اخبار داغ

شبکه های اجتماعی در شهرهای کوچک همچون یک رسانه محلی هستند/ حس مطالبه گری در شهر را بالا بردیم

شبکه های اجتماعی در شهرهای کوچک همچون یک رسانه محلی هستند/ حس مطالبه گری در شهر را بالا بردیم
شبکه های اجتماعی پدیده نوظهوری است که چند سالی است با آن مواجه شده ایم. به تبع هر پدیده ای با خود مزایا و معایبی به همراه دارد که اگر بتوانیم از آن به خوبی استفاده کنیم می توانیم مزایای آن را بر معایبش ارجحیت دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، شهرستان و شهر بهار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد این هستیم که اکثر مردم شهر اعم از کوچک و بزرگ با در دست داشتن گوشی هوشمند وارد دنیای مجازی شده و خود را سرگرم این فضا کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

چندی پیش به دلیل سوء استفاده دشمنان از اعتراضات به حق مردم از طریق شبکه های مجازی شاهد رخداد اغتشاشاتی در کشور بودیم که این موضوع منجر به فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام که از محبوبترین شبکه های اجتماعی مورد استفاده در کشور است بودیم.

,

این موضوع بهانه ای بود برای اینکه به ارزیابی کارکرد شبکه های اجتماعی در شهر کوچکمان بپردازیم. در این باره گفتگویی با چند تن از مدیران شبکه های اجتماعی فعال در شهرستان داشتیم و هدف آنها را از فعالیت در فضای مجازی جویا شدیم.

,

در شبکه های اجتماعی ارتباط بین مردم و مسئولین را بالا بردیم

, در شبکه های اجتماعی ارتباط بین مردم و مسئولین را بالا بردیم,

مسعود ابوابایی یکی از فعالین فضای مجازی در شهر بهار است که مدیریت کانال شهرستان بهار را بر عهده دارد وی هدف خود از فعالیت در این فضا را ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولین دانست و گفت: یکی از مزایای این فضا استفاده درست از آن در اطلاع رسانی است ؛ چرا که ما با این فضا موفق شدیم تعداد زیادی از همشهریان با سلایق مختلف را گرد هم آوریم و این موضوع در اطلاع رسانی مراسم و همایش های مختلف و اطلاعیه ها مفید بود.

,

وی ادامه داد: به این فضا آن طور که باید نمی توان به عنوان یک منبع درآمدی نگاه کرد و نگاه ما نیز به آن درآمدی نبوده است.

,

مسئولین از این فضا می ترسند

, مسئولین از این فضا می ترسند,

ابوابایی گفت: مسئولین از این فضا می ترسند و آن به دلیل انتقادات آزاد و مردمی است ، مسئولین به دنبال پیشبرد اهداف خود از این فضا هستند و اکثریت مردم نیز به آن به شکل یک ابزار سرگرمی نگاه می کنند و عده کمی که ذاتا مطالبه گر هستند به دنبال مطالبه گری و پرسش از مسئولین هستند.

,

وی ادامه داد: حال این مطالبه گری می تواند از جنبه های مختلف نمود پیدا کند که از آن جمله می توان به بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

,

وی ادامه داد: حفظ آداب و رسوم و زبان مردم شهر یکی از مطالبات فرهنگی است که من نیز سعیم در حفظ این آداب و رسوم است و سعی می کنم با درج مطالبی در این راستا در حفظ آداب و رسوم و زبان مردم تلاش کنم.

,

دوستی های اجتماعی و آزادی روابط دختران و پسران از معایب شبکه های اجتماعی است

, دوستی های اجتماعی و آزادی روابط دختران و پسران از معایب شبکه های اجتماعی است,

علی یونسی یک از دیگر فعالین فضای مجازی شهر بهار است که مدتی مدیریت کانال خبری نشاط شهر را بر عهده داشت. وی گفت: شبکه های اجتماعی  در جامعه ما شروع به رشد کرد در صورتی که فرهنگ استفاده از آن نتوانست هم پای آن رشد کند، اما این تکنولوژی باعث فرهنگسازی در بعضی زمینه ها شد ولی فرهنگ از آن عقب ماند و مشکلاتی از همین عقب ماندگی ایجاد شد که مهمترین آن از نظر فرهنگی را می توان دوستی های اجتماعی و آزادی روابط  دختران و پسران نام برد همچنین این فضا بدون چارچوب و قانون شروع به رشد کرد که این از دیگر معایب آن است.

,

شبکه های اجتماعی در بهار باعث افزایش حس مطالبه گری مردم شد

, شبکه های اجتماعی در بهار باعث افزایش حس مطالبه گری مردم شد,

یونسی در خصوص کارکرد شبکه اجتماعی در شهرستان گفت: در شهر ما این فضا باعث افزایش ارتباط مردم و مسئولین شد و حس مطالبه گری مردم را بالا برد و ما به خوبی توانستیم از این فضا استفاده کنیم که نمونه های آن را می توان به خواست عمومی در خصوص اعتراضات جمعی در خصوص کارخانه های آلاینده ، کمپین های مختلف درختکاری، کم کردن طبل در عزاداری ها و برگزاری انتخابات بدون تبلیغات کاغذی اشاره کرد.

,

شبکه های اجتماعی در شهرهای کوچک مثل یک رسانه محلی عمل می کنند

, شبکه های اجتماعی در شهرهای کوچک مثل یک رسانه محلی عمل می کنند,

وی همچنین گفت: با توجه به گستردگی مخاطبین شبکه های اجتماعی این فضا در شهرهای کوچک و روستاها همچون یک رسانه محلی عمل کرده و همان کارکرد رسانه ملی را می تواند برای یک شهر کوچک و یا یک روستا داشته باشد به نحوی که در زمینه فرهنگسازی ، اطلاع رسانی، آگاه سازی ، مطالبه گری، معرفی شخصیت ها ، نخبگان، تاریخ، آداب و رسوم  یک شهر و روستا می تواند مفید واقع شود.

,

یونسی در ادامه گفت: خوشبختانه در شهر ما این فضا مدیریت شده و همه کانالهای ایجاد شده در شهر و شهرستان به بهترین شکل از این فضا استفاده کرده و تریبونی برای شنیده شدن صدای مردم شده اند که این خود بهترین مزیت شبکه های اجتماعی و کانالهای تلگرامی در شهر است.

,

شبکه های اجتماعی باید به دست اهلش سپرده شود تا بهترین کارکرد را داشته باشد

, شبکه های اجتماعی باید به دست اهلش سپرده شود تا بهترین کارکرد را داشته باشد,

به گزارش خبرنگار ما شهرستان بهار یکی از شهرستان هایی است که به خوبی توانسته از فضای مجازی و ظرفیت های پیش روی آن استفاده کند و این بهترین بستر برای مردم و مسئولین است که از این رسانه بتوانند استفاده کنند.

,

 پیش از ظهور شبکه های اجتماعی تنها رسانه ای که مردم شهر می توانستند به آن رجوع کرده و اخبار و اطلاعات شهر خود را از آن بیابند روزنامه، گاهنامه یا سایت های خبری بود که تجربه حرفه ای خبرنگاری به یاد ندارد که در تاریخ شهر بهار روزنامه ای بیش از سه هزار نسخه در سطح شهر منتشر شده باشد و همواره کمبود یک روزنامه و نشریه اختصاصی شهرستانی احساس می شده است.

,

 این در صورتی است که شبکه های اجتماعی با اعضایی بیش از پنج هزار نفر بیشترین آمار مخاطبین را داشته و در کمترین زمان ممکن اطلاعات را رد و بدل می کنند و علاوه بر انتقال اطلاعات در برخی موارد شاهد این هستیم که نهادها و گروه های مردمی از این فضا در جهت فرهنگسازی و حفظ آداب و رسوم منطقه استفاده کرده و حتی برخی ادارات با این فضا همگام شده و از آن در قالب برگزاری مسابقات و درج اطلاعیه های ضروری استفاده می کنند که این خود نشان می دهد که این فضا به خوبی در این شهر مدیریت شده است.

,

آنچه که مسلم است این است که شبکه های مجازی همانند یک تیغ جراحی است که اگر به دست اهلش سپرده شود بهترین استفاده از آن می شود و اگر به دست نااهل سپرده شود باعث ایجاد فاجعه خواهد شد و نبود قانون و مقرراتی در این فضا گاهی باعث ایجاد مشکلاتی می شود و باید این فضا با مدیریت صحیح تحت کنترل باشد که دیگر شاهد مشکلاتی همچون اغتشاشات اخیر در کشور نباشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه