اخبار داغ

مراکز ترک اعتیاد؛ نویدی برای زندگی/ بهبودی 6 هزار معتاد در مراکز درمان اعتیاد آمل

مراکز ترک اعتیاد؛ نویدی برای زندگی/ بهبودی 6 هزار معتاد در مراکز درمان اعتیاد آمل
افرادی که زندگی‌شان با مواد روان‌گردان گره خورده است و توان آزادسازی درون‌شان را از قید اهریمن‌های اعتیاد ندارند، مراکز اعتیاد و کمپ‌ها تنها راه نجات به زندگی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرهراز، اعتیاد بلای خانمان سوزی که این روزها پیر و جوان، زن و مرد، حتی کودک و نوجوان نمی‌شناسد؛ جاذبه‌ای که مرداب‌گونه عمل می‌کند و ریشه‌های زندگی را می‌خشکاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرهراز,

افرادی که زندگی‌شان با مواد روان‌گردان گره خورده است و توان آزادسازی درون‌شان را از قید اهریمن‌های اعتیاد ندارند، مراکز اعتیاد و کمپ‌ها تنها راه نجات به زندگی هستند.

همراه با گسترش قارچ‌گونه مواد مخدر، کمپ‌ها و مراکز اعتیاد نیز رشد کردند و به بازپروری و اصلاح افراد پرداختند، نهادی که از دهه 70 در ایران رواج پیدا کرد و با حمایت‌های اجتماعی و معنوی توانست چراغی برای معتادان به سوی جامعه باز کند.

گشایشی که می‌تواند جوانه‌ای برای زندگی خشکیده‌شان باشد و نوری برای رهایی از درد و رنج‌هایی که چون ماری بر روح و جسم‌شان تنیده است، قدرتی که یاری‌شان کند از لجن‌زار اعتیاد رهایی پیدا کنند.

سایه شوم اعتیاد

صدیقه طالشی کارشناس ارشد مشاوره و نماینده روانشناسان ترک اعتیاد آمل در مازندران با اشاره به کمپ‌ها و خانه‌های بهبودی به خبرنگار ما گفت: مراکز اقامتی کوتاه مدت چند هفته‌ای برای بیماران فراهم می‌شود، در طول دوره درمان برقراری ارتباط با افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند و برگزاری جلسات همراه با مواد سم‌زدایی بدون استفاده از دارو آغاز می‌شود.

وی درمان اعتیاد را بدون زمان مشخص دانست و افزود: پیشینه اعتیاد، میزان مصرف، ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی، نوع مصرفی، بیماری‌های همراه با اعتیاد، میزان حمایت اطرافیان، استفاده از درمان‌های غیردارویی و عوامل دیگر در طول مدت بهبودی و ترک اعتیاد تاثیرگذار هستند.

این درمانگر اعتیاد روش درمان را در ترک موثر خواند و عنوان کرد: گاهی بیماران روش مناسبی برای ترک اعتیاد انتخاب نمی‌کنند که این موضوع نیز باعث اختلال در درمان اعتیاد می‌شود.

ماه عسل تلخ

طالشی عود مجدد افراد به اعتیاد را نشانه شکست درمان ندانست و تصریح کرد: افرادی که بعد از ترک دوباره به سمت اعتیاد باز می‌گردند را نباید اینگونه استدلال کرد که در درمان شکست خوردند، بلکه ماهیت مزمن بیمار به معنای آن است که عود سوء مصرف مواد نه تنها اجتناب‌ناپذیر است؛ بلکه احتمال میزان عود مشابه سایر بیماری‌های پزشکی مزمن مانند دیابت، فشار خون و آسم است و بازگشت بیمار به معنای شکست درمان نیست.

این کارشناس ارشد مشاوره با اشاره به دوره ماه عسل بیماری اظهار کرد: دوره‌ای به‌عنوان سم‌زدایی مانند آنچه در مورد ترک مخدر دیده می‌شود وجود ندارد و یک ماه اول، پرهیز از مواد که دوره ماه عسل گفته می‌شود دوره‌ای است که در آن بیمار کمترین میزان ولع را تجربه می‌کند.

کمپ‌ها، درست یا غلط

وی به مشکل بیشتر معتادان در کمپ اشاره کرد و گفت: عموماً در کمپ‌ها، بیمار در همین دوره اولیه تحت نظر قرار می‌گیرند و درست در بحرانی‌ترین روزهای پس از ترک از کمپ ترخیص و این امر باعث افزایش خطر بازگشت به مصرف می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 43 کمپ در مازندران وجود دارد، عنوان کرد: کمپ درمان غیردارویی و طول درمان در 28 روز است، اما در مراکز MMT بهبودی توسط داروها انجام می‌گیرد و با متادون شروع می‌شود.

طالشی تکمیل دوره درمان را توسط مراکز ترک اعتیاد دانست و خاطر نشان کرد: افراد بعد از دوره کمپ باید به مراکز ترک اعتیاد متصل شوند و دوره درمان را ادامه دهند تا این دوره کامل شود، اما متاسفانه این کار را نمی‌کنند و این باعث بازگشت مجدد اعتیاد می‌شود.

این مشاور به بررسی حالات افراد بعد از ترک اعتیاد پرداخت و بیان کرد: از آنجایی که فرد در حال ترک دچار افسردگی عصبی، بی‌خوابی، بهم ریختگی روحی و یا به عبارتی دچار اختلالات خلقی همراه با اعتیاد است برای درمان نیاز به تیم درمانی مجهز با پزشک، روانشناس و روانپزشک دارد.

معتادان را جدی بگیریم

وی با بیان نیازهای یک معتاد پس از بهبودی یادآور شد: فرد معتاد به دلیل اختلال در عملکردهای مغزی، قدرت تمرکز، تفکر و توانایی انجام محاسبات ذهنی، توان برنامه‌ریزی و مدیریت مالی خود را به میزان قابل توجهی از دست می‌دهد؛ بیمار تحت درمان می‌تواند با تغذیه مناسب از میوه‌های تازه، انواع گوشت، لبنیات سرعت این بازسازی را افزایش دهد.

طالشی با هفت سال سابقه در مشاوره اعتیاد اظهار کرد: ناتوانی و اختلال در عملکرد جنسی، مشکلات خواب و دردهای مزمن استخوانی و عضلانی از مشکلاتی هستند که در طی درمان باید مورد توجه قرار بگیرند.

این کارشناس ارشد مشاوره مهم‌ترین عوامل پس از بهبودی را وسوسه‌های مصرف خواند و تصریح کرد: در فرآیند درمان معتادان، پس از رسیدن به حالت پرهیز، میل شدیدی برای تجربه‌ی اثرات لذت بخش ماده اعتیادآور دارند و احتمال اینکه هیچ وقت به طور کامل از بین نرود می‌باشد.

خانواده، کلیدی برای رهایی

وی حمایت و پشتیبانی خانواده را نقش مهم و کلیدی برای بهبودی دانست و خاطرنشان کرد: بعضی افکار، احساسات و موقعیت‌ها می‌تواند وسوسه مصرف را در فرد بهبود یافته ایجاد و یا تجدید کند؛ اگر خانواده با حمایت‌های سالم به کمک وی بیاید، می‌توان از تبدیل شدن لغزش به عود جلوگیری کرد.

طالشی زمان حمایت مشاور بعد از ترک را از 6 ماه تا یک سال عنوان کرد و گفت: فرد بهبود یافته باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد؛ اشتغال‌زایی برای کسانی که اعتیاد را رها کردند بسیار مهم است؛ چرا که بازگشت به مواد بیشتر به دلیل بیکاری اتفاق می‌افتد.

نخستین کمپ معتادان متجاهر در آمل

وحید حسین‌زاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل با اشاره به 6 هزار معتاد که از مراکز درمان اعتیاد بهبود یافتند به خبرنگار ما گفت: 250 نفر از این تعداد زنان بودند که به نسبت گذشته افزایش یافته و بیشترین مواد مصرفی، که توسط معتادان استفاده می‌شد، شیشه و تریاک بوده است.

وی با اشاره به وجود پنج کمپ در آمل عنوان کرد: براساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر این کمپ‌ها راه اندازی شدند که توانستیم طبق ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر به راه‌اندازی نخستین کمپ معتادان متجاهر بپردازیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل به تعریف معتاد متجاهر پرداخت و خاطرنشان کرد: معتاد متجاهر کسی است که چند بار سابقه اعتیاد دارد، بی‌خانمان است و مشکلات رفتاری و روانی زیادی داشته که باید به وی خدمات ارائه شود.

وی با بیان اینکه معتادان متجاهر باید پروسه درمان سه ماه را در مرکز نگهداری طی کنند، اظهار کرد: در کمپ‌های عادی مدت درمان یک ماهه است، اما در معتادان متجاهر طول درمان سه ماهه است که با هزینه دولت نگهداری و تحت درمان قرار می‌گیرند.

حسین‌زاده با اشاره به روش‌های بهبودی بیماران، یادآور شد: در گذشته دوره درمان به روش‌های مناسبی انجام نمی‌شد، اما امروزه پکیج درمانی با حضور پزشک، روان پزشک، مشاور و مددکار است و تمام استانداردها به درستی انجام می‌شود.

پنجره‌هایی که بازند

به گزارش خبرنگار ما؛ این روزها که اعتیاد چون ماری خوش خط و خال بر جان و روح افراد جامعه تنیده است، حضور مراکز اعتیاد می‌تواند نویدی برای زندگی دوباره باشد.

چالشی که این روزها گریبانگیر نه تنها فرد معتاد بلکه تمام خانواده و دوستدارانش را می‌گیرد و چون خوره‌ای زندگی‌اش را نابود می‌سازد.

نباید به معتاد به چشم یک خیانت‌کار نگاه کرد بلکه آنها تنها بیمارانی هستنند که به کمک ما نیاز دارند؛ البته نه با طناب و زنجیر کردن‌ها و شکنجه‌هایی چون آب درمانی و ... بلکه از راه اصولی و مناسب آن، که توسط متخصصان و افراد کاربلد باید انجام شود.

شاید وقتش رسیده تا تمام انرژی‌تان را جمع کنید و از این چاهی که درست کردید خارج شوید؛ در درون‌تان کودتا کنید و این اهریمن خود ساخته را بیرون بکشید؛ شما مخلوق منحصر به فرد خداوند هستید.
,
,
,
,
,
,
,
, سایه شوم اعتیاد, سایه شوم اعتیاد,
,
,
,
,
,
,
,
, ماه عسل تلخ, ماه عسل تلخ,
,
,
,
,
,
, کمپ‌ها، درست یا غلط, کمپ‌ها، درست یا غلط,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, معتادان را جدی بگیریم, معتادان را جدی بگیریم,
,
,
,
,
,
,
,
, خانواده، کلیدی برای رهایی, خانواده، کلیدی برای رهایی,
,
,
,
,
,
, نخستین کمپ معتادان متجاهر در آمل, نخستین کمپ معتادان متجاهر در آمل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پنجره‌هایی که بازند, پنجره‌هایی که بازند,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه