اخبار داغ

کوزه گری، فرهنگی سه هزار ساله در شرق هرمزگان

کوزه گری، فرهنگی سه هزار ساله در شرق هرمزگان
کوزه گری میناب با قدمت سه هزار ساله یکی از پر طرفدارترین هنر دست در شرق هرمزگان است که هم اکنون جایگاه ویژه ای در بین گردشگران دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از میناب جنوب، صنعت سفالگری با توجه به پیشینه‌ای تاریخی در میان مردمان خطه جنوب علیرغم فراز و نشیب های آن هنوز طرفداران خاص به خود دارد که در صورت حمایت مسئولین از صنعتگران می توان این صنعت را بصورت تخصصی تر در جامعه بعنوان یک فرهنگ بومی جنوبیان شرق هرمزگان دنبال کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

ساخت کوزه و ظروف سفالی در روستاهای شهوار و حکمی  میناب انجام می شود که به مرحله پیش از اختراع چرخ پایی تعلق دارد؛کوره‌های زمینی  ساخته شده از شاخ و برگ درختان و ابتدایی بودن ابزار و روش‌های تولید در این منطقه یادآور شیوه تولید سفال در دنیای باستان است

,

محصول کارگاه های سفالگری بومی روستای حکمی و شهوار ظرف های آبخوری از پرکاربردی ترین صنعت بومی منطقه شرق هرمزگان می باشد که  قدمتی سه هزار ساله دارد تا جایی که کوزه های قدیمی در دژ تاریخی روستای نخل ابراهیمی شاهدی بارز بر این موضوع دارد.

,

, ,

یکی از دست ساخته های سفالی میناب در گذشته به عنوان کوزه آبخوری است و اکنون نیز با گذشت سالیان دراز باز هم در منازل برخی از ساکنین شرق هرمزگان استفاده می شود.

,

این کوزه با توجه به فرم خاص و سایر مواد افزودنی موجود در گل سفال، در خنک نگه داشتن آب کارائی خارق العاده ای دارد تا جایی که بیشتر افراد قدیمی روستاهای میناب هنوز از این سفال استفاده می کنند.

,

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم استفاده از این ابزار به میزان قابل توجهی کاهش یافته و خریداران شهری بیشتر برای تزیین از آن استفاده می کنند.

,

ساخت این ظرف منحصربفرد در دو مرحله با چرخ دستی و کار با دست انجام می شود و به مراتب سخت تر و پیچیده تر از ساخت یک کوزه عادی است و نیاز به مهارت و تجربه خاصی دارد.

,

, ,

کوزه ها دارای نقوش بسیار زیبایی است که برگرفته از طبیعت منطقه میناب و آئین بومی و محلی مردمان شرق هرمزگان است.

,

سفالگران روستای شهوار هنوز به شیوه ای که از نیاکانشان آموخته اند به حرفه سفالگری مشغولند این حرفه در این منطقه دارای پیشینه ای بس کهن می باشد.

,

, ,

شکل و فرم چرخ های سفالگری ساده دستی، کوره های زمینی ، ابزارهای ابتدائی و نیز نحوه ی ساخت سفالینه ها چهره زندگی  مینابیان دنیای باستان را در ذهن انسان تداعی می کند.

,

گل و خاک روستاهای شهوار و حکمی به جهت مرغوبیت یکی از بهترین ابزار برای ساخت سفال گلی محسوب می شود و ساکنین قدیمی شهرستان میناب بر این باورند که آب خوردن در این کوزه های سفالی از امراض جلوگیری می کند و کیفیت آب آشامیدنی به مراتب بالا می برد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه