اخبار داغ

لحظاتی به یاد پدر علم پزشکی اطفال/قریب؛ درمانگر بی‌مزد و منت دردمندان و کودکان

لحظاتی به یاد پدر علم پزشکی اطفال/قریب؛ درمانگر بی‌مزد و منت دردمندان و کودکان
دکتر «محمد قریب»، پدر علم پزشکی اطفال «خدمت به خلق برای رضای خلق» را در تمام عمر سرلوحه زندگی خود قرار داده بود؛ دستگیری از مستضعفان، دردمندان و رسیدگی به بیماران از دیگر ویژگی های بارز این طبیب مهربان بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ شهرستان آشتیان از گذشته تا به امروز مهد پرورش بزرگان و نامداران بوده است و در اثبات علم و دانش‌پروری آشتیانی ها همین بس که در یک سده اخیر ده‌ها عالم و دانشمند تحویل کشور دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

در میان علمای دین و دانشِ این شهرستان در خاندان پر آوزاره «قریب» به نام «دکتر محمد قریب» می رسیم که روزگار خویش را صرف خدمت در حوزه طبابت کودکان کرد.

,

«دکتر محمد قریب» در سال ۱۲۸۸ در تهران متولد شد، پدرش مرحوم علی‌اصغرخان قریب و از مردم دهستان «گرکان» از توابع شهرستان آشتیان بود.

,

تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون تهران گذراند و در سال ۱۳۰۶ برای آموزش در زمره اولین گروه دانشجویان ایرانی، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفت.

,

«دکتر محمد قریب» پس از ادامه تحصیل در کنکور انترنای بیمارستان پاریس به عنوان نخستین ایرانی موفق به قبولی در این کنکور شد.

,

دکتر قریب به پاس خدمات چشمگیر علمی به دریافت نشان دانش از دانشگاه تهران، نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و نشان عالی «لژیون‌ دونور» از دولت فراسه نائل شد.

,

دکتر قریب پس از پایان تحصیلات خود به ایران بازگشت و به عنوان دانشیار طب اطفال به فعالیت علمی مشغول شد؛ و در تمامی این سال‌ها به چاپ کتاب بیماری‌‌های کودکان، نخستین بیمارستان تخصصی کودکان و تعویض خون را در ایران تأسیس کرد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران شد.

,

, ,

«دکتر قریب» در کنار فعالیت علمی خود به فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز می‌پرداخت، بارها در کلاس درس به اقدامات رژیم شاه انتقاد می‌کرد و پس از واقعه ۲۸ مرداد ۳۲ نیز به دنبال امضاء یک بیانیه به همراه ۱۰ تَن دیگر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه به دستور شاه از دانشگاه اخراج شد و این موضوع باعث افزایش محبوبیت وی در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی شد.

,

استاد قریب درس اخلاق به شاگردانش آموخت

, استاد قریب درس اخلاق به شاگردانش آموخت, استاد قریب درس اخلاق به شاگردانش آموخت,

دکتر قریب، «خدمت به خلق برای رضای خلق» را در تمام عمر سرلوحه زندگی خود قرار داده بود؛ دستگیری از مستضعفان، دردمندان و رسیدگی به بیماران از دیگر ویژگی های بارز «قریب» بود. «دکتر محمد قریب» همواره به شاگردانش درس اخلاق می داد و بر برخود عاطفی با بیماران تاکید می کرد.

,

دکتر قریب پس از دو سال تحمل درد و رنج بیماری سرطان مثانه در روز سه شنبه اول بهمن ماه ۱۳۵۳ در بیمارستان مرکز طبی کودکان دارفانی را وداع گفت، پیکر این استاد و پزشک حاذق بنا بر وصیت‌نامه خود در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

,

دکتر قریب شاگردان بسیاری را تربیت کرد، «دکتر ربانی» با ذکر خاطرات دانشجویی خود در زمان حیات دکتر قریب چنین می گوید: «یکی از ویژگی دکتر قریب که برای من جالب بود ادای احترام استادان و دانشجویان به استاد «قریب» بود به طوری که وقتی استاد در جمعی وارد می‌شد در رفتار همه نشانه احترام به استاد به چشم می‌خورد. ایشان در آموزش به قدری مسائل را راحت و ساده بیان می کردند که همه دانشجویان به خوبی درس را فرا می‌گرفتند».

, .,

روایت تعهد و علم در «روزگار قریب»

, روایت تعهد و علم در «روزگار قریب», روایت تعهد و علم در «روزگار قریب»,

«روزگار قریب» نام مجموعه ای تلویزیونی که در سال ۱۳۸۶، درباره زندگی شخصی و علمی دکتر «محمد قریب» ساخته شد، اصغر و مهدی هاشمی در این مجموعه تلویزیونی به‌ ترتیب نقش جوانی و میانسالی دکتر قریب را به زیبایی اجرا کردند.

,

, ,

اکنون سال‌هاست که خانه تاریخی خاندان «قریب» در دهستان «گرکان» آشتیان پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگانی است که هز لحظه یاد «محمد قریب» را گرامی می‌دارند؛ خانه‌ای که از بناهای تاریخی دوره قاجاریه بوده و در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به مدت ۱۵ سال در تملک فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود تا در سال ۹۳ تحت تملک اداره کل میراث فرهنگی استان درآمد.

,

در طول سال‌ های گذشته این بنای تاریخی در اثر بی‌توجهی مسئولان متولی در معرض تخریب قرار گرفت و از آنجاکه میراث فرهنگی از عهده هزینه‌‌های مرمت این بنای تاریخی برنمی‌آمد تصمیم به واگذاری آن گرفته است.

,

امیری، مسئول میراث فرهنگی آشتیان در گفتگو با خبرنگار سفیر آشتیان؛ با اشاره به وضعیت این بنای تاریخی گفت: از سال گذشته با اعتبارات ملی و شهرستانی مرمت این بنا آغاز و در حال حاضر ۹۰ درصد کارِ مرمت انجام شده است ولی با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری، این بنا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

, سفیر آشتیان,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه