اخبار داغ

مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

78 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر شاغل هستند

78 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر شاغل هستند
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به گسترش مصرف مواد در میان زنان و دانش آموزان گفت: تنها ۲۰ درصد از مردم زیر چتر آگاهی پیشگیرانه در مورد مصرف مواد مخدر قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  کیش پرس، حمیدرضا صرامی ،مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه اعتیاد نخستین آسیب اجتماعی در کشور است اظهار کرد: طلاق، حاشیه نشینی، فساد و فحشا و مناطق حاد جایگاه بعدی آسیب های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیش پرس,

وی با تاکید بر اینکه براساس آخرین شیوع شناسی در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۲ میلیون و ۸۰۲هزار و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مستقیم مواد مخدر هستند، افزود: ۱۵۶ هزار نفر معادل شش دهم درصد را زنان تشکیل می دهند و ۲۰ درصد نیز دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند.

,

صرامی با اشاره به اینکه ۸۷ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور دارای شغل اعم از اصلی و کاذب هستند،عنوان کرد: جمعیت کارگران در این بین دارای جایگاه ویژه ای هستند و ۲٫۱( دو و یک دهم) دانش آموزان متوسطه دوم و هنرستان هستند که گرفتار مصرف مواد شده اند.

,

وی با اشاره به تحقیق های انجام شده در سال ۹۲ تاکید کرد: ۲۲ درصد از جمعیت گرفتار مواد مخدر کشور را کارگران حوزه صنعت تشکیل می دهند همچنین ۲٫۱( دو و یک دهم) دانشجویان در دام مصرف مواد گرفتار هستند و ۵ درصد تجربه مصرف دارند.

,

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان باورهای مثبت برخی افراد نسبت به مواد مخدر، بر حضور دستگاه های فرهنگی در تغییر این باورها تاکید کرد و افزود: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر کنترل و کاهش مصرف مواد ۵۰ درصد ظرفیت و امکانات کشور باید در اختیار پیشگیری اولیه از اعتیاد و درمان مصرف کنندگان قرار گیرد.

,

وی با اشاره به تاکید بر توانمندسازی، ارتقاء آگاهی و تغییر نگرش نسبت به مصرف مواد در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه از سوی آموزش و پرورش به عنوان یک گام اساسی، تصریح کرد: با آموزش ۱۰ ساعته ۲۳۰۰ تن از مربیان فوق لیسانس و دکترا در ۳۱ استان کشور در آموزش و پرورش از سال گذشته تلاش شده و این آگاهی و توانمندسازی صورت پذیرد.

,

صرامی هدف اصلی از برگزاری این طرح را کاهش تمایل و خودداری از مصرف در میان دانش آموزان ذکر کرد و افزود: افزایش دانش و آگاهی دانش آموزان، توانمند سازی روانی- اجتماعی دانش آموزان، توانمند سازی مدیران و معلمان، یکپارچه سازی خدمات پیشگیری، شکسته شدن روحیه سکوت و انکار در برابر آسیب های اجتماعی اعتیاد و ایجاد مشارکت در دانش آموزان از جمله اهداف جزئی در این طرح محسوب می شود.

,

وی افزود: سه لایه معلمان و مدیران، خانواده ها و دانش آموزان به ترتیب زیر چتر حمایتی این طرح قرار دارند و نتایج اولیه طرح در استان های اجرا شده نشان از افزایش دانش و تغییر نگرش دانش آموزان و اقدامات موثر در این راستا دارد.

,

مشاور دبیر کل و مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۹۵ به واسطه تلاش های نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و اطلاعات ۱۰ هزار تن مواد مخدر وارد شده به کشور کشف و ضبط شده است، افزود: این میزان کشفیات بیانگر این است که جمهوری اسلامی به رغم افزایش تولید مواد در افغانستان از چهار هزار و ۸۰۰ تن به ۹ هزار تن با هدف افزایش تهدیدات جدی برای ایران و جامعه بشری شکل گرفته است اما نظام جمهوری اسلامی ایران با تمام توان اقدام به کشف مواد کرده است و کشف ۷۵ درصد از مواد با تلاش نیروهای انتظامی در مرزهای شرقی کشور اتفاق می افتد
وی همچنین به نقش مهم رسانه ملی در تغییر نگرش و باورهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: اختصاص برنامه تولیدی متناسب و پخش در ساعت های پرمخاطب از مواردی است که باید به آن توجه شود.

,
,

فعالیت سینمای اعتیاد با گام های جدی تری از دیگر مواردی است که این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر آن تاکید کرد و افزود: باید باور کنیم که اقدامات ما نسبت به حجم تهدیدات مواد مخدر کافی نیست و تنها ۲۰ درصد از جمعیت کشور زیر چتر برنامه های پیشگیرانه قرار دارند و ۸۰ درصد از این حمایت محروم هستند

,

وی با اشاره به حضور ۷۰۰ نوع ماده روانگردان در جامعه جهانی اظهار کرد: مافیای مواد مخدر به دنبال توسعه این مواد برای دستیابی به سود بادآورده هستند.

,

صرامی کاهش سن اعتیاد، افزایش اعتیاد در میان بانوان افراد تحصیل کرده و شاغلان را از آسیب های اجتماعی جامعه امروز دانست و اضافه کرد: در عصر جهانی شدن جمهوری اسلامی نیز با چنین پدیده هایی مواجه می شود و این هجمه نشان از اهمیت تعامل دستگاه های مختلف کشور و اهتمام ملی در انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه مصرف مواد مخدر دارد.

,

وی در خصوص مصرف مواد در جزیره کیش براساس تحقیقات علمی انجام شده خاطر نشان کرد: در رابطه با کیش تحقیقات شروع شده و به محض دریافت نتایج به صورت شفاف اعلام می شود اما آنچه مشخص است جزیره کیش نیز همچون دیگر نقاط کشور از این پدیده شوم مصون نبوده و افرادی هستند که در دام اعتیاد گرفتار شده اند اما با توجه به تلاش های صورت گرفته توسط نیروی انتظامی و به ویژه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در برخوردهای سلبی و ایجابی در جامعه این پدیده در کیش تحت کنترل بوده و روند افزایشی ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه