اخبار داغ

آنچه حاشیه نشینان باید بدانند؛

قانون ، شهرداری را مکلف نموده تا از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری نماید

قانون ، شهرداری را مکلف نموده تا از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری نماید
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان گفت: قانون، شهرداری را مکلف کرده است که از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری نماید و طبق ماده 100 قانون شهرداریها ، اجازه نمی دهد که هر کس در هر نقطه ای از شهر چه در محدوده قانونی و چه در حریم شهر ساخت و ساز مسکونی نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن پور اسماعیلی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان طی گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان،  در رابطه با معضل حاشیه نشینی، اظهار داشت: کرمان شهری است با وسعت 13 هزار هکتار در محدوده قانونی و 92 هزار هکتار در حریم شهری.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه آرمان،, شبکه اطلاع رسانی راه آرمان،,

وی  گفت:  شهرداری مکلف است به 13 هزار هکتار ارائه خدمات نماید و از  92  هزار هکتاربر اساس  ماده قانون 100 مکلف است از هر گونه ساخت و ساز جلوگیری نماید.

,

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان افزود: در سالهای گذشته قسمت هایی از محدوده شهر کرمان منجمله شهرک صنعتی یا  مجموعه کمربندی شرقی کرمان که در حریم شهر بوده اند با اصلاح طرح جامع و محدوده شهر  الحاق و در حال حاضر از حاشیه نشینی خارج شده اند.

,

پور اسماعیلی عنوان  کرد: شهر کرمان در مجموعه کلان شهرها حاشیه نشینی مناسبی دارد  یعنی اینکه تعداد حاشیه نشین نسبت به جمعیت شهر زیاد نیست.

,

وی بیان داشت: قسمت هایی از محدوده شهر قبل از اصلاح طرح جامع  حاشیه نشین بوده و همچنان به شکل حاشیه نشینی زندگی می کنند این امر ابتدا نیاز به این است که شهرداری به این مناطق ورود داشته باشد و ثانیا اینکه خود مردمی که در این محدوده ها زندگی می کنند بیایند از ظریق شهرداری مجوزهای لازم و قانونی را دریافت نمایند.

,

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان بیان کرد: در محدوده شهرک صنعتی کاربری اصلاح شده است وامکان صدرو پروانه وجود دارد متاسفانه هنوز همان دیدگاه حاشیه نشینی وجود دارد و ملک ها به صورت غیر مستقیم و الگوهای غیر شهری ساخته شده است.

,

پور اسماعیلی تصریح کرد: به لحاظ ساخت و ساز، معابر، خدمات رسانی دستگاه های خدماتی درصد قابل توجهی در محدوده شهر کرمان  درصد قابل توجهی از حاشیه نشینی اصلاح شده و آنچه در حال حاضر وجود دارد روستای شیشه گر روبروی ترمنیال  خارج از طرح هادی روستای الله آباد ، محدوده ای در شرف آباد از جمله صیاد شیرازی و  قسمتی در بلوار سیدی هنوز به صورت حاشیه نشین هستند .

,

وی گفت: قانون، شهرداری را مکلف کرده است که از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری نماید و ماده 100 قانون شهرداریها، اجازه نمی دهد که هر کس در هر نقطه ای از شهر چه در محدوده قانونی و چه در حریم شهر ساخت و ساز مسکونی نماید.

,

پور اسماعیلی اذعان داشت: اگر این ساخت و ساز خلاف  ضوابط فنی شهرسازی و بهداشتی باشد قطعا با رای کمیسیون جمع آوری آن خواهد بود و شهرداری هم مکلف به اجرای آن طرح می باشد.

,

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مجوزها در  محدوده شرف آباد توسط بخشداری وقت اشتباه داده شده و برخی از این مجوزها رسمی نیست و ممکن است برخی از سود جویان سوء استفاده هایی کرده  و صرفا دفترچه هایی تحت عنوان مجوز صادر کرده باشند  که در این رابطه دستگاه های مربوطه اقدام نموده و پیشگیری های لازم انجام شده است.

,

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان افزود: طبق قانون هر گونه ساخت و ساز مسکونی در حریم شهر ممنوع است یعنی هر کس مجوزی صادر کرده در قالب بخشداری و دهیاری خارج از طرح هادی باید از طریق مراجع قانونی پی گیر مجوزهای غیرقانونی باشند.

,

پور اسماعیلی اذعان داشت: ما الان به نقطه ای رسیده ایم که اگر پروانه ای را به شهرداری ارائه نمایند بخشداری اصالت و صحت آن را تایید نماید شهرداری باستناد آن حقوقی که ایجاد شده در حدی که استعلامات و مدارک نیاز  باشد جوابگو است.

,

وی خاطرنشان کرد: اما درصد قابل توجهی که از پروانه هایی که در دست مردم هست فاقد اصالت است و حتی سابقه ای از آن در بخشداری یا شهرداری وجود ندارد مضاف بر اینکه در قانون چیزی وجود ندارد که در حریم شهر بتوان پروانه مسکونی داد.

,

پور اسماعیلی عنوان کرد: زیرا توسعه شهر صرفا جهت ساخت و سازهای صنعتی، انبارها و تاسیسات نیز می باشد. و  اکثر ساخت و سازها در محدوده شهر به دلیل عدم آگاهی مردم صورت می گیرد و بسیاری از افراد سودجو هستند که از همین عدم آگاهی مردم استفاده کرده و حتی اراضی دولتی را نیز می فروشند .

,

وی تصریح کرد: چطور مردم وقتی می خواهند تلویزیون و یا یخچال مورد نیاز خود را خریداری کنند سعی می کنند از فروشگاه های معتبر تهیه نمایند و در قبال آن هم حتی فاکتور هم دریافت می کنند ولی متاسفانه برای خرید زمین این همه وسواس به خرج نمی دهند و فقط نگاه به قیمت ارزان آن می کنند و کاغذی به آنان داده می شود که هیچگونه اعتباری ندارد و اشخاصی زیر آن را امضا کرده اند که  هویت شخصیتی ندارند.

,

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان بیان داشت: در حال حاضر باید گفت که در حاشیه شهر کرمان یک کمربند سبز ایجاد شده تا از ساخت و ساز جلوگیری شود و آن روند رو به رشدی که در بحث حاشیه نشنی بوده جلوی آن گرفته شده است و با ایجاد اصلاح طرح جامع و توانمند سازی سکونت های غیر ررسمی  به نقطه ای رسیدیم که در مجموعه صیاد شیرازی و قمر بنی هاشم شرف آباد  دستگاه های متولی ورود پیدا کرده اند.

,

پور اسماعیلی با تاکید بر اینکه  نسبت به گذشته در بحث جلوگیری از حاشیه نشینی پیشرفت زیادی داشته ایم، خاطرنشان کرد:هرگونه ساخت و ساز و تصرف در محدوده شهر که بدون پروانه ساخت و غیر قانونی باشد شهرداری طبق ماده 100 قانون مکلف است ورود نماید و نسبت به تخریب یا جمع آوری آن اقدام نماید.

,

مصاحبه از: مهین نامجو

,

 

,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه