.

,

 

,

تهران نیوز: مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت های شما در اداره مساجد چیست؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت های شما در اداره مساجد چیست؟,

اولویت‌های اصلی ما در رسیدگی به امور مساجد این است که مسجد بدون امام جماعت روحانی نباشد و نماز جماعت حداقل در دو وعده با حضور حداکثر جمعیت برگزار شود. اقامه نماز صبح هم که از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، وضعیت خوبی دارد و نزدیک صد مسجد ما در شهرستان ری اقامه نماز صبح دارند.

,

 

,

    

, ,

 

,

اولویت بعدی، ساماندهی نظام مدیریتی مساجد اعم از هئیت امنا و خادمان عزیز و زحمتکش مساجد است که تقریبا بالای ۸۰ درصد ساماندهی و ثبت نام این عزیزان در سامانه جامع مساجد صورت گرفته است.

,

اولویت سوم ما استقرار نظام مالی یکپارچه و به روز و ان‌شاءالله در آینده متناسب با طرح و برنامه است. ساماندهی نظام فرهنگی در قالب شورای فرهنگی مساجد نیز اولویت چهارم ماست. شورای فرهنگی مسجد با رویکرد تحقق محله اسلامی و اتصال چهار «میم» یعنی مسجد، منزل یا همان خانواده، مدرسه و محله، از تمام ظرفیت‌های فکری، اجرایی، نخبگانی و تشکلی محله‌ها بهره می‌گیرد.

,

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نهاد مسجد به عنوان مردمی‌ترین نهاد دینی، همواره باید اصالت مردمی بودن خود را حفظ کند؛ یعنی همواره باید رابطه بین مردم و مسجد یک رابطه دلبستگی معنوی و عاطفی باشد و همه اقشار جامعه، مسجد را خانه اصلی خود بدانند چرا که مساجد در واقع خانه‌های خدا بر روی زمین هستند. این مهم مستلزم این است که همه دستگاه‌ها و نهادها نگاه مهربانانه‌تری نسبت به مساجد داشته باشند و خود را نسبت به نهاد مقدس مسئول بدانند.

,

 

,

*ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است

, *ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است, *ساخت مسکن چند برابر شده اما روند ساخت مسجد تغییری نکرده است,

 

,

تهران نیوز: سرانه فضای مسجد با جمعیت شهرستان تناسب دارد؟ کسی که به عنوان شهروند در ری ساکن است، باید برای رسیدن به مسجد چه مسافتی را طی کند؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , سرانه فضای مسجد با جمعیت شهرستان تناسب دارد؟ کسی که به عنوان شهروند در ری ساکن است، باید برای رسیدن به مسجد چه مسافتی را طی کند؟,

خیر. با توجه به ساخت و سازهای گسترده و متراکمی که در سال‌های اخیر در شهرری صورت گرفته، متأسفانه دیگر شاهد تناسب تعداد مسجد با جمعیت کنونی نیستیم و نمی‌توانیم نسبت‌های گذشته را برای وضعیت فعلی برقرار بدانیم.

,

امروز محلات متعددی وجود دارند که نیازمند مسجد هستند و هرچند شهرداری‌ها هم برای رفع این نیاز تلاش‌های قابل تقدیر دارند ولی حرف اینجاست که چرا از ابتدا در این ساخت و سازهای پرحجم و متراکم، جانمایی مسجد انجام نمی‌گیرد؛ این را اضافه کنم که در این خصوص قانون هم داریم.

,

 

,

, ,

 

,

هرچند این قانون نواقصی دارد ولی کاش به همین قانون عمل می‌شد. متأسفانه مجتمع‌ها و شهرک‌های بزرگی ساخته می‌شود ولی برای آن مسجد در نظر گرفته نشده است. اسلام به مسجد نگاه استراتژیک دارد و برای آن ۱۰ کارکرد تعریف کرده است ولی متأسفانه عمدتا نگاه‌ها به مسجد، نگاه کلیسایی است ولو در شعار دادن چیز دیگری بگوییم.

,

من از عزیزان خواهش می‌کنم برای یک بار هم که شده فرمایش‌های رهبر انقلاب در روز جهانی مسجد در سال ۹۵ را مرور کنند و ببینند که ایشان چه نگاه بلندی به مساجد دارند. شهید چمران درباره محل زندگی‌اش پس از پایان یافتن جنگ، به همسرش گفته بود «اگر پس از جنگ فرصتی برای ادامه حیات داشته باشم، به عنوان خادم در مسجد کار خواهم کرد.»

,

 

,

*حضور مساجد فعال در هر محله باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

, *حضور مساجد فعال در هر محله باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود, *حضور مساجد فعال در هر محله باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود,

پیامبر خدا(ص) فرمودند «مساجد، خانه‌های خدا روی زمین هستند». یکی از پیام‌های این حدیث این است که اگر خانه‌های خدا را نسازیم، شیطان خانه‌های خود را خواهد ساخت. آمارها گویای این است که ما هر جا مساجد فعال داریم، شاهد آسیب‌های اجتماعی به مراتب کمتری بوده‌ایم. نماز به تصریح قرآن اثر فحشازُدایی، مُنکرستیزی و ایجاد آرامش در فرد و جامعه دارد.

,

 

,

تهران نیوز: در آغاز گفت‌وگو فرمودید که مهم‌ترین اولویت شما حضور امام جماعت در مساجد است. در انتخاب ائمه جماعات مساجد چه شاخصه‌هایی را در نظر می‌گیرید؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , در آغاز گفت‌وگو فرمودید که مهم‌ترین اولویت شما حضور امام جماعت در مساجد است. در انتخاب ائمه جماعات مساجد چه شاخصه‌هایی را در نظر می‌گیرید؟,

شاخص‌های ما علمی، مهارتی و بصیرتی است. امام جماعت مسجد باید فضل علمی داشته باشد و آموزه‌های دینی اعم از قرآن، حدیث و … را به خوبی بداند. امام جماعت باید علاوه بر مزین بودن به اخلاق اسلامی، آداب معاشرت و سلوک صحیح با مردم از مهارت‌های مدیریت مسجد نیز اطلاع کافی داشته باشد و با روحیه انقلابی، خود را مجهز به آگاهی سیاسی و بصیرت لازم نسبت به اوضاع و شرایط روز جامعه و جهان کند.

,

 

,  ,

*الزاما معمم‌شدن به معنای دارا بودن صلاحیت اداره مساجد نیست

, *الزاما معمم‌شدن به معنای دارا بودن صلاحیت اداره مساجد نیست, *الزاما معمم‌شدن به معنای دارا بودن صلاحیت اداره مساجد نیست,

در این عرصه شعار ما این است «مدیریت مسجد یک تخصص است». الزاما هر کسی درس طلبگی خواند و لباس مقدس روحانیت پوشید و اصطلاحا معمم شد به این معنا نیست که توان اداره مسجد را هم دارد.

,

اگر بخواهیم مساجد را توانمند کنیم، باید سطح توانمندی کارگزاران مساجد را بالا ببریم. برای امامان جماعت دوره آموزشی مدیریت مسجد، برای امناء دوره آموزش‌های مالی، حسابداری، اداری، حقوقی و مهارت‌های رفتاری و برای خدام دوره آموزشی ایمنی، بهداشت، امنیت و تنظیم سیستم صوت داشته‌ایم. اهدای لباس متحدالشکل به خادمان مساجد نیز در دستور کار ما قرار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

علاوه بر این‌ها، در قالب نشست‌های صمیمانه پای حرف امامان جماعت، امنا و خدام نشسته و می‌نشینیم و بر مبنای نقطه نظرهای این عزیزان اقدام به طرح و برنامه‌ریزی می‌کنیم. من معتقدم که مدیریت از کف کار بهترین روش مدیریت مجموعه‌های انسانی است.

,

یکی از مشکلات اصلی در کشور ما این است که مدیر فقط از بالا دستور می‌دهد و خودش وارد گود نمی‌شود؛ مدیر باید در میان مردم باشد و پس از شنیدن حرف‌های آن‌ها جمع‌بندی نهایی و تصمیمات لازم را بگیرد.

,

 

,

تهران نیوز: امروز شاهد فاصله گرفتن جوانان از مساجد هستیم. چه عواملی باعث تسریع این اتفاق ناگوار شده است؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , امروز شاهد فاصله گرفتن جوانان از مساجد هستیم. چه عواملی باعث تسریع این اتفاق ناگوار شده است؟,

این موضوع مختص به مسجد نیست، بلکه اصل دین درگیر این مشکل است و از این موضوع با عنوان دین‌گریزی جوانان یاد می‌شود ولی به نظر من، اصطلاح درستی نیست.

,

کسی از دین گریزان نیست چون کسی از بوی خوش و زیبایی بدش نمی‌آید. شهیدمطهری کلامی به این مضمون دارند که در حقیقت گریز جوانان از دین نیست بلکه از رفتار مدعیان دین‌داری است. در مجموع یک سری عوامل درونی و بیرونی باعث خلوتی مساجد از قشر جوان و نوجوانان است و اگر بخواهیم در یک کلمه این عوامل را خلاصه کنیم باید بگوییم عدم جذابیت درونی و ایجاد جذابیت‌های جایگزین ولی کاذب بیرونی برای جوانان.

,

اگر بتوانیم جذابیت مسجد را به آن برگردانیم و مسجد را پاسخگوی نیازهای جوانان کنیم، شک نکنید که مساجد مورد استقبال چشم‌گیر آن‌ها قرار می گیرد البته در مساجد متعددی شاهد این استقبال هستیم. مساجدی که امام جماعت، امنا، بسیج، خادم و فعالان فرهنگی کاردان، بااخلاص و هماهنگ دارند، از قابلیت جذب بالایی نیز برخوردار هستند.

,

 

,

, ,

 

,

البته نباید از این موضوع غافل شویم که مساجد همیشه این‌گونه خلوت نبوده‌اند. چرا مساجد در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب برای جوانان این همه جاذبه پیدا کرد تا آن جا که انقلاب از مساجد ما شکل گرفت و به پیروزی رسید؟ و چرا این جاذبه تا دهه شصت و دوره دفاع مقدس استمرار داشت به طوری که بالای ۹۵ درصد شهدا از مسجدی‌ها بودند؟

,

 

,

*ترکش بی‌تدبیری مسئولان در دهه هفتاد به مساجد اصابت کرد

, *ترکش بی‌تدبیری مسئولان در دهه هفتاد به مساجد اصابت کرد, *ترکش بی‌تدبیری مسئولان در دهه هفتاد به مساجد اصابت کرد,

مساجد از دهه هفتاد مساجد مورد بی‌مهری قرار گرفتند. به تعبیر یکی از فعالان فرهنگی کمر مساجد را از دهه ۷۰ شکستند و هنوز هم نتوانسته کمر صاف کند. بخش مهم ترکش‌های تحولات اجتماعی و فرهنگی که از دهه هفتاد با طراحی دشمنان خارجی و بی‌تدبیری برخی ازمسئولان داخلی رقم خورد به مساجد اصابت کرده است.

,

 

,

*وقتی رهبر انقلاب با جدایی پایگاه‌های بسیج از مساجد مخالفت می‌کنند

, *وقتی رهبر انقلاب با جدایی پایگاه‌های بسیج از مساجد مخالفت می‌کنند, *وقتی رهبر انقلاب با جدایی پایگاه‌های بسیج از مساجد مخالفت می‌کنند,

تهران نیوز: اخیرا شایعاتی مبنی بر فاصله گرفتن پایگاه‌های بسیج و مساجد مطرح می‌شود. تحقق این موضوع چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , اخیرا شایعاتی مبنی بر فاصله گرفتن پایگاه‌های بسیج و مساجد مطرح می‌شود. تحقق این موضوع چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟,

من این شایعات را نشنیده‌ام ولی به طور کلی عرض می‌کنم که بسیج، فرزند مسجد است و همیشه باید کنارمادرش باشد. برخی در اوایل دهه ۸۰ قصد جداسازی پایگاه‌های مقاومت بسیج از مساجد را داشتند که شخص رهبر معظم انقلاب در برابر این موضوع ایستادند و اجازه ندادند که این اتفاق رخ دهد.

,

 

,

, ,

 

,

تهران نیوز: آیا اکنون بر روی اجرای طرح خاصی تمرکز کرده‌اید؟ به عنوان مثال، زمانی طرح «شهرری، شهر نمونه قرآنی» اجرا می‌شد و بازتاب قابل قبولی هم داشت.

, تهران نیوز: , تهران نیوز: , آیا اکنون بر روی اجرای طرح خاصی تمرکز کرده‌اید؟ به عنوان مثال، زمانی طرح «شهرری، شهر نمونه قرآنی» اجرا می‌شد و بازتاب قابل قبولی هم داشت.,

این‌طور برنامه‌های کلان و جریان‌ساز عمدتاً به سه مقوله ذوق، سلیقه و ابتکار مدیران فرهنگی شهر و فرو نرفتن آن‌ها در لاک کارهای روزمره اداری نیاز دارد. همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی تشکیلاتی مدیران فرهنگی، پرهیز از کارهای جزیره‌ای و تک‌ محوری و تأمین اعتبار و امکانات حداقلی اولیه نیز از دیگر شاخصه‌ها هستند.

,

طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کار فرهنگی به دو عنصر کار و ابتکار نیاز دارد. امروز به شدت نیازمند اجرای طرح‌های فرهنگی ابتکاری فراگیر در رابطه با همان چهار میمی که عرض کردم هستیم و باید در همه عرصه‌های فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و ورزشی طرح و عملیات داشته باشیم.

,

طرح‌های کرسی تلاوت، کرسی تفسیر، نهج‌البلاغه‌خوانی، پیوند مساجد و مدارس، شورای فرهنگی مساجد، میز خدمت، برگزاری یادواره‌های شهدا، هر مسجد یک جهیزیه و برخی طرح‌های فوریتی مثل طرح هر مسجد یک کانکس برای زلزله‌زدگان غرب کشور در حال اجراست.

,

اما این را بدانید در مساجد اتفاقات خوب فرهنگی زیادی می‌افتد. باور من این است اگر رسانه متعهد، در قبال خانه‌های خدا احساس مسئولیت کنند و تبدیل بشوند به بازوان پرقدرت مساجد، شاهد شکوفایی روزافزون و تحولات چشم‌گیری در این عرصه خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه