اخبار داغ

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان؛

آنفولانزای پرندگان در سیستان و بلوچستان مشاهده نشد/ بیماری ویروسی نیوکاسل پرندگان در استان کنترل شد

آنفولانزای پرندگان در سیستان و بلوچستان مشاهده نشد/ بیماری ویروسی نیوکاسل پرندگان در استان کنترل شد
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون امسال موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از عصرهامون، آنفولانزای طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است. مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری می‌باشند و همچنین پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


بیماری آنفلوانزای مرغی هر ساله تقریباً با شروع فصل سرما بین پرندگان شیوع پیدا می‌کند و در این بین مرغداری‌های صنعتی و بخصوص مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار بیشترین تلفات را از این بیماری متحمل می‌شوند.

امسال نیز این بیماری در بین پرندگان برخی از استان های کشور شیوع یافت و باعث نابودی مرغ های زیادی در برخی استانها شد در همین خصوص مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به عصرهامون گفت: از ابتدای مهرماه امسال پایش گسترده ای بر روی طیور روستایی و صنعتی استان انجام شده است و حدود دو هزار و 700 مورد آزمایش انجام گرفته که خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به آنفولانزای پرندگان گزارش نشده است.

وی افزود: در همین خصوص کمیته های استانی و شهرستانی زیادی برگزار شده و از نیروی انتظامی درخواست کرده ایم که از خودروهای حمل پرنده مجوز های لازم مطالبه شود و در صورت همراه نبودن برگ مجوز این محوله های غیرمجاز خواهد بود.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مخالفت خود با زنده فروشی پرندگان در سطح شهر زاهدان را اعلام کرد و گفت: از وظایف قانونی شهرداری است که از عرضه و فروش دام زنده جلوگیری کرده و به صورت جدی به این قضیه ورود پیدا کنند تا دیگر شاهد این موضوع در سطح شهر نباشیم.

وی در خصوص شیوع بیماری نیوکاسل در بین برخی واحدهی پرورش طیور منطقه شمال استان نیز گفت: در این خصوص دو واحد صنعتی درگیر این بیماری ویروسی بوده اند.

این مسئول عدم تزریق واکسیناسیون طبق برنامه زمان بندی اعلامی از سوی دامپزشکی را علت شیوع این بیماری دانست و افزود: خوشبختانه این واحدها بعد از اصلاحات صورت گرفته و معدوم سازی پرندگان مبتلا دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.
 
انتهای پیام//

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه