اخبار داغ

مزایا و معایب فضای مجازی؛

فضای مجازی، بودن یا نبودن، مساله این است!

فضای مجازی، بودن یا نبودن، مساله این است!
پیشرفت رفتارهای ناشایست و ترویج فحشا و نگاه های غلط به زندگی در فضای مجازی همانند سرطان به روح انسان ها رخنه کرده و اگر انسان کمی در این زمینه کوتاهی کند زندگی خود را به تباه خواهد کشید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد حسین زاده کارشناس آموزش خانواده و فضای مجازی  در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر؛ اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: فضای سایبر که در ایران از آن به فضای مجازی تعبیر می شود، فضای تئوری است که  ارتباطات کامپیوتری در آن رخ می دهد و ورود فضای مجازی در چند سال اخیر به جامعه ی ما مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته است مثل بسیاری از پدیده های مدرن دیگر که به جامعه های سنتی چون ما ورود پیدا می کنند ولی آیا مردم ما فرهنگ استفاده ی درست و منطقی از فضای مجازی را دارا می باشند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار زنگ خبر؛,
,
,
, ,
 
,
وی بیان داشت: بدون تردید یکی از راهکارهایی که می شود به سلامت در فضای مجازی رفت و آمد داشت، مراقبه می باشد مثل فضای واقعی که مردم مراقبه و نگهداری از شخصیت و اطلاعات خاص خود دارند.

حسین زاده ادامه داد : این روابط می توانند افراد را در زمینه های مختلفی یاری کنند، شبکه های اجتماعی جانشینی مجازی برای روابط در دنیای واقعی به منظور رد و بدل کردن اخبار و دیگر مسائل است. نامه های کاغذی جای خود را به آواتارهایی مجازی و پیام های خصوصی در شبکه های اجتماعی داده اند.

وی گفت: مسئله مهم و خطر ساز آن است که بهره مندی تمامی قشرهای جامعه از اطلاعات وداده های اینترنت است، به کوتاه سخن هر شخصی در هر جایگاه وموقعیت اجتماعی در کمتر از لحظه ای می تواند به این داده ها دست پیدا کند.
,
,
,
,
,

 

,

 
,

, ,
 
,
این کارشناس خانواده و فضای مجازی افزود: نگرانی راجع به فساد فضای مجازی زمانی شکل می گیرد که در بسیاری از موارد کاربران به صورت ناخواسته مطالب، تصاویر وپیام هایی را دریافت می کنند که در ابتدای امر در پذیرش آن قصد و تمایلی ندارند.

وی بیان داشت: اگر پیشرفت سرطان و بیماری های مختلف به دلیل آلودگی محیطی وشیوه غلط در زندگی نوع انسان ها به وجود آمده است پیشرفت رفتارهای ناشایست و ترویج فحشا و نگاه های غلط به زندگی همانند سرطان به روح انسان ها رخنه کرده است. متاسفانه اعتیاد به استفاده از این ابزار در شیوه ناصحیح بنیان خانواده را متزلزل ساخته و نگاه زوجین، حتی فرزندان را به زندگی تغییر داده است.

فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها

حسین زاده  گفت: فضای مجازی، همانند هر مقوله‌ی دیگری که در عالمِ واقع وجود دارد، باید از منظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود. فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید. رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها -یا به تعبیری نقاط ضعف این فضا- می‌باشد. باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفاده‌ی صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ی دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.
,
,
,
,
, فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها,
,
,

 
,

, ,
 
,
حسین  زاده ضمن اشاره به نرم افزار تلگرام گفت : بعد از کوچ دسته جمعی مردم از شبکه های مختلف اجتماعی به این شبکه حالا دیگر عملا تلگرام پرطرفدار ترین شبکه ارتباطی مردم ایران لقب گرفته است، این شبکه جدا از محاسنی که می تواند به منظور ارتباط دو یا چند جانبه داشته باشد دارای خطراتی هم هست و نکته قابل توجه این است که با پیشرفت فنی این شبکه اجتماعی و برخی تغییرات صورت گرفته درصد این خطرات که سبب سو استفاده برخی افراد هم شده، افزایش داشته است.

وی افزود: متاسفانه  امروزه فضای مجازی آرام آرام نه تنها فرهنگ ما را در حال تحت کنترل درآوردن است بلکه ناخودآگاه ما را تبدیل به یک آدمی می نماید که هیچ اختیاری از خود نداریم و قدرت تفکر و تأمل را از ما می گیرد تا جایی که هر مطلب را ویکی پدیا وار به تماشا بنشینیم و نتوانیم تمیز دهیم یک مطلب واقعی را با یک مطلب تبلیغی و سطحی را از طریق فضای مجازی.

به عنوان مثال یکی از معایب این گونه فضاها رابطه ی راحت مرد و زن می باشد که از طرفی فرهنگ سنتی و مذهبی این گونه روابط را محکوم می کند و از طرفی دیگر این گونه ابزار مدرن باعث عادی شدن روابط زن و مرد می گردد که بعدها مشکلات خاص خود را برای هر دو رقم می زند و شاید این کمترین ضرر فضای مجازی برای مردم باشد در حالی که شرکت های اینترنتی بزرگ قادر هستند تمامی اطلاعات شخصی یک فرد را در فضای اینترنتی به راحتی مورد سرقت و بهره برداری قرار دهند.

وی ادامه داد: این دو ویژگی به طور پیش فرض خوب و مفید است اما مشکل از زمانی آغاز شد که برخی از کاربران پا را فراتر نهاده و استفاده های منفی و سوء از این برنامه را شروع کردند، مانند ساخت استیکرهای توهین آمیز و غیراخلاقی، ساخت ربات های غیراخلاقی و... که همین دو نکته موجب آزار بسیاری از کاربران شد که حتی تلگرام را تا مرز فیلتر شدن در کشور پیش برد.
,
,
,
,
,
,
,
, ,
حسین زاده گفت: به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شده اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می توانند ثمر بخش واقع شوند:

اقدامات خانواده ها

اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری، برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه ی استفاده ی صحیح از آنها، تشویق به شرکت در فعالیت های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین– گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه؛فرهنگ سازی، استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات،برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، پخش آگهی های آموزنده در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از فضای مجازی،  پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان،  ساخت و پخش فیلم ها و سریال هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن.

اقدامات دولت

 وضع قوانین سختگیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین، آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای و اقدام در جهت نا کارآمد کردن دسیسه های دشمنان در این زمینه،طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است، طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها، استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص، هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.
,
,
, اقدامات خانواده ها,
,
,
,
, اقدامات دولت,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه