اخبار داغ

جاذبه های گردشگری در گذر زمان؛

"قلعه خندق" با هشت برج بلند در بیابانک

"قلعه خندق" با هشت برج بلند در بیابانک
بقایاى "قلعه خنـــدق" یکی از نهاده هاى تاریخى روستای بیابانک است، کـه کنجکـاوان محلى نتوانسته اند بیش از چند صد متر از تونل زیرزمینى آن را طى کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه، روستاهای کویری از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان هستند که سالانه پذیرای گردشگران و طبیعت دوستداران زیادی هستند و در این میان روستای بیابانک یکی از این روستاهای تاریخی و دوست داشتنی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه،, .,

قدمت بیابانک به طور دقیق مشخص نیست؛ ولی از آثار و بناهای تاریخی که دراین روستا قرار دارد، می شود؛ فهمید که روستایی تاریخی و قدیمی است، گذر تاریخ بر در و دیواره های این روستا قابل مشاهده است،  این روستا یکی از روستاهای کویری و بسیار دیدنی ایران است، علت نام گذاری این روستا که در گذشته بنام بیابانک خندق معروف بوده است، کوچک بودن آن و همچنین همجواری آن با دشت کویر است،  در این روستا قنات ها، یخدان ها، برج ها و قلعه های زیبایی وجود دارد.

, .,

یکی از نهاده هاى تاریخى روستا بقایاى قلعه خنـــدق است  کـه کنجکـاوان محلى نتوانسته اند بیش از چند صد متر از تونل زیرزمینى آن را طى کنند از کهن سالان شنیده شده است این تونل زیرزمینى به قلعه جهان آباد و نظامى (نظامین) و قلعه تاریخى لاسجرد راه دارد؛ این قلعه داراى هشت برج بلند بوده است که اطراف آن را خندق احاطه کرده است؛ راه ورود آب به خندق که از صدها متر جلوتر به زیر تونل هدایت مى شـده از دید معارضــان مخفى بوده است که به آن (گنگآو) به معناى گنگآب مى گفته اند.

, . ,

دیده بانان از جنوب روستا در فاصله ها ٣٠ تا ٤٠ کیلومترى از برج هاى (چاله برج)، (دیونه برج)، (نوکلاته) و ... با پیک هاى تیزپا و علائــم قرار دادى، هجوم یاغیان و مهاجمان را به اطلاع قلعه نــشینان مـى رسانیدند و قلعه نــشینان با برداشتن پل هاى چوبى از روى خندق آماده دفاع مى شدند.

, . ,

این قلعه یکی ازمهمترین آثار باقی مانده از گذشتگان در این روستا است؛ که مردم جهت حفاظت از جان و امولشان در برابر هجوم یاقیان به آنجا پناه می بردند.

,

علاوه بر قلعه خندق، در مرکز آبادى حاجیون قلعه به معناى (قلعه حاجیان) وجود داشته که جز چند دیوار لا به لاى ساختمان هاى ایجاد شده چیزى جز نام از آن قلعــه باقى نمانــده است.

, . ,

از دیگر قلعه هاى اطراف روستا، قلعه مردژ قلعه ساتوا، قلعه نوکلاته، قلعه مهدى وا، قلعه مسیح وا و ... که هر کدام از این قلعه ها مربوط به یـک رشته قنات به همین نام بوده است و خانوارهایى در بعضى از این قلعه ها زنـدگى مى کردند که روستاى بیابانک مرکزیت این قلعه نشین ها بود."

, .",

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه