اخبار داغ

رد پای دلالان، این بار در بازار زرشک و زعفران؛

کاهش 20 درصدی قیمت زرشک و زعفران در فصل فروش/ ارزانی، حراجی بر دسترنج کشاورزان زد

کاهش 20 درصدی قیمت زرشک و زعفران در فصل فروش/ ارزانی، حراجی بر دسترنج کشاورزان زد
در زمانی که باید بازار خرید زرشک و زعفران زحمات چندین ماه کشاورزان را از یادشان برده و جبران کند کاهش 20 درصدی قیمتها دردشان را مضاعف کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان،خراسان جنوبی منبع تامین زرشک و زعفران در کشور است و از جمله محصولات کشاورزی عمده ای که در خراسان جنوبی به عنوان سوغات خراسان جنوبی شناخته شده زرشک و زعفران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

خراسان جنوبی 98 درصد زرشک تولیدی کشور و با کیفیت ترین زعفران تولیدی کشور را دارد.

,

 

,

طی سالهای گذشته با وجود خشکسالی های پی درپی کشاورزی مردم تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکل مواجه شده است خشک شدن مزارع و باغات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و از همه مهمتر حضور دلالان برای خرید محصولات کشاورزی به قیمت پایین در فصل برداشت محصولات برمشکلات کشاورزان افزوده است.

,

 

,

الان بعد از گذشت بیش از 18 سال از خشکسالی و کمبود بارندگی میزان برداشت محصولات کشاورزی کشاورزان خیلی کاهش پیدا کرده و همین کاهش برداشت برای کشاورزی که محصولات کشاورزی منبع درآمدش است اگر به قیمت پایین خریداری شود مصیبت است.

,

 

,

مردم روستایی در خراسان جنوبی با کشاورزی، دامداری و قالی بافی روزگار می‌گذرانند اما این سالها به واسطه کاهش بارندگی و تحت تاثیر قرار گرفتن محصولات کشاورزی مردم به مهاجرت روی آورده اند.

,

, ,

محمد احمدی یکی از کشاورزان خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در گذشته که بارندگی و آب در روستاها زیاد بود محصولات زیادی ازجمله سیب زمینی، گندم ، جو، چغندر قند،سیر، عدس و... کشت می‌شد.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: اما چون این محصولات تقریبا به آب زیادی نیاز داشت و سال به سال هم بارندگی در خراسان جنوبی کمتر شد به کاشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری داشت از جمله زرشک و زعفران روی آوردیم.

,

 

,

این کشاورز بیان کرد: اما الان بعد از گذشت چند سال به دلیل کاهش بارندگی و کمبود آب کشاورزی درصد زیادی از درختان زرشک خشک شده است و بقیه هم محصول خوبی ندارد.

,

 

,

احمدی عنوان کرد: خشکسالی و قهر طبیعت که بماند حضور دلالان هنگام برداشت محصول زرشک و زعفران که از موقعیت سوء استفاده می‌کنند و محصولاتی را که با خون دل به مرحله برداشت رسانده ایم با قیمت پایین می‌خرند برایمان سخت تر است اما چه کنیم؟ چاره ای جز فروش به قیمت پایین نداریم.

,

 

,

یکی از مغازه داران خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت فروش هر کیلو زرشک بین 20 تا 22 هزار تومان و قیمت هر مثقال زعفران 20 هزار تومان است.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: قیمت زرشک و زعفران نسبت به ماه های گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

,

 

,

, ,

این مغازه دار بیرجندی گفت: زرشک را از کشاورزان بسته به نوع آن از 17 تا 19 هزار تومان و هر مثقال زعفران را هم بسته به نوع آن که مربوط به چه شهرستانی و با چه کیفیتی باشد از 17 تا 19 هزار تومان خریداری می‌کنیم.

,

 

,

یکی دیگر از مغازه داران بیرجندی در گفتگو با خاورستان، بیان کرد: درحال حاضر قیمت هر کیلو گرم زرشک برای فروش بین 18 تا 28 هزار تومان و هرمثقال زعفران 22 هزار تومان است.

, خاورستان,

 

,

وی عنوان کرد: قیمت هر کیلو گرم زرشک را بین 15 تا 18 هزار تومان و هر مثقال زعفران را 18 هزار تومان از کشاورز می‌خریم.

,

 

,

یکی از دیگراز مغازه داران بیرجندی درگفتگو با خاورستان، گفت: قیمت هر کیلو گرم زرشک 24 هزار تومان و هر مثقال زعفران 22 هزار تومان است.

, خاورستان,

 

,

وی عنوان کرد:  هر مثقال زعفران را به قیمت 14 تا 15 هزار تومان از کشاورز می‌خریم.

,

, ,

در این شرایط که هر مغازه داری یک قیمت برای خرید محصولات کشاورزی تعیین می‌کند و به قیمت دلخواه از کشاورز محصولاتش خریداری می‌شود و درحالی که بین قیمت خرید و فروش فاصله زیادی وجود دارد نیاز است نظارتی صورت گرفته و قیمتی مشخص برای خرید انواع محصولات کشاورزی باشد که کشاورز ضرر نکند و از طرف دیگر مغازه داران نیز سود زیادی نداشته باشند.

,

 

,

سرمدی پور رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: تعاون روستایی خراسان جنوبی زرشک را از کشاورزان خریداری نمی‌کند.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: زرشک را کشاورزان به صورت توافقی که با خریدار انجام می‌دهند خودشان به فروش می‌رسانند.

,

 

,

رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: زعفران را نیز با توجه به شرایط دستور المعلی که داریم از کشاورزان خریداری کرده و الان نیز خرید از کشاورزان ادامه دارد.

,

 

,

سرمدی پور عنوان کرد: خرید زعفران از کشاورزان توسط تعاون روستایی به صورت حمایتی است و پرداخت مطالبات کشاورزان بر اساس دستورالمعل کشوری است که 40 درصد را قبل از فروش و 60 درصد را بعد از گذشت سه ماه به کشاورز پرداخت می‌کنیم.

,

 

,

وی با اشاره به برنامه خرید حمایتی زعفران از کشاورزان، گفت: قبل از خرید زعفران از کشاورز هم او را کاملا در مورد شیوه خرید حمایتی زعفران و نحوه پرداخت آگاه کرده و چنانچه کشاورز تمایلی برای فروش زعفرانش داشته از او خریداری می‌کنیم.

,

 

,

محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند درگفتگو با خاورستان، اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که امسال در زمینه خرید زعفران کشاورزان انجام شده طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان توسط تعاون روستایی بوده است.

, خاورستان,

 

,

وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران توسط تعاون روستایی کار بسیار خوبی است، عنوان کرد: این کار اقدام مثبتی بوده و نگذاشته که قیمت زعفران بیش از این که الان مشاهده می‌کنیم کاهش پیدا کند.

,

 

,

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: متناسب با خرید حمایتی باید به امر بازاریابی و توسعه بازار زعفران خود هم از نظر فرهنگ مصرف و هم از نظر توسعه میزان زعفرانی که صورت می‌گیرد در دنیا بپردازیم.

,

 

,

احتشام بیان کرد: برای دست یافتن به بازاریابی درست نیاز به یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم چراکه با برنامه ریزی خوب می‌توان به بازار ثابت و با دوام رسید.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: 85 درصد زعفرانی که در کشور تولید می‌شود برای صادرات است و فقط 15 درصد زعفران تولیدی به مصرف داخل کشور می‌رسد.

,

, ,

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: باید بازارهای جهانی و دانش استفاده از زغفران را توسعه داده و بازاریابی را در کنار کار تولید زعفران قرار دهیم از واحدهای فرآوری، بسته بندی و صادرات حمایت کرده و کمک کنیم که واحد های بسته بندی بتوانند به امر برند سازی زغفران ایران در دنیا بپردازند.

,

 

,

احتشام گفت: تعامل خوبی بین بخش خصوصی و بخش دولتی به وجود آمده و اگر تعامل ادامه داشته باشد یقینا نتایج خوبی در آینده خواهیم داشت.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه هدف از بسته بندی و برند سازی کمک به کشاورز است، اظهار کرد: زعفران باید به قیمت منصفانه ای از کشاورز خریداری شود و با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده داخلی و خارجی برسد.

,

 

,

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: با توجه به مشکل بیکاری و اشتغال می‌توان از ظرفیت محصول زعفران در کشور و به طور ویژه در خراسان جنوبی استفاده کرده و با بسته بندی و فرآوری زعفران باغث اشتغال زایی و ایجاد کار شد.

,

 

,

احتشام بیان کرد: باید در راستای مولفه های اقتصاد مقاومتی نیز ایجاد شغل شود و بخش عمده ارزش افزوده زعفران ایران به اقتصاد کلان ما برگردد باید از خام فروشی زعفران جلوگیری شده زعفران ما به انواع محصولات مختلف و متنوع تولید و با بسته بندی، نام و نشان صادر شود.

,

 

,

وی یاد آور شد: می‌توان از طریق فرآوری زعفران شغل های زیادی ایجاد کرد و این ظرفیت در کشور نیز وجود دارد.

,

 

,

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: در زمینه فرآوری و بسته بندی زعفران سرمایه گذاری خوبی انجام شده و فضا برای این کار وجود دارد اما باید از این سرمایه گذاری ها حمایت شود که دربخش اشتغال و معرفی برند سازی زعفران موفق باشند.

,

 

,

احتشام عنوان کرد: در سطح بازارهای جهانی خوشبختانه ما در ظرفیت تولید و بسته بندی که در خراسان جنوبی و خراسان رضوی ایجاد کرده ایم بیش از ظرفیت تولیدی که پروانه بهره برداری در امر بسته بندی و فرآوری صادر شده، است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه