اخبار داغ

درد دل‌های شوراها در نشست مشترک شوراهای روستای حسین آباد با مسئولان دولتی

درد دل‌های شوراها در نشست مشترک شوراهای روستای حسین آباد با مسئولان دولتی
نشست مشترک شوراهای روستایی حسین آباد با مسئولان دولتی در خصوص وضعیت عمرانی و اقتصادی روستاهای بخش حسین آباد برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صبح امروز شورای اسلامی شهرستان سنندج با تشکیل جلسه مشترک با مدیران دولتی به تشریح وضعیت عمرانی و اقتصادی روستاهای بخش حسین آباد، بررسی تعامل ادارات دولتی با نهاد شورا و ارزیابی راهکارهای افزایش سطح همکاری‌های متقابل پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با 95 درصد پیشرفت در حال اجراست

, تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با 95 درصد پیشرفت در حال اجراست,

 

,

بخشدار حسین آباد با اشاره به جایگاه قانونی نهاد شورا و لزوم ارتقاء همکاری با این نهاد گفت: شوراها به عنوان منتخب مردم و نماد دموکراسی در ایران از جایگاه ویژه‌ای در مدیریت توسعه برخوردارند و ارتقاء سطح روابط و همکاری ادارات دولتی با این نهاد ضرورت پیشبرد توسعه می‌باشد.

,

 

,

صلاح زارع افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید به رسمیت شناختن جایگاه شورا و استفاده از ظرفیت‌های آن در برنامه‌ریزی و اجرای توسعه کشور است و بخشداری حسین آباد با تاسی از این رویکرد دولت همکاری جدی با شوراها دارد و تمام امورات با مشارکت آنان پیش می‌رود.

,

 

,

وی با اشاره به روند روبه رشد توسعه بخش حسین آباد اظهار کرد: این بخش دارای 41 روستا و 13 هزار نفر جمعیت است که در 35 روستا شورا و در 33 روستا دهیاری دایر است و قطب تولید گندم شهرستان سنندج می‌باشد.

,

 

,

زارع افزود: در حوزه آب و فاضلاب روستایی چند روستا در وضعیت بحرانی تامین آب شرب قرار دارند همچنین در زمینه فاضلاب به جز یک روستا سایر روستاها دارای شبکه فاضلاب هستند و پروژه تصفیه خانه فاضلاب حسین آباد با استفاده از پیشرفت‌ها و متد روز و پیشرفت 95 درصد در حال اجراست.

,

 

,

وی با اشاره به وضعیت عمرانی این بخش اعلام کرد: در 7 روستا طرح هادی نیمه کاره انجام شده، از سال 91 تا کنون هر سال یک باب مدرسه توسط خیرین احداث شده است.

,

 

,

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ورزشی گفت: باشگاه ورزشی حسین آباد احداث و هیئت کشتی آن با حضور یکی از چهره‌های مشهور کشور در حال تربیت ورزشکار بوده و مسابقات کشتی فرنگی امسال کشور در این باشگاه انجام شد که ورزشکاران این بخش مقام نخست ایران را به دست آوردند.

,

 

,

زارع خبر از تشکیل تعاونی فرشبافان حسین آباد داد و افزود: اکثر بانوان این بخش مشغول بافتن فرش هستند و قبلا بافته‌های آنان توسط دلالان با حداقل قیمت به فروش می‌رفت که با تشکیل تعاونی حسین آباد 1200 نفر از بانوان در این نهاد سازماندهی گشت.

,

 

,

وی اعلام کرد: امسال 90 میلیارد تومان از اعتبارات توسعه اشتغال روستایی به این بخش اختصاص یافته و به صورت تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می‌شود.

,

 

,

برخورد منابع طبیعی با روستاییان نامناسب است

, برخورد منابع طبیعی با روستاییان نامناسب است,

 

,

عضو شورای بخش حسین آباد با انتقاد از وضعیت کشاورزی گفت: کشاورزی این بخش با وصف قرار داشتن در مسیر آبریز سد قشلاق و خط انتقال آب سد آزاد به دشت قروه و دهگلان به صورت دیم بوده و از بازدهی بسیار کمی برخوردار است تا جایی که دیگر کشت دیم جوابگوی نیازهای مالی زارعین نبوده و اگر چنین پیش رود اکثرا ناچارند تا کشاورزی را رها نموده و برای تامین نیازهای خویش به شهرها مهاجرت نمایند که نتیجه این وضعیت سبب کاهش تولید، بیکار شدن جوانان، رشد حاشیه نشینی شهری، افزایش مشاغل کاذب و بروز معضلات اجتماعی در شهرها می‌شود.

,

 

,

حمید خداکرمی سختگیری در برخورد منابع طبیعی با روستاییان را مشکل عمده مردم دانست و افزود: اداره منابع طبیعی با توسل به روش‌های نامناسب و استناد به ضوابط سلیقه‌ای باعث بروز مشکلات بزرگی برای روستاییان شده و در موارد بسیاری زمین‌ها را به بهانه ملی بودن از کشاورزان پس می‌گیرد، یکی از رویکردهای ناخوشایند این اداره نداشتن ارتباط با شورهاست.

,

 

,

وی تصریح کرد: بخش حسین آباد استعدادهای بزرگی در حوزه کشاورزی دارد اما سازمان جهاد کشاورزی تا کنون اقدامات ساختاری برای تبدیل این استعدادها به تولید، اشتغال و درآمد برای روستاییان انجام نداده و در مواردی مثل صدور مجوز تولید محصولاتی مثل قارچ چنان سخت گیری می‌کند که متقاضی در نیمه راه کار را رها می‌نماید.

,

 

,

خداکرمی در خصوص تعامل برخی ادارات با شوراهای روستایی اظهار کرد: شورا منتخب مردم برای پیگیری مطالبات مردم است و از جایگاه قانونی محکمی در قانون اساسی برخوردار می‌باشد اما برخی ادارات از همکاری با این نهاد خودداری نموده و در مواردی مثل برنامه‌ریزی برای تعریف پروژه و توزیع اعتبارات از شوراها دعوت نمی‌کنند.

,

 

,

وی افزود: من در تهران موفق به ملاقات با وزیر شده و درخواست را به وی تسلیم کرده‌ام اما در استان برای دیدن یک مدیر با مشکل مواجه هستیم.

,

 

,

اگر وضعیت چنین پیش رود کشاورزان کار زراعت را رها می‌کنند

, اگر وضعیت چنین پیش رود کشاورزان کار زراعت را رها می‌کنند,

 

,

عضو شورای شهرستان سنندج با اعتراض به رویکرد مسئولان به توسعه کشاورزی گفت: استعدادهای کشاورزی و زراعی شهرستان سنندج در کشور بی‌نظیر است اما فقدان مدیریت دلسوزانه سبب شده تا بخش عظیمی از این توانایی به هدر رود زیرا عوامل نگهداری و فرآوری محصولات در این شهرستان مثل سردخانه و کارگاه‌های میوه خشک کنی در این منطقه دایر نیست و بسیاری از تولیدات یا در باغات خراب می‌شود و یا با حداقل قیمت به فروش می‌رسد.

,

 

,

سیف الله رضایی افزود:تعدادی از باغداران درختان خود را قطع نموده و برخی از کشاورزان کشت را رها کرده‌اند زیرا تولید برای آنها به صرفه نیست.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: برای پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان و متقاضیان احداث سردخانه و میوه خشک کنی با سختگیری در اخذ وثیقه، بالا بودن زمان پرداخت، پیچیدگی بوروکراسی اداری و بهره‌های بالا مواجه هستند و اکثرا از پیگیری کار منصرف می‌شوند.

,

 

,

کشاورزان از خدمات جهاد کشاورزی محروم هستند

, کشاورزان از خدمات جهاد کشاورزی محروم هستند,

 

,

عضو شورای اسلامی روستای سیاسران علیا هم با انتقاد از برخورد ادارات دولتی با شوراهای روستایی گفت: نهادهای دولتی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی باید برای نهادهای قانونی مثل شورا ارزش قایل بوده و با آنها همکاری نمایند اما در کردستان این وضعیت برعکس بوده و اکثر مدیران از شوراها گریزانند از جمله این ادارات می‌توان به اداره امور روستایی و شوراهای استانداری اشاره کرد و ضرورت دارد تا در این رویکرد تجدید نظر کنند.

,

 

,

تیمور قبادی افزود: وزارت جهاد کشاورزی موظف است در 8 سرفصل خدمات حمایتی از کشاورزان نماید اما در کردستان کشاورزان از این خدمات محروم هستند.

,

 

,

وی تصریح کرد: منابع طبیعی با استناد به استنادات معیوب که در 60 سال پیش تدوین و در زمان تنظیم با اهمال و عدم دقت مواجه بوده از کشاورزان شکایت نموده و در مواردی با استناد به استنادات متنوع سبب محکومیت روستاییان و محروم کردن آنها از کار بر زمین آبا و اجدادیشان می‌گردند.

,

 

,

دزدهای دام عرصه را از روستاییان تنگ کرده‌اند

, دزدهای دام عرصه را از روستاییان تنگ کرده‌اند,

 

,

عضو شورای اسلامی شهرستان سنندج با تاکید بر لزوم تغییر در نگرش به جایگاه شوراها گفت: بسیار دیده می‌شود که برخی مدیران به جایگاه شوراها بی توجه‌اند و این سبب از دست رفتن پتانسیل‌های این نهاد می‌گردد که اگر این روند ادامه یابد شوراها ناچارند تا با استفاده از مکانیزم‌های قانونی خواستار پایان این رویکرد شوند.

,

 

,

یوسف اسدی افزود: انتخاب دهیار جزو اختیارات شوراهای روستایی است اما در مواردی اداره امور روستایی و شوراها فرد منتخب شورا را رد می‌کند، در مواردی هم مسئولان در زمان بازدید از مناطق روستایی با شوراها هماهنگی نمی‌نمایند و این را اعلام می‌کنم که تنها در زمان مدیریت مهندس شاملی در اداره امور روستایی ارزش واقعی برای شوراها قایل بودند و این روش باید الگوی سایر مدیران باشد.

,

 

,

وی وضعیت امنیت روستاها را نامناسب دانست و اظهار کرد: امنیت نگهداری دام‌ها کاملا از بین رفته و هر شب شاهد سرقت دام هستیم که برای مقابله با این روند در بسیاری از روستاها مردم شبانه کشیک نگهبانی دایر کرده‌اند که اگر ادامه یابد چارهای جز مهاجرت از روستاها ندارند.

,

 

,

260 میلیارد تومان تسهیلات به اشتغال روستاییان اختصاص یافته است

, 260 میلیارد تومان تسهیلات به اشتغال روستاییان اختصاص یافته است,

 

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تاکید بر ضرورت گسترش نگاه به توسعه و بهره‌گیری از توانایی شوراها گفت: نگاه مدیران استانی و شهرستانی به جایگاه شوراها باید نگاهی توسعه‌گرایانه و صمیمی باشد چون مدیران ارشد مملکت این نگاه را داشته و از همه توقع دارند تا از تمام پتانسیل‌ها برای شکوفایی مملکت استفاده شود.

,

 

,

برهان صلواتی افزود: شوراها، نمایندگان مجلس و رسانه پل ارتباطی دولت با مردم هستند و مطالبات آنها مطالبات مردم است و اگر انتقاداتی دارند تنها بر مبنای پیشبرد امور است نه مسایل حاشیه‌ای، مدیری که نمایندگان مردم را نپذیرد بدون شک در مدیریت شکست می‌خورد.

,

 

,

وی تصریح کرد: کار عمرانی بسیاری در روستاها انجام شده اما برای افزایش انگیزه ماندن در روستا باید به وضعیت اقتصادی، رفاهی و درآمد آنان هم رسیدگی شود.

,

 

,

صلواتی اظهار کرد: مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با تمام امکانات در خدمت اشتغال و رفاه روستاییان است و برای رسیدن به هدف از تمام مدل‌های موفق کشور و دنیا استفاده می‌کنیم.

,

 

,

وی اعلام کرد: در بحث فرآوری محصولات دامی و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نداریم و اکنون 260 میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی به کردستان اختصاص یافته است که 45 درصد این اعتبارات به بخش کشاورزی تعلق دارد.

,

 

,

اداره امور روستایی در کار شوراها دخالت ندارد

, اداره امور روستایی در کار شوراها دخالت ندارد,

 

,

معاون اداره امور روستایی و شوراها از همکاری کامل این نهاد با شوراها خبر داد و گفت: ما خود را همکار شوراها می‌دانیم و حاضر به هر نوع هماهنگی با این نهاد هستیم و اگر مواردی پیش آمده که موجب کدورت خاطر این عزیران شده مطمئن باشید از روی عمد نبوده است.

,

 

,

تحسین عزیزی افزود: امروزه بر خلاف گذشته تمام اعتبارات روستایی به حساب دهیاری‌ها واریز می‌گردد تا به تشخیص خود آن را هزینه کنند و این یعنی اعتماد کامل به شورا و دهیار.

,

 

,

وی تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در انتخاب دهیاران دخالت ننموده‌ایم زیرا این حق شوراست.

,

 

,

کردستان مقام اول بازنگری در نقشه زمین‌های کشاورزی دارد

, کردستان مقام اول بازنگری در نقشه زمین‌های کشاورزی دارد,

 

,

رئیس منابع طبیعی شهرستان سنندج در پاسخ به انتقادات شوراها گفت: قبل از سال 41 تمام زمین‌های روستایی در اختیار خوانین بود که بعد از اجرای تقسیمات اراضی و تدوین قانون بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع تمام زمین‌ها بر اساس برگ تشخیص ارزیابی و معین گردید و تمام ادعاهای دولتی و غیر دولتی باید با این اسناد تطابق داشته باشد.

,

 

,

حسینی افزود: اخیرا قانونی برای بازنگری در نقشه‌های منابع طبیعی تدوین شده و کارگروهی برای بررسی ادعاهای افراد تشکیل شده و تقاضاها به دقت در این کارگروه بررسی می‌گردد که در جای خود موجب رضایت افراد شده است.

,

 

,

وی اعلام کرد: کردستان در زمینه اجرای این قانون مقام اول کشور را کسب کرد و در شهرستان سنندج تا کنون در نقشه 40 هزار هکتار بازنگری شده که در حسین آباد کار بازنگری 80 درصد از زمین‌ها به پایان رسیده است.

,

 

,

سهم بخش حسین آباد از طرح هادی 14 درصد است

, سهم بخش حسین آباد از طرح هادی 14 درصد است,

 

,

رئیس بنیاد مسکن شهرستان سنندج با اعلام خبر برنامه‌ریزی برای ارتقاء سهم بخش حسین آباد از اعتبارات این بنیاد گفت: اگر کم و کاستی در اجرای طرح‌های هادی روستایی وجود دارد علت این امر به محدودیت اعتبارات برمی‌گردد.

,

 

,

رسولی افزود: میانگین اجرای طرح هادی در شهرستان سنندج 38درصد می‌باشد که این رقم در بخش حسین آباد 14درصد است و بنیاد برای کاهش این فاصله برنامه‌ریزی نموده و امسال 33درصد از اعتبارات به این بخش اختصاص یافته است.

,

 

,

وی تصریح کرد: در حال که وضعیت مقاومت تاسیسات و بناهای مسکونی و غیر مسکونی روستاها نامناسب است،مردم این بخش از طرح مقاوم سازی استقبال نمی‌کنند و این را بدانید در زلزله اخیر از 800 واحد آسیب دیده هیچ کدام متعلق به بناهای مقاوم سازی و احداث شده توسط بنیاد مسکن نبود.

,

 

,

3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است

, 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است,

 

,

رئیس آب و فاضلاب شهرستان سنندج در مورد وضیت این بخش گفت: از 41 روستای بخش حسین آباد 22 روستا تحت پوشش شرکت آبفار هستند و در راستای کیفیت آب هم هر 3 ماه یکبار 2 هزار کیلوگرم کلر در روستاها توزیع می‌گردد.

,

 

,

اسلامی افزود: امسال برای ایجاد شبکه آب 16 روستای این بخش اعتبارات در نظر گرفته شده است و تا کنون 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای اتمام تصفیه خانه حسین آباد هزینه شده است.

,

 

,

اشرافیت قانونی شوراها افزایش یافته است

, اشرافیت قانونی شوراها افزایش یافته است,

 

,

معاون عمرانی فرمانداری سنندج با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح روابط ادارات با شوراها گفت: شورا در مناسبات مدیریت کشور جایگاه بالایی دارند و تمام مدیران موظفند با این نهاد همکاری کنند اما نتیجه این همکاری منوط است به اشرافیت شوراها به رسالت خویش و میزان قانونی بودن مطالبات.

,

 

,

رضاعی افزود: چرا باید دهیار به خود جرات دهد جواب شورا را ندهد؟ این امر برمی‌گرد به اقتدار شورها زیرا هر زمان بخواهند می‌تواند دهیار را عزل کند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در دوره‌های قبل اکثر مصوبات شورها در فرمانداری رد می‌شد زیرا مغایرت قانونی داشت اما امروزه این روند عکس شده و این نشان از اشرافیت شورا به قانون دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه