اخبار داغ

گزارشی از وضعیت اشتغال بانوان در جامعه؛

پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط در دوران رکود اقتصادی / سودجوئی صاحبان کار از اشتغال دختران

پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط در دوران رکود اقتصادی / سودجوئی صاحبان کار از اشتغال دختران
«پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط است» که سبب فقر و فلاکت، رقابت ناسالم برای اشتغال بین زنان و مردان، فروپاشی خانواده‌ها در نتیجه بیکاری سرپرستان خانوارها، فساد، سود جویی صاحبان مشاغل و … می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به‌ نقل از شبکه خبری تهران نیوز، مردم جمع شده بودند، گویی داشتند سریال مورد علاقه خود را نگاه می‌کردند، به چهرش می‌خورد کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد، التماس می‌کرد و از صاحب مغازه می‌خواست او را اخراج نکند. صاحب مغازه می‌گفت که دیگه نمی‌تواند حقوق او را بدهد اما دختر همچنان التماس می‌کرد می‌گفت اشکالی ندارد فقط بزار در مغازه کار کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

سریال که تمام شد، دختر جوان بر روی صندلی روبه روی مغازه نشست و با ناراحتی به رفت و آمدد مردم نگاه می‌کرد. زمانی که آرام‌تر شد کنارش رفتم و از او در مورد اتفاق امروز پرسیدم. برخلاف چیزی که در ذهنم تصور می‌کردم که به سختی جوا ب بدهد، شروع به گفتن ماجرا کرد.

,

او می‌گفت: دو سال پیش پدرم بازنشسته شد و دیگر توانی برای کار کردن نداشت، حقوق بازنشسگی هم که کفاف زندگی را نمی‌داد، به همین خاطر تصمیم گرفتم در کنار دانشگاه کار کنم تا حداقل بتوانم خرج خودم را دربیاروم، اوایل با مخالفت شدید پدر و مادرم مواجه شدن که در این زمانه نمی‌توان به دختر اجازه داد تا در مغازه یا شرکت‌های خصوصی کار کند، به هر حال با هزار ترفند و التماس پذیرفتند و من هم در روزنامه‌ها و آگهی‌های استخدام به دنبال کار گشتم.

,

این دختر ادامه داد: شاید به جرات بتوان گفت از میان ۱۰ آگهی استخدام ۹ نفر نیروی مورد نیاز خود را خانم اعلام کرده بودند، به هر کجا برای مصاحبه می‌رفتم با گشاده رویی برخورد می‌کردند اما در پایان صحبت‌هایشان این نتیجه را می‌توانستی بگیری که آن‌ها فقط دنبال استفاده ابزاری از خانم‌ها هستند، علاوه بر آن حداکثر حقوق برای نیروی دختر را ۶۰۰هزارتومان برآورد کرده بودند، تا اینکه از جستوجو کار خسته شدم و در نهایت تصمیم گرفتم با هر شرایطی که شده در یک شرکت یا مغازه مشغول به کار شوم.

,

وی افزود: با حقوق ۶۰۰تومان در مغازه بدلیجات فروشی مشغول به کار شدم در اوایل اخلاق صاحب مغازه خوب بود و حرمت‌ها را نگه می‌داشت اما بعد از ۳الی ۴ ماه تغییر کرد، اما من به خاطر اینکه به پول نیاز داشتم و وضع خانوادم هر روز بدتر می‌شد نمی‌توانستم ادامه ندهم. چند ماه گذشت و پیشنهادات بی شرمانه او شروع شد، حقوقم را نمی‌داد یا کم می‌داد هر روز به بهانه‌های مختلف مقداری از حقوقم را کم می‌کرد تا اینکه دیگر دوام نیاوردم و از آنجا بیرون آمدم. چیزی نگذشت که در مغازه دیگری به عنوان فروشنده مشغول به کار شدم، این فروشنده هم چیزی از قبلی کمتر نداشت اما دیگر نمی‌توانستم شغلم را تغییر بدهم اما به خاطر تن ندادن به پیشنهادات زشت این شخص با بهانه اینکه نمی‌توانم حقوقت را بدهم اخراجم کرد.

,

او می‌گوید: هر کسی را می‌بینی یک دفتر یا مغازه‌ای را باز کرده و به هر نحوی از یک دختر و خانم سوء استفاده می‌کند و به خاطر اینکه سندیتی در دست نداری نمی‌توانی جای شکایت کنی، کاش می‌شد نهادی بر روی این رفتار ناپسند صاحبان مشاغل نظارت کند.

,

زمانی که در خیابان‌های تهران قدم می‌زنید اگر کمی به دیوار شهر نگاه کنید با آگهی‌های استخدامی مواجه می‌شود که بیش از اینکه رنگ آگهی داشته باشند رنگ استفاده ابزاری از کارمند خانم را به خود گرفته‌اند.

,

شاید بارها برای شما اتفاق افتاده که آگهی‌های استخدامی را مشاهده کرده باشید که در آن‌ها نوشته شده به یک خانم با روابط عمومی بالا و آرایش غلیظ نیاز داریم، آیا این توهین به جامعه و بانوان این کشور نیست.

,

 

,

در استخدام شرکت‌های خصوصی چه چیزی ملاک است؟

, در استخدام شرکت‌های خصوصی چه چیزی ملاک است؟,

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، به منظور بررسی بیشتر با برخی از شماره‌های که بر روی  استخدامی که در آن به یک خانم با آرایش بالا نیاز دارند تماس گرفتیم.

, شبکه خبری تهران نیوز,

در اولین تماس خود با یکی از شرکت‌های که آگهی استخدام داده بود تماس گرفتیم، زمان ملاقاتی رابرای ما تعیین کردند و ما برای پی بردن به چند و چون قضیه به محل رفتیم. در هنگام مصاحبه بعد از پرسیدن مدرک و میزان توانای شخص بیش‌ از پیش بر روی آرایش و روابط عمومی تاکیید داشتند. علاوه بر آرایش به عنوان یکی از شاخص‌های استخدام، ارتباط راحت با جنس مخالف را جزو اولویت‌های استخدام عنوان کردند. 

,

در ادامه روند تحقیقات خود به یکی از شرکت‌ها که نام و نشلن چندانی هم نداشت رفتیم، زمانی که درب را باز کردم به غیر از یک آقا کسی در داخل دفتر شرکت نبود، با استرس وارد شدم، جوانی ۳۰ ساله به نظر می‌رسید، برخود بسیار خوبی داشت، در مورد آگهی استخدامی که داده بود با آن صحبت کردم، گفت تازه شرکت را راه‌اندازی کردم و یکه و تنها در حال اداره آن هستم، هنوز نتوانستم منشی یا دفتر دار استخدام کنم. سر زبان خوبی داشت وعده‌های حقوق بالای ۵میلیون تومان می‌داد اما چگونه از شرکتی که تازه تاسیس شده، این حرف قابل پذیرش است که به یک کارمند جزء حقوق بالای ۵میلیون تومان بدهد.

,

او در هنگام مصاحبه تنها چند سوال کوتاه و مختصر از میزان تحصیلات و تخصص‌های که داشتم پرسید و بیشتر وقت خود را به چرب زبانی و مسائلی که هیچ ارتباطی با موضوع کاری نداشت پرداخت. مدیر این شرکت بی نام و نشان می‌گفت، بنده برای بهتر اداره شدن مجموعه خود معمولا با کارمندان خیلی راحت صحبت می‌کنم و آن‌ها را مثل خانواده خودم می‌دانم. اما در نهایت صحبت‌هایش این بود که شما باید آزاد و بدون پوشش خاصی در مجموعه حضور پیدا کنید.

,

وقتی از دفتر این شخص خارج شدم در راه برگشت به چند مغازه که فروشنده آن‌ها خانم بود سر زد، پای در و دل آن‌ها نشستم، معمولا فروشندگانی که سن بالاتری داشتند، فشار فقر بر خانواده را علتی برای انجام این کار می‌دانستند و دخترانی که سن پایین‌تری داشتند حس جذابیت و کنجکاوی را، یکی از آن‌ها تصویر مدرک دانشگاهی را که روی تلفن همراه خود داشت به من نشان داد، وقتی مدرکش را دیدم بای یک دقیقه شوکه شده بودم، چطور دختری با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف حاضر شده در مغازه‌ای با حقوق ۶۰۰تا ۸۰۰هزار تومان کار کند.

,

این چند مورد به این معنی نیست که تمام شرکت‌ها یا مغازه‌ها فقط به دنبال سوء استفاده از بانوان هستند بسیاری از شغل‌ها وجود دارد، که مردان به هیچ عنوان از عهده آن بر نمی‌آیند. در این شهر صاحبان مشاغلی هستند که با تکریم بانوان و حفظ حرمت و کرامت آن‌ها،  زنان را به کار می‌گیرند. حتی برای آسایش آن‌ها محیط کار زنان و مردان را جدا کرده‌اند.

,

 

,

محیطی برای حفظ کرامت زنان

, محیطی برای حفظ کرامت زنان,

حمید جباری مدیر عامل یک شرکت تولید لباس که به گفته خودش حدود ۲۰ سالی است که این حرفه مشغول به کار است در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، گفت: حدود ۷ نفر کارمند خانم و ۴ نفر آقا در کارگاه تولید بنده مشغول به فعالیت هستند، حدود ۱۰ سالی است که این کارگاه را راه اندازی کردم و در همان روزهای اول با خودم عهد کردم که نگذارم هیچ کارمندی در این مرکز سختی بکشد، حتی در زمان رکود اقتصادی یک نفر از آن‌ها را بیرون نکردم و حقوق تمامی آنان را کامل پرداخت کردم.

, شبکه خبری تهران نیوز,

جباری افزود: اگر از تمام بانوان این مجموعه بپرسید متوجه خواهید شد که به هیچ وجه حرمت و کرامت آن‌ها شکسته نشده و در تمام ادواری که در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند نگذاشتم شخصی ذره‌ای پای خود را فراتر از ارزش‌ها بگذارد و به عزیزان توهین کند.

,

وی در خصوص اوضاع اشتغال بانوان اظهار کرد: در همان روزهای اول با خانم‌های که به این کارگاه برای کار آمدند شرط کردم که اخلاق، پوشش مناسب و تخصص شرط اصلی استخدام است، متاسفانه در جامعه کنونی مشاهده می‌کنیم که برخی از افراد به جای استفاده از تخصص بانوان، دنبال سوء استفاده از آن‌ها هستند.

,

این تولید کننده اضافه کرد: اولویت کار برای بانوان خانه‌داری است، که متاسفانه فرهنگ غلطی به نام اشتغال زنان و خودکفایی بانوان در جامعه رواج پیدا کرده که سبب شده زیباترین کار که در شان یک زن است به پست‌ترین کار تلقی شود در حالی که بنده از اقوام خارج از کشور شنیدم که بالاترین و ارزشمندترین شغل در اروپا خانه‌داری یک زن است که هر کسی نمی‌تواند به این مقام برسد.

,

وی اضافه کرد: اگر صاحب یک شغل مشاهده کرد که محیط کاری آن برای یک زن مناسب نیست نباید خانم استخدام کند تا مورد تجاوز برخی از کارمندان و یا کارفرما قرار بگیرد.

,

 

,

پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط است

, پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط است,

مشاهدات میدانی و بررسی آگهی‌های استخدام روزنامه ها نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد مشاغل اداری سطوح پایین برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است.  مشاغلی مانند کارمند آژانس های مسافرتی، کارمند اداری، منشی مشاغل مختلف، آمارگر، کارمندان امور بیمه، تلفن چی، بایگانی، کارمند پذیرش، پاسخگویان بخش روابط عمومی شرکتها، مربیان زبان در مقاطع اولیه، بازاریابان تلفنی، مدرسان کمک آموزشی، مشاوران تلفنی، کمک حسابداران، فروشنده ها، نگهداری از سالمندان، صندوقداران، عکاسان مراسم، تدوین گران و مونتاژکاران تصویر، کانترداری، نمایندگی بیمه و … از جمله مشاغلی هستند که آگهی های استخدام آنها بیشتر منحصر به اشخاص جویای کار با جنسیت مونث شده است.

,

 از مفاهیم بلند فقهی در دین مبین اسلام است که مرد نان آور خانه و تامین کننده معاش باشد. نفقه برای مرد یک تکلیف است. از سوی دیگر امروزه در جوامع غربی حضور زنان روز به روز پر رنگ‌تر می‌گردد. آن هم بواسطه حقوق و مزایای کمتر زنان و برای جلوگیری از اشتغال اتباع بیگانه. اقتصاد عموما در این کشورها در حالت اشتغال کامل و یا اشباع شده است و حضور زنان برای جبران بخشی از کمبود نیروی کار است.

,

اما در ایران که اقتصاد در حالت اشتغال ناقص است، حضور زنان وضع را بدتر و زمینه را برای سوء استفاده از نیروی کار فراهم می کند.

,

«پدران بیکار و دختران شاغل چرخشی غلط است» که باعث فقر و فلاکت، رقابت ناسالم برای اشتغال بین زنان و مردان، فروپاشی خانواده ها در نتیجه بیکاری سرپرستان خانوارها، فساد، سود جویی صاحبان مشاغل و… می‌شود.

,

به مناقصه گذاشتن معدود فرصت‌های شغلی با شرایط بسیار نابرابر بین زنان و مردان جامعه را دچار فروپاشی می کند.کار برای دختران جوان عموما جنبه سرگرمی دارد ،اما برای سرپرستان خانوار جنبه حیاتی.

,

 شاید برای یک دختر پذیرش یک شغل بدون بیمه با حقوق ماهیانه ۲۰۰تا۶۰۰ هزارتومان یک فرصت استثنایی باشد ، اما این برای یک سرپرست خانوار یک فاجعه محسوب می‌شود و جبران هزینه‌های اولیه زندگی هم با این رقم ممکن نیست.

,

کارفرمایان نیز بدون در نظر گرفتن جنبه های اخلاقی و انسانی کار، مایل هستند کار را با هزینه کمتر انجام دهند. این رقابت ناسالم بنیان های اجتماعی جامعه را به لرزه در می‌آورد.

,

کسانی هم که به نابرابری های این عرصه معترض هستند به زن ستیزی و مخالفت با حقوق زنان متهم می شوند.اما این نابرابری به نفع عده ایی قلیل و به ضرر عده ایی کثیر است.

,

درحقیقت دختران جوان با مبلغی ناچیز یک فرصت اشتغال را از جامعه می گیرند و بدتر از آن اینست که به حقوق و مزایای نابرابر و غیر قانونی خود معترض نیستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه