اخبار داغ

در گفت‌وگو با قاضی نمونه کشوری مطرح شد:

احقاق حقوق مردم دغدغه دستگاه قضاست/ آموزه های معصومین علیهم السلام بهترین چراغ هدایت برای قضات هست

احقاق حقوق مردم دغدغه دستگاه قضاست/ آموزه های معصومین علیهم السلام بهترین چراغ هدایت برای قضات هست
جلال بصیری قاضی رییس شعبه دوم عمومی حقوقی شهرستان سراب از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, جلال بصیری رییس شعبه دوم عمومی حقوقی شهرستان سراب با ۱۶ سال سابقه کار در سیستم قضایی و ۱۰ سال سابقه قضاوت که در سمت های دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بناب و بازپرس دادسرای عمومی سراب نیز خدمت کرده چندی پیش از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی نمونه کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

گفتگوی خبرنگار صدای سراب با این قاضی برگزیده کشوری را می خوانیم.

,

جلال بصیری در پاسخ به معیارهای انتخاب قاضی نمونه به خبرنگار ما گفت:  از سوی دادسرای انتظامی قضات حدود ۴ ماه پیش یک بازرسی انجام شده که این بازرسی هر ۴ سال یک بار برای کل محاکم کشوری به صورت محسوس و  نامحسوس که از طریق مراجع ذی صلاح صورت می گیرد دانش و سواد حقوقی قاضی, برخورد با ارباب رجوع, استقلال قضایی اخلاق و سایر ملاک ها به تشخیص مراجع ذبربط مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا بر اساس این پارامترها امتیاز دهی شده و قاضی نمونه انتخاب و از سوی رییس قوه قضاییه مورد تقدیر قرار می گیرد.

,  ,

بصیری در ادامه با اشاره به جایگاه خطیر قضا خاطرنشان کرد: قضاوت یک منصب و نه یک شغل هست فلذا باید قاضی به لحاظ انتصاب شرایط و ویژگی های خاصی داشته باشد و در این میان خطاب حضرت امیر به مالک اشتر در نهج البلاغه می تواند بهترین الگو باشد آنجا که حضرت می فرمایند:« ای مالک کسی را برای قضاوت انتخاب کن که بهترین مردم باشد».

,

این مقام قضایی ادامه داد: منظور از بهترین مردم در این نامه بهترین از لحاظ علم, دانش قضایی, تقوا,اخلاق و ایمان بوده و باید معیار سنجش قاضی قرار گیرد و قاضی با تاسی از سخن حضرت امیر مومنان علیه السلام قاضی باید بر احساسات خود غلبه و فریفته چاپلوسی مردم نشود و ظرفیت و تحمل سخنان تند مراجعین را داشته باشد.

,

وی ابراز داشت: قاضی نمونه در معنای واقع کلمه کسی است که بتواند صفات و خصوصیات مورد تاکید حضرت امیر علیه السلام به مالک اشتر را در خود تقویت کند چرا که منصب قضا منصبی خطیر هست و جان, اموال و ناموس مردم در دست اوست و در روایات مختلف بر این اهمیت اشاره شده است چنان که امام صادق علیه السلام از مولا امیرالمومنین نقل, که خطاب به شریح قاضی می فرماید: « ای شریح تو در جایگاهی تکیه کردی که بر آن تکیه نمی کند جز پیامبر یا وصی او و یا شقی ترین افراد».

,

بصیری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نوع و تعداد پرونده هایی که با آنها سرو کار دارد گفت: حدود ۴ سال هست در شعبه دوم حقوقی خدمت می کنم که به لحاظ تعداد پرونده آمار بالایی دارد و امسال در ۹ ماهه اول سال توانستیم با برنامه ریزی های انجام شده این آمار را کاهش دهیم .

,

قاضی نمونه کشوری ابراز داشت: با توجه به خدمت در شعبه حقوقی بیشترین پرونده ها, پرونده ها و دعاوی مربوط به تقسیم ترکه , اثبات مالکیت، خلع ید, دعاوی تصرف عدوانی, ابطال اسناد رسمی و مسائلی از این قبیل هستند.

,

وی در توصیه به مردم و مراجعین به شعبات قضایی، به نقش پررنگ وکلا تاکید و ابراز داشت: انتخاب وکیل مناسب و مشاوره با افراد و وکلایی که از دانش حقوقی کافی و وافی برخوردار بوده می تواند در روند رسیدگی و احقاق موثر بوده و عدم توجه به موارد مذکور موجب کندی و اطاله دادرسی خواهد شد.

,

این مقام قضایی توصیه کرد که مردم از حقوق خود مطلع شده  و بر اساس آن به مراجع قضایی مراجعه و طرح دعوی نمایند، ضمن اینکه مردم به قضات اعتماد نموده و بدانند که بزرگترین و مهمترین دغدغه دستگاه قضا احقا حقوق مردم و اجرای عدالت هست.

,

قاضی نمونه کشوری در پایان کسب این موفقیت را مرهون تلاش و همکاری رییس دادگستری, دادستان و تلاش همکاران قضایی و اداری شهرستان عنوان کرده و ابراز داشت به عنوان خادم مردم از هیچ تلاشی در راستای احقاق حق و اجرای عدالت دریغ نخواهم کرد.

,

انتهای پیام/ح

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه