اخبار داغ

هیچ؛ سهم مرکز معاینه فنی درگز از تسهیلات بانکی

هیچ؛ سهم مرکز معاینه فنی درگز از تسهیلات بانکی
مسئول مرکز معاینه فنی درگز گفت: تاکنون چندین مرتبه برای پیگیری وام به تهران مراجعه کرده ام اما هیچ کس نتوانسته جواب منطقی به من بدهد، چرا که بانکها فقط از سر میل شخصی به افرادی که خواست خودشان است وام می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگز خبر؛ یکی از عمده ترین مسائل ترافیکی عصر حاضر، ایمنی و آلایندگی خودروهاست. در نتیجه، طراحی و استقرار سیستم کنترل دوره ای خودروها، تحت عنوان معاینه فنی ، جایگاهی ویژه در قوانین ترافیکی کشورهای مختلف یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درگز خبر, . ,

 

,

بررسی داده های تست آلایندگی در اتومبیل های رد شده نشان دهنده سهم 57% و 47% مراکز معاینه فنی به ترتیب در کاهش آلاینده های منواکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته است که مبین کارکرد سازنده مراکز مذکور در تقلیل آلاینده های هوا و اهمیت توجه بیشتر به مدیریت شهری در ایجاد و تقویت مراکز مورد اشاره است.

,

 

,

در این گزارش، گفتگویی با مسئول مرکز معاینه فنی شهرستان درگز خواهیم داشت تا از نزدیک شاهد مشکلات پیش روی این مراکز باشیم.

,

, ,

لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی تصمیم گرفتید مرکز معاینه فنی را در سطح شهر راه اندازی کنید؟

, لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی تصمیم گرفتید مرکز معاینه فنی را در سطح شهر راه اندازی کنید؟,

رنجبران: امیر رنجبران هستم و در سال 95 با هدف کمک به کاهش میزان آلودگی هوا، افزایش ایمنی تردد و در نهایت کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از عیوب فنی خودرو تصمیم گرفتم مرکز معاینه فنی را در شهرستان درگز راه اندازی کنم.

,

 

,

چقدر زمان صرف اخذ مدارک و ساخت مرکز معاینه فنی شهید رنجبران شد؟

, چقدر زمان صرف اخذ مدارک و ساخت مرکز معاینه فنی شهید رنجبران شد؟,

رنجبران: پروسه اداری برای اخذ مجوزهای لازم مرکز معاینه فنی 18 ماه به طول انجامید ولی ساخت این مرکز در 35 روز کاری انجام شده و مایه بهت و تعجب مسئولان شد، چرا که در آئین نامه ساخت مراکز معاینه فنی، زمان لازم برای ساخت این محل، سه ماه پیش بینی شده است.

,

 

,

این مرکز با چه میزان سرمایه راه اندازی شد؟

, این مرکز با چه میزان سرمایه راه اندازی شد؟,

رنجبران: در طرح توجیهی این مرکز مبلغ 350 میلیون تومان به عنوان سرمایه لازم برای اجرای کار پیش بینی شده اما در میانه کار، آئین نامه عوض شد و یک خط تست خودرو و موتور سیکلت هم به صورت اجباری به دستورالعمل احداث مراکز معاینه فنی اضافه شد. این مساله سبب شد یکباره هزینه 350 میلیون تومانی پروژه به یک میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

,

, ,

آیا از این دو خط اضافه شده استفاده ای هم می شود؟

, آیا از این دو خط اضافه شده استفاده ای هم می شود؟,

رنجبران: خیر، خط تست موتور سیکلت را با تجهیزات کامل و با هزینه ای بالغ بر 85 میلیون تومان راه اندازی کردیم ولی هیچ استفاده ای از آن نمی شود و تاکنون درآمدی از آن کسب نکرده ایم. برای خط دوم خودرو هم مبلغ 185 میلیون صرف شد ولی  موفق به دریافت کد کاربری برای راه اندازی آن نشده ایم.

,

 

,

آیا قضیه فقط به افزایش خطوط اضافی تست خودرو و موتور سیکلت ختم شد؟

, آیا قضیه فقط به افزایش خطوط اضافی تست خودرو و موتور سیکلت ختم شد؟,

رنجبران: در فاصله احداث خطوط دوم خودرو و موتور سیکلت، مخزن گاز خودرویی در یکی از شهرستان ها منفجر شد که به موجب آن و با تغییر مجدد در آئین نامه مجبور شدیم خودروهای بنزینی و گاز سوز را از یکدیگر جدا کنیم، ولی ما فقط بخش تست خودروی بنزینی را داشتیم و مجدد برای احداث سوله تست خودروهای گازسوز 70 میلیون تومان خرج روی دست ما گذاشته شد.

,

, ,

این مرکز روزانه ظرفیت پذیرش چند خودرو را دارد و چند نفر در آن مشغول به کار هستند؟

, این مرکز روزانه ظرفیت پذیرش چند خودرو را دارد و چند نفر در آن مشغول به کار هستند؟,

رنجبران: در این مرکز برای 6 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال آفرینی شده و روزانه ظرفیت پذیرش و تست 200 خودرو را داریم. البته بنا به دلایلی پذیرش ما در این مرکز خیلی کم است و به طور متوسط روزانه 10 خودرو را پذیرش می کنیم.

,

 

,

چه دلیلی باعث شده استقبال از این مرکز کم باشد؟ مگر این مرکز استانداردها را رعایت نمی کند؟

, چه دلیلی باعث شده استقبال از این مرکز کم باشد؟ مگر این مرکز استانداردها را رعایت نمی کند؟,

رنجبران: تمام استانداردهای این مرکز در بالاترین سطح فراهم شده و دستگاههای موجود از بهترین برندهای کشور فرانسه هستند اما مشکلی که وجود دارد این است که طبق قانون، مخزن خودروهای گازسوز باید باز شده و مورد آزمایش هیدروستاتیک قرار گیرد.

,

 

,

در شهرستان درگز آزمایشگاه هیدروستاتیک وجود ندارد و دارندگان خودرو به دلیل شلوغ بودن مراکز شهرهای مجاور مجبور هستند برای انجام این آزمایش به مدت یک ماه منتظر بمانند.

,

, ,

آیا امکان توافق با مراکز معاینه فنی برای تسریع در فرایند تست گاز وجود ندارد؟

, آیا امکان توافق با مراکز معاینه فنی برای تسریع در فرایند تست گاز وجود ندارد؟,

رنجبران: طبق توافق صورت گرفته با آزمایشگاه های مجاور، موفق شدیم این پروسه یک ماهه را به سه روز کاهش دهیم و بدون اینکه نیازی به رفت و آمد همشهریان به مراکز تست گاز باشد، مخازن آنها را باز کرده و در مدت زمان کوتاهی، تست کرده و پس از اتمام مراحل معاینه فنی تحویل آنها دهیم.

,

 

,

چه پارامترهایی در این مرکز مورد بررسی قرار می گیرند؟

, چه پارامترهایی در این مرکز مورد بررسی قرار می گیرند؟,

رنجبران: به طور کلی از ورود تا خروج خودرو به این مرکز تمام قسمتها از قبیل شکل ظاهری، شیشه، کمربند ایمنی، چراغها، صدای موتور، پلاک، میزان آلایندگی، تست سه گانه لغزش چرخ ها، ترمز، وزن خودرو و زیربندی با دقت تمام مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت مشاهده هر کدام از موارد فوق، خودرو برگشت خورده و تا رفع نشدن مشکل، تایید نخواهد شد.

,

, ,

تاکنون اقدام موثری در راستای کاهش تلفات و خسارات انجام داده اید؟

, تاکنون اقدام موثری در راستای کاهش تلفات و خسارات انجام داده اید؟,

رنجبران: بله، موارد متعددی وجود دارد که از جمله آنها می توان به نجات 4 خانواده از مرگ حتمی آن هم به دلیل نقص فنی در مخزن گاز خودروی آنها اشاره کرد. البته این مشکل با بررسی در این مرکز به سرعت برطرف شد.

,

 

,

آیا تحقیقاتی هم در زمینه آلایندگی و عوامل مربوط به آن انجام داده اید ؟

, آیا تحقیقاتی هم در زمینه آلایندگی و عوامل مربوط به آن انجام داده اید ؟,

رنجبران: طبق مشاهدات و نتایج آزمایشهای این مرکز 50 درصد از خودروهای شهرستان درگز معیوب بودند که پس از تحقیق در مورد علت های آن، مشخص شد درصد قابل توجهی از خودروها دارای آلایندگی هستند و از دلایل آلایندگی می توان به سوخت نامرغوب، قطعه مورد استفاده و طریقه استفاده از قطعات اشاره کرد.

,

 

,

با یک محاسبه کوچک می توان گفت خودروها سالیانه متحمل 4 میلیون تومان هزینه اضافی می شوند که می شود با پرداخت مبلغ 150 هزار تومان و انجام چکاب کلی خودرو جلوی این کار را گرفت و در هزینه ها صرفه جویی کرد.

,

, ,

نحوه حمایت مسئولان از شما چگونه بوده است؟

, نحوه حمایت مسئولان از شما چگونه بوده است؟,

رنجبران: می شود گفت هیچ! تمام هزینه های صورت گرفته در این مدت از پس انداز شخصی بنده بوده و در حالی که مسئله آلایندگی یکی از معضلات شهری است و مراکز معاینه فنی بهترین مکان برای کاهش اثرات آلایندگی و تلفات جاده ای هستند، متصدیان بانک هیچ گونه حمایتی از من نکردند.

,

 

,

لطفا در مورد این مسئله کامل تر توضیح دهید:

, لطفا در مورد این مسئله کامل تر توضیح دهید:,

رنجبران: بنده به اتفاق نماینده شهرستان به ملاقات مدیر عامل بانک تجارت رفتیم و طرح خود را ارائه دادیم، ایشان از طرح ما استقبال کردند و خواسته های ما مورد تایید قرار گرفت و نامه درخواست وام به مبلغ 2 میلیارد تومان به سرپرستی نیشابور ارجاع داده شد.

,

 

,

با گذشت زمان پاسخی از سرپرستی نیشابور به نماینده شهرستان داده شد مبنی بر اینکه نامبرده قبلا از این بانک وام گرفته و به دلیل بدهی معوقه از پرداخت وام مجدد به وی معذور هستیم.

,

, ,

آیا این مساله صحت دارد؟

, آیا این مساله صحت دارد؟,

رنجبران: به هیچ وجه، بنده وامی که از بانک تجارت شهرستان گرفتم از سود سپرده های شخصی خودم بوده و تاکنون هیچ تاخیری در پرداخت اقساط آن نداشته ام (مدارک آن موجود است). اصلا وامی که از سپرده شخصی افراد گرفته می شود ربطی به وام های اشتغال آفرینی ندارد.

,

 

,

چه پیگیری هایی از سمت شما در این رابطه انجام شده است؟

, چه پیگیری هایی از سمت شما در این رابطه انجام شده است؟,

رنجبران: تاکنون چندین مرتبه برای پیگیری به تهران مراجعه کرده ام اما هیچ کس نتوانسته جواب منطقی به من بدهد، چرا که هیچ توجیهی در این رابطه ندارند و بانکها فقط از سر میل شخصی به افرادی که خواست خودشان است وام می دهند.

,

 

,

من تمام دارایی خود را صرف این پروژه کردم، پروژه ای که نقطه قوت شهرستان محسوب می شود و در پیشرفت آن نقش مهمی دارد اما مسئولان نه تنها حمایت نمی کنند بلکه سنگ اندازی هم می کنند.

,

 

,

به نظر شما تا چه اندازه از سمت مسئولان به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال عمل شده است؟

, به نظر شما تا چه اندازه از سمت مسئولان به شعار اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال عمل شده است؟,

رنجبران: اگر نظر من را بخواهید می گویم اصلا عمل نشده، تیم تحقیقاتی این مرکز موفق شده قطعاتی را تولید کند که به مراتب نسبت به نمونه مشابه ارائه شده در بازار ارزانتر و بادوام تر هستند و در صورت راه افتادن خط تولید آن به طور مستقیم برای 30 نفر اشتغال ایجاد می شود و قادر هستیم محصولات خود را به تمام کشور صادرات کنیم اما هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد و به طرح های ما اهمیتی داده نمی شود.

,

 

,

آیا سخنی با مسئولان دارید؟

, آیا سخنی با مسئولان دارید؟,

رنجبران: من اگر این مبلغ را در هر جای کشور صرف می کردم قطعا درآمد خیلی بیشتری کسب می کردم اما برای خدمت به شهرم و رونق اقتصاد و همچنین کاهش خطرات مربوط به حوادث جاده ای اقدام به راه اندازی این مرکز کردم ولی امروز به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تغییر آئین نامه و عدم حمایت بانک از این پروژه قصد دارم مرکز معاینه فنی را تعطیل کنم.

,

 

,

من آبروی خود را در این راه گذاشتم ولی تنها موردی که برای مسئولان اهمیت ندارد عملیاتی کردن شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشغال است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه