اخبار داغ

نگاهی به اشنوگل؛

پرداخت جسورانه به جلادان دهه ۶۰ و خائنان کربلای ایران / وقتی فرمانده جوان مظلومانه متهم می شود

پرداخت جسورانه به جلادان دهه ۶۰ و خائنان کربلای ایران / وقتی فرمانده جوان مظلومانه متهم می شود
اشنوگل در قالب هنرمندانه و روایی به عملیات کربلای ۴ و غواصان شهید دست بسته ای که بدون هیچ جراحتی زنده به گور شدند؛ می پردازد و بر اساس اطلاعات جدیدی که پس از ۳۰ سال کشف شده؛ یونس، فرمانده جوان گردان غواصی را که از قضا خواهر او با اردوگاه اشرف و منافقین ارتباط دارد را در مظان اتهام به خیانت قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صابر عیسی پور در   ائل نوشت: فیلم سینمایی "اشنوگل" بالاخره در تبریز، شهر غواصان شهید اکران شد؛ هر چند دیر بود اما باید از متولیان آن تقدیر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ائل,

این فیلم طی دو روز در شب خاطره دفاع مقدس و در جمع فعالین فرهنگی اکران شد و بینندگان آن، رضایت محسوسی نسبت به این اثر فاخر دفاع مقدس داشتند.

,

پافشاری فرمانده جوان بر تاکتیک عملیاتی خود

, پافشاری فرمانده جوان بر تاکتیک عملیاتی خود, پافشاری فرمانده جوان بر تاکتیک عملیاتی خود,

اشنوگل فیلمی به کارگردانی علی سلیمانی و هادی حاجتمند، نویسندگی ابراهیم اصغری و مهدی محمدی و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری است که با بازی درخشان برزو ارجمند، کاوه سماک باشی و ماه چهره خلیلی در سال ۹۵ ساخته شده است.

,

این اثر سینمایی را شاید بتوان موضوعی جسورانه در ژانر دفاع مقدس نامید که علاوه بر بررسی مظلومیت رزمندگان دلاور جبهه اسلام، نگاهی نو به جلادان دهه ۶۰ نیز داشته است.

,

اشنوگل روایت فرمانده جوان گردان غواصی است که تنها ذراه عملیات را  حفر تونلی در منطقه و غافل گیر کردن دشمن می داند و برای این اجرایی کردن آن، مقابل همه ایستادگی می کند.

,

یونس جوان پیش ازر عملیات شهید و مفقود الاثر می شود و بعد از حدود ۳۰ سال حدس و گمان هایی مبنی بر زنده بودن او و حتی خیانت او به رزمندگان و همکاری با گروهک منافقین صورت می گیرد.

,

اشنوگل در قالب هنرمندانه و روایی به عملیات کربلای ۴ و غواصان شهید دست بسته ای که بدون هیچ جراحتی زنده به گور شدند؛ می پردازد و بر اساس اطلاعات جدیدی که پس از ۳۰ سال کشف شده؛ یونس، فرمانده جوان گردان غواصی را که از قضا خواهر او با اردوگاه اشرف و منافقین ارتباط دارد را در مظان اتهام به خیانت قرار می دهد و شهادت او زیر سوال می رود.

,

سردرگمی مخاطب و تلاش برای فرضیه سازی جهت عدم قبول خیانت 

, سردرگمی مخاطب و تلاش برای فرضیه سازی جهت عدم قبول خیانت , سردرگمی مخاطب و تلاش برای فرضیه سازی جهت عدم قبول خیانت ,

مخاطب تا دقایق پایانی فیلم، در شک و تردید قرار می گیرد و بدنبال پاسخی برای سوالات خود در خصوص این خیانت و نحوه می باشد؛ از قضا اینکه محوریت فیلم و نوع روایت آن برای بییننده سردرگمی می آورد.

,

علاوه بر حدس و گمان برای خائن بودن یونس، فرضیه دیگری نیز برای مخاطب متصور می شود و آن هم اشتباه فرمانده جوان در تدبیر تاکتیک عملیاتی می باشد که موجب شهادت غواصان می شود که خوش بین ترین مخاطبان که به هیچ وقت دلشان نمی خواهد یونس را خائن بدانند؛ آن را برای خود تلقین می کنند.

,

سوال اصلی فیلم این است که اگر یونس در اروند شهید شده چرا نیمه پلاک او را از اردگاه اشرف یافته اند؟ و چرا برخی از نقشه های عملیاتی که در دست یونس بود؛ اکنون مفقود شده است؟

,

فیلم هر چه به پایان خود نزدیک می شد؛ برگ جدید از روایت های گمشده ماجرا روشن می شد؛ مخصوصا اینکه پای زن ایرانی که از اردوگاه اشرف فراتر کرده بود؛ به ماجرای بازجویی ها باز می شود و آمدن او باعث می شود خواهر یونس که بدلیل آنچه که در گذشته برای او اتفاق افتاده؛ دچار اختلالات روانی شود؛ لب به سخن بگشاید.

,

مظلومیت فرمانده شهید گردان غواصی آنجا عیان می شود که او وقتی که تنها چاره کار را در نفوذ به عمق دشمن می بیند؛ اسیر می شود و در زمان اسارت با خواهری که در جبهه جلادان منافق بود رو در رو می شود و مظلومانه شهید می شود تا مخاطب به چالش اشتباه و یا خیانت یونس پاسخ پیدا کند و بر مظلومیت ابدی دلاوران عاشورایی جبهه اسلام شهادت دهند.

,

گرچه فیلمنامه اشنوگل بر اساس واقعیت نبوده اما در آن تلاش شده تا برگ جدید دیگری از تاریخ پرافتخار دفاع مقدس را ورق زده و ناگفته های جنگ نابرابر ۸ ساله را بگوید.

,

گفتنی است علی رغم اینکه اشنوگل حرف های جدید برای گفتن در حوزه دفاع مقدس ارائه کرده؛اما متاسفانه در سانس‌هایی محدودی روی پرده سینماها رفت تا غواصان گمنام، همچنان بعد از ۳۰ سال نیز گمنام بمانند.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه