اخبار داغ

عفرین، ترکیه و آنچه که روی می دهد!

عفرین، ترکیه و آنچه که روی می دهد!
عملیات موسوم به سپرفرات (شاخه زیتون) که با مشارکت ۲۰ هزار نیروی مخالف بشار اسد و ارتش ترکیه علیه نیروهای کُرد مستقر در مرز سوریه با این کشور شروع شده، در کنار سند استراتژی جدید دولت ترامپ قابل تحلیل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، عملیات موسوم به سپرفرات (شاخه زیتون) که با مشارکت ۲۰ هزار نیروی مخالف بشار اسد و ارتش ترکیه علیه نیروهای کُرد مستقر در مرز سوریه با این کشور شروع شده، در کنار سند استراتژی جدید دولت ترامپ قابل تحلیل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این سند، سیاست های دولت آمریکا از رویکرد ضد تروریستی به ضدیت و مقابله با قدرت های بزرگ تغییر ماهیت داده، این تغییر رویکرد سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده میتواند آغازی بر تنش های بزرگتر در مناطق مختلف دنیا خصوصا  خاورمیانه، شرق آسیا و حتی اروپا باشد.

,

در یک نگاه دقیق میتوان فهمید تغییر رویکرد سند استراتژی دولت آمریکا به معنای پایان دوران مدارا با قدرت های بزرگ و باز کردن جبهه جدید برای جنگ های مستقیم به جای جنگ های نیابتی همانند آنچه در جنگ های جهانی اول و دوم مشاهده شده میباشد، به تعبیر ساده تر یعنی یک قدم مثبت برای شروع یک جنگ جهانی دیگر!

,

در بررسی تحولات سوریه این نکته باید بررسی شود که حضور  ایران و متحدانش طی چند سال گذشته و جلوگیری از استقرار و قدرت گیری دولت به اصطلاح اسلامی ( داعش)، به چه میزان در سند استراتژی جدید دولت آمریکا تاثیر داشته است؟!

,

پاسخ به این سوال میتواند رویکرد  جمهوری‌اسلامی در قبال این سند و چشم انداز تحولات  سوریه و حضور جمهوری اسلامی در این کشور بعد از این سند و حملات جدید ترکیه و یک نیروی بالفعل که قابلیت مقابله با ترکیه در سوریه را داشته باشد، تحلیل کرد!

,

آیا آمریکا به تنهایی با ترکیه، روسیه و ایران بر سر منافع خود در سوریه وارد جنگ خواهد شد یا بار دیگر کشورهایی همانند عربستان و اردن، که در ظاهر اختلافاتی بر سر مسائل منطقه و  یمن باهم دارند، آن هم نه به صورت نیابتی بلکه مستقیم به نمایندگی از خود وارد این کارزار خواهد کرد؟!

,

باز کردن جبهه های جدید با کشور هایی مانند ایران، روسیه، ترکیه، کره شمالی و در حالی که این کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با  چین قرار دارد، میتواند به انزوای آمریکا و کاهش نفوذ این کشور در منطقه منجر شود!

,

اما آنچه که به نظر میرسد همزمانی تحولات داخلی جمهوری اسلامی، سند استراتژی جدید آمریکا، جنگ و استهلاک چندین ساله نیروهای متحد و ارتش سوریه و عملیات گسترده ترکیه در مرز های سوریه این احتمال را که در جنگ بعدی در این کشور، دولت  بشاراسد به چه میزان از حمایت های روسیه و خصوصا ایران برخوردار خواهد بود را در هاله ای از ابهام فرو برده و کاهش میدهد!

,

در حال حاضر زیاده خواهی ها و ماجراجویی های منطقه ای چند کشور منجمله ترکیه و عربستان و در رأس آن امریکا و با نگاه به سند استراتژیک جدید این دولت، میتواند آتش جنگ را اینبار نه در سطح دو یا چند گروه تروریستی بلکه در سطح مداخله و درگیری نظامی چندین کشور شعله ور کند!

,

روح الله قلی پور

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه