اخبار داغ

افزایش نگران‌کننده مهاجرت از شهرستان ها؛

تدبیر ناکارآمد، امیدهای خاموش در بام ایران!/ شعله های آتش بیکاری در سرچشمه های خروشان کارون و زاینده رود!

تدبیر ناکارآمد، امیدهای خاموش در بام ایران!/ شعله های آتش بیکاری در سرچشمه های خروشان کارون و زاینده رود!
شهرستان کوهرنگ به‌عنوان سرچشمه های عظیم رودخانه های بزرگ زاینده رود، کارون و دز بوده است امروز بدلیل خشکسالی، مهاجرت بی رویه مردم و دیگر استانها و عدم حمایت مسئولین در ایجاد اشتغال و نیز عدم سرمایه گذاری اساسی در بخش صنعت و صنایع تبدیلی به یکی از بیکارترین شهرستانهای کشور با نرخ 27 درصدی در سال 95 تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوهرنگ خبر، اشتغال و بیکاری ازجمله موضوعات اساسی اقتصاد در هر کشور است، به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود، از این رو یکی از اهداف کلان توسعه در بسیاری از کشورها و ازجمله ایران، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری در بهار 96، 20.3 درصد اعلام شده که پس از استان البرز بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

این آمار در مقایسه با نرخ بیکاری بهار 95 که 17.8 درصد بوده است، 3.5 درصد افزایش داشته که این امر نشانگر سیر صعودی بیکاری در استان است و می طلبد تا برای مهار این وضعیت مسئولان اهتمام بیشتری به کار گیرند.

شهرستان کوهرنگ به‌عنوان سرچشمه های عظیم رودخانه های بزرگ زاینده رود، کارون و دز که نقش موثر و چشمگیری در ایجاد اشتغال و گسترش کشاورزی و باغداری در مناطق مختلف کشور داشته امروز به دلیل خشکسالی، مهاجرت بی رویه مردم به دیگر استان ها و عدم حمایت مسئولین در ایجاد اشتغال و نیز عدم سرمایه گذاری اساسی در بخش صنعت و صنایع تبدیلی به یکی از بیکارترین شهرستان‌های کشور با نرخ بیکاری 27 درصد در سال 95 تبدیل شده است.

بیکاری زخم چرکینی است بر پیکره کوهرنگ

 محمدحسینی یکی از اهالی کوهرنگ که چند سالی است این شهرستان را به مقصد استان همجوار ترک کرده در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: مهمترین معضل شهرستان کوهرنگ که موجب فرار جمعیت آن نیز شده است، نبود منبع درآمد پایدار است.
 
 وی افزود: بیکاری زخم چرکینی است بر پیکره کوهرنگ، که برای التیام آن هیچ‌گونه اقدامی صورت نمی گیرد.
 
 محمدحسینی تصریح کرد: شهرستان کوهرنگ از ظرفیت های خوب کشاورزی، باغداری، گردشگری و حتی معادن برخوردار است، اما به دلیل نبود مدیریت کارآمد و برنامه ریزی مدون هیچگونه استفاده بهینه ای از آن صورت نمی گیرد.
 
ظرفیت‌های کوهرنگ نادیده گرفته شده است

جوان 30 ساله کوهرنگ که نخواست نامش فاش شود و به دلیل بیکاری چند سالی است به خوزستان مهاجرت کرده است در گفتگو با کوهرنگ خبر اظهار کرد: صنعتی کردن کشاورزی سنتی با استفاده از وسایل مدرنیته و پیشرفته یکی از مهم ترین راه های اشتغال‌زایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه در کوهرنگ وجود ندارد.
 
 وی گفت: بارها و به صورت مکرر در خصوص ظرفیت های شهرستان کوهرنگ در ابعاد مختلف طرح دادم و به ادارات مراجعه کردم اما وقتی کسی به این ظرفیت ها توجهی ندارد و شاهد کوچکترین تغییر و تحول در این خصوص نیستیم چه فایده ای دارد.
 
 این جوان افزود: یکی دیگر از معضلات نبود زیرساخت مناسب در شهرستان و کمبود امکانات پزشکی است که موج جمعیت کوهرنگ را به دیگر شهرهای کشور سرازیر کرده است.

وی گفت: ظرفیت های بی‌شماری در حوزه گردشگری وجود دارد که به سبب نبود زیرساخت های لازم مغفول مانده است، از همین رو می طلبد تا در این حوزه فعالیت های بیشتری انجام گیرد.

مشکلات اقتصادی مهمترین علت مهاجرت روستاییان به شهرها

یکی دیگر از جوانان کوهرنگ در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه ایجاد طرح های تولیدی و بهره گیری از قابلیت های گردشگری در کوهرنگ می توان تا حد زیادی نرخ بیکاری را کاهش داد.

وی افزود: تقویت زیرساخت ها با هدف ایجاد اشتغال می تواند در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی نیز موثر باشد.

این جوان کوهرنگی بیان داشت: برهمین اساس جمعیت فعال در پی یافتن کار به استان‌های دیگر مهاجرت می کنند و در کارخانه ها و شرکت های تولیدی و صنعتی استانهای بزرگ مشغول به کار می شوند.

وی افزود: مشکلات اقتصادی مهمترین علت مهاجرت روستاییان به شهرها است و نبود درآمد کافی، نبود شغل، فرار از بیکاری و تامین معیشت خانواده، این قشر را وادار به مهاجرت می کند.

دستمزدهای پایین روستاییان را وادار به ترک شهر و دیار خود می‌کند

امیر محمدحسینی در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: یکی از عوامل مهاجرت را می‌توان دستمزد پایین کار در روستاها و افزایش آن در شهرها دانست چراکه تا زمانی که این روند ادامه دارد نمی توان از مهاجرت ممانعت به عمل آورد.

این کارشناس کوهرنگی افزود: نبود زیرساخت های مناسب در روستاها ازجمله جاده، مدرسه، اشتیاق روستاییان به آموزش فرزندان در مقاطع بالاتر، چشم و هم چشمی و وجود امکانات اجتماعی مانند سالن های ورزشی و مکان های تفریحی در شهرها را می‌توان از عوامل اجتماعی مهاجرت دانست.

وی گفت: تامین سرمایه های لازم از طریق دادن وام های درازمدت و کم بهره، جهت دهی سرمایه های کوچک روستایی به سمت سرمایه گذاری تولیدی، ایجاد واحدهای تعاونی روستایی و کشت و صنعت در روستاها و توجه هر چه بیشتر مسئولان سازمان های جهاد کشاورزی به روستاییان از طریق دادن کمک های بلاعوض و بیمه اراضی کشاورزی، باغات و دام ها در هنگام بروز مسائلی چون خشکسالی، سیل و سایر حوادث و بلایای طبیعی، می تواند در کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها بسیار موثر باشد.

اتکا به درون و جلوگیری از واردات بی رویه رونق تولیدات داخلی را به دنبال دارد

نماینده مردم اردل، کیار، فارسان و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: اقدامات مفیدی در استان در راستای رشد اقتصاد و اشتغال صورت گرفته اما در حال حاضر مشکلات بسیاری وجود دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار در کشور و استان می‌تواند در بخش‌های مختلف رونق اقتصاد و اشتغال را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بایستی شرایط لازم در راستای این امر فراهم شود.

وی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل استان، فرمانداران شهرستان‌ها بایستی از سرمایه گذاران دعوت و آنان را به سرمایه گذاری ترغیب کنند.

کاظمی در ادامه بیان کرد: متکی بودن به درون و جلوگیری از واردات بی رویه یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند موجب رونق تولید داخلی شود.

کاظمی با اشاره به ظرفیت مناسب استان در گردشگری، صنایع تبدیلی و صادرات بادام، خاطرنشان کرد: بادام استان اکنون به صورت خام صادر و پس از فراوری به استان وارد می‌شود که در این زمینه می‌توان اقدامات موثری انجام داد و با استفاده از این صنعت رشد اقتصاد استان چشمگیر خواهد بود.

وی در خصوص گردشگری استان گفت: امیدواریم سند گردشگری استان در سال 96 در دولت تصویب شود.

کاظمی با اشاره به اقدامات موثر انجام شده در خصوص صنایع غذایی در استان، اظهار کرد:  توجه به اهمیت بازار فروش استان از فعالیت‌هایی است که بایستی گسترش و تولیدات به خارج از کشور صادر شود تا موجب ارتقاء وضعیت فعلی شود.

توسعه طرح اشتغال خانگی پرورش بز سانن در روستاهای شهرستان کوهرنگ

مرتضی زمان پور فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر با اشاره به معضل بیکاری و پرداخت تسهیلات به بیکاران کوهرنگ توسط بانک رسالت از توسعه طرح اشتغال خانگی پرورش بز سانن در روستاهای شهرستان کوهرنگ، خبر داد.

وی، اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی با سود دو درصد با طرح توسعه پرورش بز سانن در روستاهای شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: در این زمینه طرحی با موضوع اشتغال خانگی با استفاده از پرورش بز سانن انجام شد و این بزهای اروپایی اصلاح ژنتیک شده و چندقلوزا هستند و همچنین از لحاظ شیردهی روزانه بین چهار تا هشت کیلو شیر می دهند.

زمانپور افزود: در مقایسه با بز بومی که یک قلوزاست و روزانه کمتر از نیم کیلو شیر می دهد پرورش این بز بسیار صرفه اقتصادی دارد و مقرر شدیک روستا بصورت پایلوت انتخاب شود و تسهیلات لازم از طریق بانک رسالت جهت پرورش این بز به این روستا پرداخت گردد و در صورت اجرایی شدن این طرح تحول بزرگی در بحث اشتغال و صادرات شیر انجام خواهد شد.

مرتضی زمانپور فرماندار شهرستان از پرداخت بیش از یازده میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال تسهیلات اشتغال زایی خانگی در شهرستان کوهرنگ به متقاضیان خبر داد و گفت: جهت اشتغال زایی خانگی از یازده میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال که سهم شهرستان کوهرنگ برای پرداخت تسهیلات بود کامل پرداخت شد.

فرماندار کوهرنگ بیان داشت: بعد از پرداخت تسهیلات کارگروهی تشکیل می شود تا نظارت های لازم را داشته باشند تا متقاضیانی که از این تسهیلات استفاده می کنند ایجاد شغل نمایند.

وی با اشاره به تسهیلات طرح اصلاح نژاد گوسفندان، بیان داشت؛ اصلاح نژاد دام موضوعی است که ما مطالعاتی را با همراهی اداره امور عشایر کوهرنگ انجام داده ایم، در سال های گذشته اصلاح نژاد گوسفندی رومانف روسی با نژاد لری بختیاری را اجرا کردیم که طرح موفقی بود.

زمان‌پور با اشاره به افزایش اعتبارات کوهرنگ در بخش صنایع دستی اظهار داشت: 3 میلیارد ریال به اعتبارات صنایع دستی، مشاغل خانگی شهرستان کوهرنگ افزوده شد که انتظار می رود مردم از این اعتبارات استفاده کنند.

معرفی۶۲ نفر از قالی بافان و تولیدکنندگان پوشاک جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل

غلامرضا قائد امینی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: در راستای برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال از ابتدای سال 96 تا امروز مجوز ایجاد هفت واحد صنعتی جدید (با ظرفیت اشتعال 81 نفر بصورت مستقیم) در نواحی صنعتی شهرستان کوهرنگ صادر شده است.

وی افزود: تولید پمپ های آب بدون نیاز به انرژی برق، تولید یونیت دندانپزشکی، تولید پولک و نبات صنعتی، بسته بندی مواد غذایی و گیاهان داروئی (سه واحد) و ایجاد واحد تولیدی نان صنعتی در شهر چلگرد از جمله طرح‌های قابل اجرا در دو ماه پایانی سال خواهد بود.

قائدامینی بیان داشت: احیای دو واحد آب معدنی در روستاهای دیمه و گرد و سفلی نیز در دستورکار این اداره قرار دارد.

رئیس اداره صنعت معدن کوهرنگ تصریح کرد: توسعه و تجهیز واحدهای تولیدی صنفی از دیگر برنامه های در دست اقدام این اداره می باشد و متقاضیان در این حوزه می‌توانند با مراجعه به سامانه اصناف ایرانیان تقاضای خود را ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.

قائدامینی یادآور شد: توجه به مشاغل خانگی و ایجاد کارگاه‌های قالیبافی و تولید پوشاک نیز در حالی مدنظر می باشد که در دو ماه اخیر تعداد 62 نفر از قالی بافان و تولیدکنندگان پوشاک جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

به هیچ وجه متقاضیان بدون هماهنگی با دستگاه های اجرایی اقدام به ثبت نام در سامانه کارا نکنند

فرج الله چراغپور رئیس اداره کار، تعاون و رفاء شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر بیان داشت: در سال 96 که از سوی رهبر معظم انقلاب بعنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شد برنامه های خوبی از حیث اشتغال در شرف اجراست.

وی ادامه داد: ما در سال 96 به بیش از 280 نفر از هم شهرستانی‌ها تسهیلات مشاغل خانگی با سود  چهار درصد در زمینه های مختلف ازجمله قالیبافی، خیاطی، پرورش قارچ، زنبورداری و... پرداخت کرده ایم و یا در حال تکمیل پرونده در بانک‌ها می باشند که امید داریم این عزیزان درقالب اشتغال خانگی هم کمک به تولید نمایند و هم به نوعی زمینه اشتغال خود و دیگران را فراهم کنند.

وی افزود: در تسهیلات روستایی و عشایری در مرحله اول 20 میلیارد تومان برای شهرستان در نظر گرفته شده و در کارگروه اشتغال استان نیز مصوب شده است، البته این تسهیلات درقالب ایجاد و توسعه کارخانه و کارگاههایی اعطا خواهد شد که در اولویت اشتغال شهرستان باشد از جمله صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی، دام اصلاح شده نژادی، شرکتهای دانش بنیان، فراوری محصولات معدنی، زعفران و گیاهان دارویی، فناوری اطلاعات و... خواهد بود.

چراغپور یادآور شد به هیچ وجه متقاضیان بدون هماهنگی با دستگاه های اجرایی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و صنایع دستی و گردشگری اقدام به ثبت نام در سامانه کارا ننمایند.

وی گفت: این تسهیلات با نرخ سود 6 درصد و باز پرداخت 6 ساله به متقاضیان و کسانی که طرح های اشتغال زایی تنها منطبق با رسته های اولویت دار اشتغال ما باشد اعطا می‌گردد البته در اشتغال فراگیر نیز تسهیلات با نرخ 18درصد اعطا خواهد شد.

چراغپور گریزی هم به کارگرن اخراجی شرکت سابیر زد و افزود: کارگرانی که از شرکت سابیر اخراج شدند، پس از مراجعه به اداره کار برای آنها پرونده تشکیل و جلسه رسیدگی به شکایات آنها برگزار شد که برای بیش از 70 نفر آنها رای صادر شده که برای اجرا به دادگاه ارسال شده است، البته خبردار شدم روز پنجشنبه 28 دیماه 96 شرکت اقدام به واریزی حدود 30 درصد از مطالبات کارگران نمودند.

وی با اشاره به تسهیلات بانک ها افزود: بانکها نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه گذار خواهند داشت، البته باید بپذیریم بعضی از بانکها خصوصی هستند و درصدد کسب شود بیشتر می باشند ولی تا کنون همکاری خوبی با ما داشته اند و جای تقدیر و تشکر دارد

چراغپور گفت: در زمینه مشاغل خانگی از کل اعتبار ما حدود 80 درصد پرداخت شده و بقیه نیز در شرف پرداخت است.

گزارش از همت بدری فرد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
, بیکاری زخم چرکینی است بر پیکره کوهرنگ,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
, ظرفیت‌های کوهرنگ نادیده گرفته شده است,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
, مشکلات اقتصادی مهمترین علت مهاجرت روستاییان به شهرها ,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
, دستمزدهای پایین روستاییان را وادار به ترک شهر و دیار خود می‌کند,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
, اتکا به درون و جلوگیری از واردات بی رویه رونق تولیدات داخلی را به دنبال دارد,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توسعه طرح اشتغال خانگی پرورش بز سانن در روستاهای شهرستان کوهرنگ,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, معرفی۶۲ نفر از قالی بافان و تولیدکنندگان پوشاک جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل ,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, به هیچ وجه متقاضیان بدون هماهنگی با دستگاه های اجرایی اقدام به ثبت نام در سامانه کارا نکنند,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه