اخبار داغ

مسئول گروه آموزش عالی ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح کرد؛

طرح حذف کنکور سراسری و چالش های پیش رو

طرح حذف کنکور سراسری و چالش های پیش رو
مسئول گروه آموزش عالی ستاد نقشه جامع علمی کشور اذعان داشت: در حال حاضر اهداف دورۀ متوسطه کاهش یافته و شعار «همه چیز به تست ختم می‌شود» غالب شده است؛ این درحالی است که حتی امتحان تشریحی هم نمی‌تواند بعضی اهداف مانند حضور فعال در کلاس، قدرت طرح و درک مسئله، کنجکاوی علمی به ویژه تجربی، قدرت تخیل و ابتکار، کارگروهی و غیره را بسنجد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارس تبار،در آستانه ثبت نام کنکور سراسری دانش آموزان بر آن شدیم با دکتر حسن احمدی اهل اصلاندوز مغان و مسئول گروه آموزش عالی ستاد نقشه جامع علمی کشور(شورای عالی انقلاب فرهنگی) گفتگوی علمی داشته باشیم که در ادامه می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ز ارس تبار،,

با توجه به اینکه ثبت نام کنکور سراسری شروع شده است و دانش آموزان در تکاپوی ثبت نام در این آزمون هستند، به نظر شما چرا کنکور اینقدر برای دانش­ آموزان استرس­ آور شده است؟

, با توجه به اینکه ثبت نام کنکور سراسری شروع شده است و دانش آموزان در تکاپوی ثبت نام در این آزمون هستند، به نظر شما چرا کنکور اینقدر برای دانش­ آموزان استرس­ آور شده است؟,

در واقع کنکور سراسری در ایران بدون شک سرنوشت ­سازترین آزمونی است که همه ساله برگزار می­ شود و تعداد زیادی از داوطلبان  جهت موفقیت در آن با یکدیگر به رقابت می پردازند که در این بین علاوه بر اینکه رقابت بین شرکت کنندگان  باعث استرس می شود، انتظارات والدین و اطرافیان فرد نیز موجب تحمیل استرس بیشتر به دانش آموز می شود.

,

متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ داوطلبین کنکوری همین انتظاراتی است که از طرف والدین بر آنها تحمیل می شود، بنابر­این یکى از مسائلى که در مطالعه و آمادگى داوطلبان کنکور نقش مهمى دارد همکارى و همراهى والدین با این عزیزان براى فراهم کردن شرایط مطالعه است؛ به گونه ­اى که دانش­ آموز، فرصت کافى براى مطالعه و استراحت داشته باشد.؛ همچنین فراهم کردن محیطى امن همراه با آرامش و سایر امکانات در حد توان براى فرزندان، از دیگر مواردی است که والدین می توانند در ایجاد آن نقشه داشته باشند؛ والدین باید در مواقع بحرانى و سخت با فرزند کنکورى شان همدلى کنند و فضاى مناسبى را ایجاد کنند تا آنان بتوانند خود را در آن فضا قرار داده و توانمندى­هایشان را اثبات کنند.

,

مهمترین کارى که والدین می توانند انجام دهند همراه بودن است، و این همراه بودن می تواند شامل موارد مختلفى شود که بسته به خواست داوطلبان و توان و امکانات والدین، متفاوت است. بنابراین به جاى اصرار بر قبولى در کنکور و وارد کردن فشار روحى و استرس به فرزند، به روند فعالیت درسى او توجه کنید.

,

با توجه به خبرهایی که در این چند ماه شنیده می شود طرح حذف کنکور سراسری در چه مرحله­ ای است؟

, با توجه به خبرهایی که در این چند ماه شنیده می شود طرح حذف کنکور سراسری در چه مرحله­ ای است؟,

با اینکه قانون حذف کنکور سراسری در مجلس شورای اسامی به تصویب رسیده است، وزارتخانه­ های مربوطه تا سال 87 موفق به ایجاد هماهنگی ­های لازم در این راستا و اجرای مقدمات حذف کنکور نشدند. و با وجود برنامه­ ریزی­ های چند ساله برای حذف کنکور در سال 90 و جایگزین شدن سوابق تحصیلی برای گزینش دانشجویان، فرآیند حذف کنکور عملی نشد و بر همین اساس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسامی تصمیم گرفت زمان حذف کنکور را سال 1394 اعلام کند.

,

طبق مصوبه مجلس در ماده 10 ، قرار بر این بود آخرین کنکور به شیوه فعلی در سال 1393 برگزار شود  و از سال 1394 با اجرایی شدن این قانون، به تدریج وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری موظف به حذف کنکور و افزایش تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگا­ه­ها شود. اما با این حال، تاکنون کنکور پابرجاست و تاثیر  25 درصد دیپلم و 5 درصد معدل  پیش دانشگاهی در آزمون سراسری لحاظ می شود که جزء سوابق تحصیلی دانش آموز به حساب می آید.  

,

در ماه­های اخیر در کارگروه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  و سازمان سنجش مطالعاتی در جهت جایگزینی بهتر برای کنکور در حال انجام است.

,

 

,

, ,

دلیل حذف کنکور سراسری از دید صاحبنظران چه عامل هایی بوده است؟

, دلیل حذف کنکور سراسری از دید صاحبنظران چه عامل هایی بوده است؟,

در واقع در مورد اثرات منفی می توان گفت که این آزمونها موجب کاهش عزت نفس و افزایش ترس از امتحان در دانش ­آموزان می شود . در واقع تبلیغات بیش از حد در ارتباط با کنکور جو کاذب و اضطراب آمیز برای مدرسه، خانواده و دانش ­آموزان فراهم آورده است. اضطراب، استرس، ترس، آسیبهای شخصیتی، هیجانی و انواع متفاوت ناراحتیهای روانی. این آسیبها نتیجه گذار از مسابقه ­ای است  که  یک بار در سال و در واقع به صورت جدی یک بار در طول عمر برگزار می شود و  سرنوشت فرد در آن تعیین می­ شود. دانش آموز دائم در این اندیشه است که اگر موفق نشد، چه خواهد شد. و این فکر او را از حالت عادی خارج می سازد. در این رابطه یک واقعیت مهم  این است که قسمت عمده شرکت کنندگان در این مسابقه بازنده می­­شوند. دانش ­آموزان در صورت قبول نشدن و یا عدم موفقیت در رشته­ های مطلوب شرایط روحی نا­مناسبی را تجربه می کند.

,

در واقع اطلاعات و مهارت‌های کسب شده یک نفر در عرض 12 سال را نمی‌توان در یک امتحان یک یا دو روزه تعیین کرد. همانگونه که همۀ مطالب را نمی‌توان یکباره آموزش داد، نمی‌توان آن را یکبار آزمود. این خط مشی که اطلاعات و مهارت‌های یک نفر در عرض 12 سال در امتحان یک یا دو روزه تعیین شود را باید تغییر داد. چون شیوۀ آزمون متمرکز سطحی است؛ در حال حاضر اهداف دورۀ متوسطه کاهش یافته و شعار «همه چیز به تست ختم می‌شود» غالب شده است. این درحالی است که حتی امتحان تشریحی هم نمی‌تواند بعضی اهداف مانند حضور فعال در کلاس، قدرت طرح و  درک مسئله، کنجکاوی علمی به ویژه تجربی، قدرت تخیل و ابتکار، کارگروهی و غیره را بسنجد. بنابراین فروکاهش کل ارزیابی توانایی علمی متقاضیان ورود به دانشگاه، به یک امتحان تستی و از این طریق تحت الشعاع قرار دادن شیوۀ آموزش دبیرستانی جای بررسی دارد.

,

در واقع  آزمون­های تستی کنکور سطح اولیه شناختی دانش ­آموزان را می­ سنجد و سطح بالاتر شناختی را نمی­تواند سنجش کند. در واقع آموزش بر مبنای آزمون، خلاقیت و خودجوشی معلمان و دانش­ آموزان را محدود کرده و قضاوت و تشخیص حرفه­ای معلمان را کاهش می­دهد.  از این رو، پرداختن بیش از حد به آزمون و تضمین قبولی در آن توسط افراد مرتبط، احتمال بروز پیامدهای نامطلوب و منفی را افزایش داده است.

,

آیا جایگزنی مناسبی هم برای کنکور پیش بینی شده است؟

, آیا جایگزنی مناسبی هم برای کنکور پیش بینی شده است؟,

جایگزینی که سازمان سنجش برای کنکور سال به سال اجرایی می کند تاثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان از قبیل معدل است با این حال در بسیاری از رشته های پرطرفدار مثل علوم تجربی که دارای580  هزار و 301 داوطلب در سال 96، در مقایسه با علوم ریاضی با 148 هزارو 429 نفر و علوم انسانی با 184 هزار و 122 نفر همچنان کنکور در رشته پرطرفدار علوم تجربی ادامه خواهد داشت برای اینکه سنجش این همه دانش ­آموزان از لحاظ سوابق تحصیلی غیر ممکن است. 

,

با این حال بسیاری از معلمان و مشاوران و صاحبنظران تعدادی از نقاط ضعف وارد شده را به جایگزینی سوابق تحصیلی با کنکور به صورت زیر بیان کرده اند1) استاندارد سازی آزمون نهایی: موضوعی که می­توان آن را به عنوان یک دغدغه مهم و اصلی در مسئله گزینش و پذیرش دانشجو قلمداد کرد، یعنی در دوره متوسطه آزمونی برگزار کنیم که دارای کم ترین نواقص باشد.2) امنیت آزمون نهایی: بدیهی است که برگزاری چنین آزمونهایی با گستردگی و ملی بودن آن می بایست از امنیت و حفاظت حساس و بالایی برخوردار باشد تا بتواند اطمینان و اعتماد ملی را نسبت به خود جلب نماید، در غیر این صورت نمی توان با تسامح به برگزاری این آزمون ها اقدام کرد.3)تاثیر نظرات شخصی وقضاوت های ذهنی تصحیح کنندگان در تصحیح و نمره دهی سوال های تشریحی دور متوسطه دوم. 4) عدم امکان تصحیح اوراق امتحانی به صورت کشوری.

,

آیا کنکور در کشورهای خارجی نیز برگزار می شود؟

, آیا کنکور در کشورهای خارجی نیز برگزار می شود؟,

بله. کشور ژاپن از جمله کشورهایی است که برای گزینش دانشجو، آزمون سراسری برگزار می کند. موسسه دولتی «مرکز ملی آزمون‌های ورودی برای دانشگاه‌ها»(N.C.U.E.E) وظیفه برگزاری آزمون‌های سراسری را در ژاپن بر عهده دارد. هدف اصلی این مرکز، تعیین سطح علمی فارغ التحصیلان دوره دوم متوسطه در آزمونهای علمی دروس دوره دوم متوسطه است. موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در استفاده از نتایج این مرکز برای پذیرش دانشجو آزاد هستند، با این حال تمام دانشگاه‌های ملی و نیمی از دانشگاه‌های خصوصی از این خدمات بهره می‌گیرند. سوالات آزمون‌های فوق تستی و چند گزینه‌ای(تا ده گزینه‌ای) است. مواد آزمون نیز با توجه به رشته‌های دانشگاهی متفاوت است. دانشگاه‌ها ممکن است علاوه بر نتایج آزمون مرکز ملی، گزارش‌های مدرسه، سوابق تحصیلاتی و آزمون خود دانشگاه را ملاک پذیرش دانشجو قرار دهند.

,

در چین نیز  آزمون سراسری توسط موسسه «NEEA» برگزار می‌گردد که مسئول برگزاری آزمون‌های مختلف از جمله آزمون‌های مختلف خودآموزی(بخشی از نظام آموزش عالی چین) و آزمون‌های ورودی برای موسسات بزرگسالان را بر عهده دارد. کلیه دانشگاه‌های چین - به جز  دانشگاه پکن و دانشگاه شانگهای که آزمون خاص خود را برگزار می‌کنند- دانشجویان خود را از طریق آزمون سراسری می پذیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه