اخبار داغ

نخستین آدم سوزی دنیا به روایت «فهرست مقدس»؛

دست‌هایی پنهان تحمل حقیقت گویی پویانمایی«فهرست‌مقدس» را ندارند!

دست‌هایی پنهان تحمل حقیقت گویی پویانمایی«فهرست‌مقدس» را ندارند!
محتوای داستانی پویانمایی «فهرست مقدس» پرده از رازی بر می‌دارد که تاکنون کسی به آن نپرداخته است و آن اولین آدم سوزی دنیا به دست گروهی است که امروز خود مدعی قربانی شدن، دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ پویانمایی «فهرست مقدس» جزو انیمیشنهای موفق ایران است که بعد از پویانمایی «شاهزاده روم» هم از کیفیت خوب گرافیکی و هم داستان قابل قبولی برخوردار است و هم توانسته در جشنواره های خارج از کشور جوایز بسیاری کسب کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین انیمیشن اننخاب شد. همچنین در جشنواره های بین المللی مانند جشنواره نیویورک، فیلم مادرید، هالیوود اینترنشنال مووینگ پیکچرز (کالیفرنیا)، جیپور هندوستان، 12 ماه رومانی مقام اول و رتبه سوم را در جشنوار 12 ماه فیلم لندن کسب کند. هرچند اکرانها به خاطر محتوای روشنگرانه اش با مشکلات مواجهه شد.

,

 

,

, ,

 پویانمایی «فهرست مقدس» با خلق موجوداتی میان انسان و حیوان که بسیار گیرا و ملموس هستند داستانی قهرمان محوردارد که بخشی از تاریخی را براساس آیات قرآنی روایت می کند.

,

 

,

این پویانمایی، از یک واقعیت تاریخی که در قرآن هم به آن اشاره شده است، پرده بر می کند؛ قبل از ظهور پیامبر اسلام، در منطقه نجران ربیان یهودی، نصرانی‌هایی را که به نام «نوکیشان»، دست از دین آباء و اجدادیشان کشیده‌اند و به آیین نصرانی درآمده اند در دره ای موسوم به «اخدود» می‌سوزانند، موضوعی که سالها از دید همگان پنهان ماند و آن انسان سوزی ربیان یهودی است.

,

 

,

پویانمایی«فهرست مقدس» با توجه به اینکه ایران پرچم دار بیداری اسلامی در دنیا است می تواند نمونه بسیار خوبی برای ساخت این نوع فیلم های سینمایی باشد هر چند که باید با پیچیدگی بیشتری همراه باشد.

,

 

,

حضور محمد امین همدانی، کارگردان این اثر در سینما هویزه بهانه‌ای شد برای اینکه گفتگوی صمیمانه ای در رابطه با این پویانمایی داشته باشیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

,

, ,

صبح توس: فرآیند تولید این پویانمایی چگونه بود؟

, صبح توس: فرآیند تولید این پویانمایی چگونه بود؟,

 

,

همدانی: فرآیند تولید پویانمایی «فهرست مقدس»، دوسال طول کشید؛ ما فرآیندی بسیار دشوار و سختی برای تولید این پویانمایی با حضور 100 نفر عوامل پشت سر گذاشتیم.

, همدانی:,

 

,

با توجه به اینکه این پویانمایی یکی از اولین کارهای پویانمایی رئال و بلند کشور بود،تجربه ای در این زمینه نداشتیم که این موضوع کار ما را سخت تر می کرد؛ چراکه قبل از کار ما کاری نبود که از آن الگو برداری کنیم.

,

 

,

مجبور شدیم جدا از محتوایی که تیم «فرج الله سلحشور» از لحاظ تاریخی انجام داده بودند در تحقیق بسیاری انجام دهیم و یک روایت دراماتیک خود ساخته به این روایت اضافه کنیم تا یک داستان جذاب برای مخاطب داشته باشیم.

,

 

,

صبح توس: از اکران پویانمایی «فهرست مقدس» در کشور راضی هستید؟

, صبح توس: از اکران پویانمایی «فهرست مقدس» در کشور راضی هستید؟,

 

,

همدانی: ما دو سال منتظر اکران این پویانمایی بودیم؛ اما با شروع اکران ها متوجه شدم فرآیند توزیع بسیار سخت تر از تولید است، توزیع یک فیلم قواعد خاص خودش را دارد، این فرآیند به قدری پیچیده و روابط در آن دخیل است که ما هنرمندان از آن فاصله بسیاری داریم به طوری که گاهی با یک سری سوء تفاهم‌ها پیش می‌آید که شاید بدون قصد و غرض است و باعث ضربه زدن به اکران فیلم می‌شود.

, همدانی:,

 

,

 متاسفانه برای ده روز اول که روزهای تعیین کننده برای یک فیلم است؛ تنها دو سالن در تهران به پویانمایی «فهرست مقدس» اختصاص یافت آن هم سمت صبح که زمان مناسبی برای اکران نیست.

,

 

,

تبلیغات تلویزیونی با کلی مذاکره و خیلی دیر شروع شد تبلیغات شهری نداشتیم و بسیاری از مخاطبان از اکران این انیمشن بی خبر بودند.

,

, ,

صبح توس: علت این دوسال انتظار چه بود؟

, صبح توس: علت این دوسال انتظار چه بود؟,

 همدانی: بخش زیادی از عدم اکران این فیلم خاطر اسم این فیلم بود؛ چراکه معنایی پشت این نام بود و محتوایی داشت که با توجه به شرایط  آن روز دولت (قضیه برجام) ترجیح داده می شدکه فیلم اکران نشود.

,  همدانی: ,

 

,

صبح توس: استقبال مشهدی ها را از  پویانمایی «فهرست مقدس» چگونه دیدید؟

, صبح توس: استقبال مشهدی ها را از  پویانمایی «فهرست مقدس» چگونه دیدید؟,

 همدانی: باید بگویم استقبال سینماهای مشهد و کلا شهرستان‌ها در اکران این فیلم بسیار خوب بود و اهتمامشان خیلی بهتر از تهران است درحالی که این پویانمایی در تهران مجهور واقع  شد؛ اما شهرستانی ها به خصوص مشهد استقبال خوبی داشتند علاوه براین باید اذعان کنم بهترین کیفیت اکران را در کشور سینما هویزه داشت در واقع مردم مشهد استقبال خوبی از این انیمیشن به عمل آوردند.

,  همدانی:,

 

,

صبح توس: با توجه به اکران های عمومی که داشتید نظر بچه ها و سوالهایی که بیشتر بچه ها از شما می پرسیدند در چه زمینه ای بود؟

, صبح توس: با توجه به اکران های عمومی که داشتید نظر بچه ها و سوالهایی که بیشتر بچه ها از شما می پرسیدند در چه زمینه ای بود؟,

همدانی: در این اکران گاهی به قدری حرف میزنم که فکم درد می گیرد؛ چراکه بچه ها در زمینه پویانمایی سوالهای بسیاری دارند و پویانمایی برای آنها از جذابیت خاصی برخوردار است فرآیند تولید پویانمایی برای آنها همیشه سوال است اینکه یک پویانمایی چه فرآیندی را پشت سرگذاشته شود برای آنان سوال است تا بتواند در آینده در این زمینه مشغول شوند.

, همدانی:,

 

,

بسیاری از بچه ها زمانی متوجه می شوند شخصتهای پویانمایی «فهرست مقدس» واقعی نیستند و فقط طراحی هستند بیشتر جذب این کار می شوند.

,

 

,

صبح توس: دلیل مهجور ماندن این فیلم در تهران پویانمایی بودن آن بود یا محتوای خاصش؟

, صبح توس: دلیل مهجور ماندن این فیلم در تهران پویانمایی بودن آن بود یا محتوای خاصش؟,

همدانی: هردوی این موضوع سبب این مهجوریت است چون این فییلم یک پویانمایی است و محتوای روشنگرایانه داستان این انیمیشن باعث شده این کار با مهجوریت مواجهه شود به علاوه سرمایه گذار این کار هم در بین توزیع کنندگان نفوذ ندارد و این سه عامل باعث شده پویانمایی «فهرست مقدس» در اکران مهجور باشد به خصوص در تهران این پویانمایی آن قدری که باید دیده می شد، دیده نشد.

, همدانی:,

, ,

صبح توس: آیا این پویانمایی در کشورهای دیگربه همین نام «فهرست مقدس»اکران شد؟ در خصوص استقبال دیگر کشورها کمی توضیح دهید.

, صبح توس: آیا این پویانمایی در کشورهای دیگربه همین نام «فهرست مقدس»اکران شد؟ در خصوص استقبال دیگر کشورها کمی توضیح دهید.,

همدانی: در کشورهای خارجی به نام (The Return) و در کشورهای عربی با نام «العودة» اکران شد که هر دو این کمالت به معنی «بازگشت» است.

, همدانی:, The Return,

 

,

پویانمایی «فهرست مقدس» در جشنواره‌های خارجی جوایزخوبی دریافت کرد و در استقبال مردمی چون این اکران ها باید از مراکز رسمی اقدام می‌شد در بعضی از کشور عربی و در بعضی از کشورهای غربی با مشکلی برخورد کردیم.

,

 

,

پویانمایی «فهرست مقدس» در لبنان افتتاحیه باشکوهی داشت؛ اما چند روز پس از اکران این پویانمایی به طرز امنیتی در سینماهای این کشور توقیف شد و سپس الجزیره از پشت پرده این توقیف در خبری اعلام کرد عربستان با این توجیهه که ایران در پی شرارت های خود؛ این پویانمایی را تولیدکرده از کشورهای تحت تسلطش خواسته بود مانع اکران این انیمیشن شود.

,

 

,

حتی قرار بود یکی از شرکتهای بزرگ توزیع کننده این فیلم را در دنیا اکران کند؛ اما به خاطر محتوای آن، بعد از چند بار اصلاحیه که ما بعضی از آنها را قبول نکردیم از توزیع این پویانمایی در سطح دنیا خودداری کرد.

,

 

,

اما این پویانمایی به خاطر محتوا و آن واقعه تاریخی مسکوت نخواهد ماند و به نظر می رسد پویانمایی «فهرست مقدس» شروع یک جریان خواهد بود تا دستهایی که در دنیا می خواهند اسلام هراسی را در جهان ترویج کند و باعث جدایی ادیان از اسلام شوند، روی کند.

,

 

,

در پویانمایی «فهرست مقدس» تلاش داشتیم نشان دهیم مسیحیان راستین به اسلام نزدیک اند و منتظر ظهور پیامبر اسلام بودند کما اینکه قهرمان های این فیلم مسیحیان هستند.

,

, ,

صبح توس: آیا این فیلم برای مقام معظم رهبری هم نمایش داده شده است نظر ایشان در رابطه با این انیمیشن چه بود؟

, صبح توس: آیا این فیلم برای مقام معظم رهبری هم نمایش داده شده است نظر ایشان در رابطه با این انیمیشن چه بود؟,

همدانی: بله؛ این پویانمایی توسط یکی از فرزندانشان برای ایشان به نمایش در آمده و ایشان بسیار از این پویانمایی تعریف و عنوان کردند که این پویانمایی می توانست از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشد.

, همدانی:,

 

,

صبح توس: چقدر داستان این فیلم واقعی است؟

, صبح توس: چقدر داستان این فیلم واقعی است؟,

همدانی: با توجه به اسناد تاریخی ربیان یهودی اصحاب اخدود را در آتش سوزانیدند و این ماجرا در آیات 1 تا 8 سوره مبارکه بروج آمده است و طبق تفاسیر و روایات تاریخی جریان این طور است که پادشاه ستمگری به قصد یهودی کردن مردم نجران به آنجا لشکرکشی می‌کند و هر کس را از دین مسیح دست نمی‌کشد درگودال‌های بزرگ آتش می اندازد و به عبارتی دیگر بزرگترین آدم سوزی تاریخ را فرقه ای بر پا کرد که خود ادعای قربانی بودن دارد. این فیلم روایت دنیای امروز است حقانیتی که مختومه مانده و این فیلم به دنبال این است تا این حقانیت ها را از دل تاریخ بیرون بکشد.

, همدانی:,

 

,

 گفتگو از نفیسه سلیمانیان

,  گفتگو از نفیسه سلیمانیان,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه