اخبار داغ

تاثیر فضای مجازی بر روی سلامت جامعه/ وقتی فضای مجازی از فضای حقیقی بزرگتر می شود

تاثیر فضای مجازی بر روی سلامت جامعه/ وقتی فضای مجازی از فضای حقیقی بزرگتر می شود
تاثیر فضای مجازی در جامعه یکی از زمینه های مهم بروز نا هنجاری در خانواده هاست، محتویات فضای مجازی با بسته حقیقی فاصله های زیادی به ارزش بی اعتمادی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ با نگاهی به دنیای امروزی و عصر ارتباطات اینترنتی، باید علاوه بر به مثبت بودن این ارتباطات پیشرفته به معایب و حاشیه های آن در سطح زندگی و معاشرات روزمره خانواده ها اشاره نماییم که این روزها بهه دلیل استفاده نامناسب به معضلی فرآگیر و آسیب پذیر دامن خانواده های بسیاری را گرفته است و به صورت ویروس وار در بدنه جامعه قارچ گونه در حال پیشرفت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

 

,

تاثیر فضای مجازی بر خانواده یکی از زمینه های مهم بروز نا هنجاری در خانواده هاست، محتویات فضای مجازی و خدمات ارائه شده در فضای مجازی موجب شده تا کاربران با تاثیرپذیری از جنبه های منفی آن انتظارات خود از جنبه های مختلف زندگی را بر خلاف واقعیت های موجود در فضای حقیقی تعریف کنند و همین امر تا حد زیادی زندگی واقعی کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد و تبعات بسیار زیانباری برای کودکان، نوجوانان و جوانان خواهد داشت. به طور اجمالی آسیب های آسیب های مرتبط با خانواده و فضای مجازی را می توان در موارد زیر بیان نمود:

, :,

 

,

اعتیاد به اینترنت زمینه ساز آسیب های جدی تحصیلی، رفتاری، اخلاقی و اخلاقی برای کاربران است. کار‌شناسان از ۶ مشخصه برای تشخیص اعتیاد اینترنتی نام می‌ برند.

, .,

1.برجستگی: زندگی و احساسات فرد به شدت به فضای مجازی و اینترنت وابسته شده باشد.

, : , .,

۲. تغییر خلق و خو: رفتار و احساسات فرد در زمان حضور در فضای مجازی و اینترنت تغییر دارد

, . , : ,

۳. تحمل: کاربر برای کسب خلق و خوی بهتر به نیاز به استفاده از اینترنت و فضای مجازی پیدا می کند.

, . , : , .,

۴. علایم ترک: ترک استفاده از اینترنت و جدایی از فضای مجازی موجب بروز افسردگی، پرخاشگری و عدم تمرکز در کاربر می شود.

, . , : , .,

۵. کشمکش: حضور کاربر در فضای مجازی و استفاده از اینترنت زمینه ساز اختلاف و نزاع در زندگی واقعی فرد با اطرافیان شده باشد.

, . , : , .,

۶. عود: بیمار اینترنتی تمایل به از سرگیری رفتار خود پس از ترک دارد.

, . , : , .,

فضای مجازی، عرصه ی بروز و ظهور روابط انسانی در بستر ابزارها و رسانه های اینترنتی است. کاربر در این فضا می تواند در نقش ها و شخصیت های متنوع بدون مشخص شدن هویت واقعی خود ظاهر شود، این امر موجب آسیب پذیر شدن شخصیت کاربر و تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن در کاربر می شود، این آسیب ها به خصوص در کاربران کم سن و سال تر جدی تر خواهد بود.

,

 

,

تعارض ارزش ها :

, تعارض ارزش ها, تعارض ارزش ها, :, :,

زندگی فردی و اجتماعی انسانها از تغییرات فناوری تاثیرپذیر است، این موضوع یکی از دغدغه های مهم در مباحث مرتبط با خانواده و فضای مجازی است. چرا که ارزش های حاکم بر اینترنت منطبق با ارزش های غربی است و این موضوع می تواند بر سبک زندگی کاربران تاثیر گذار باشد و ارزش های حاکم بر زندگی آنها را تغییر دهد. برخی مطالعات نشان داده این تغییرات موجب کاهش پایبندی کاربران به ارزش های خانواده شده است.

,

 

,

گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان:

, گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان, گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان, گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان, :, :,

فضای مجازی مجموعه ی متنوعی از ابزارهای ارتباطی را در اختیار افراد قرار می دهد، این ابزارها قابلیت استفاده ی غیرمتعارف و غیراخلاقی را نیز به کاربران می دهد، برخی کاربران با استفاده نامتعارف و ایجاد روابط پنهان در اینترنت بنیان خانواده ها را متزلل می کنند.

,

 

,

شکاف نسل ها :

, شکاف نسل ها, شکاف نسل ها, :, :,

سرعت تغییرات در فناوری به خصوص اینترنت موجب شده شکاف نسلی بین فرزندان و والدین بیشتر شود، این شکاف بر اثر تفاوت فاحش بین سواد رسانه ای و مهارت نوجوانان و جوانان با والدینشان در استفاده از فضای مجازی و ابزارهای آن است.

,

 

,

 سوء استفاده جنسی :

, سوء استفاده جنسی, سوء استفاده جنسی, :, :,

انحرافات جنسی و بهره کشی جنسی از کودکان و انتشار تصاویر پورنوگرافی از طریق اینترنت از موضوعات حاد فضای مجازی و دغدغه ای جهانی است. چراکه با توسعه بیشتر اینترنت کودکان بیشتری به طور ناخواسته در معرض محتواهای خطرناک جنسی قرار می گیرند و فعالیت های مخفیانه مرتبط با فحشای کودکان افزایش خواهد یافت.

,

 

,

انزوای اجتماعی :

, انزوای اجتماعی, انزوای اجتماعی, انزوای اجتماعی, :, :,

اینترنت و فضای مجازی جای دوستان و آشنایان را گرفته و جایگزین روابط فامیلی و دوستانه شده است. افرادی که زمان زیادی در فضای مجازی طی می کنند ارزش های اجتماعی را کنار می گذارند و به فعالیت های فردی روی می آورند. تحقیقات نشان داده است بین مدت زمان استفاده از اینترنت و کاهش روابط اجتماعی ارتباط معنا داری وجود دارد.

,

 

,

به هرحال؛ فضای مجازی اگر در نظام خانوادگی بخصوص در میان جوانان نتواند به صورت قانون مند رعایت گردد می تواند در آینده نه چندان به صورت یک بیماری روحی و روانی در سطح جامعه شیوع پیدا نماید و همین امر موجب برهم زدن چرخه تعادلات اخلاق و برباد رفتن روحیه خانواده پذیری می شود که در پایان به تمامی تعارضات و تضادهای دینی و معنویت یک جامعه مدنی پیوندی از جنس تخریب تزکیه نفس می زند.

, ؛ ,

انتهای پیام /

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه