اخبار داغ

هفت رنگ مشکلات بر تاروپود فرش دستباف تفرش/از نبود متولی خاص برای صادرات تا آشفته بازار قیمت فرش

هفت رنگ مشکلات بر تاروپود فرش دستباف تفرش/از نبود متولی خاص برای صادرات تا آشفته بازار قیمت فرش
فرش دستباف تفرش با نقشه های خاص که در گذشته یکی از کالاهای محبوب تجار خارجی در نمایشگاه‌های بین المللی محسوب می شد، امروز به دلایل مختلف دچار مشکلات شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، فرش یکی از صنایع دستی شهرستان تفرش محسوب می‌شود که در گذشته از رونق بسیار بالایی برخوردار بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

در گذشته، بافت فرش به عنوان یکی از مشاغل زنان خانه‌دار در تفرش محسوب می‌شد که در کنار پیگیری امورات منزل و تربیت فرزندان، برای کمک به وضعیت معیشتی خانواده، دار قالی در منازل بر پا می‌شد.

,

اما با گذشت سال‌ها و گره خوردن صنعت فرش با مشکلات، فرش تفرش نیز از این مشکلات بی نصیب نماند. همین امر نیز سبب شده تا بافندگان فرش تمایل و امیدی به آینده این حرفه نداشته باشند.

,

 

,

, ,

تنها ۶ درصد از بافندگان فرش تفرشی فعال هستند

, تنها ۶ درصد از بافندگان فرش تفرشی فعال هستند, تنها ۶ درصد از بافندگان فرش تفرشی فعال هستند,

فرزاد، مدیرعامل شرکت تعاونی فرش شهرستان تفرش در گفتگو با ندای تفرش، با اشاره به فعالیت ۱۵۰ بافنده فرش در این شهرستان گفت: فعالیت شرکت تعاونی فرش دستبافت تفرش از سال ۱۳۴۷ آغاز شده است و امروز با توجه به ۲۵۰۰ عضو، تنها ۱۵۰ عضو فعال دارد.

, ندای تفرش،, ندای تفرش،,

فرزاد با بیان اینکه بافت فرش دستبافت در کشور نسبت به گذشته رونق چندانی ندارد، اظهار کرد: نبود بازار فروش مناسب سبب شده تا بافنده‌های فرش دستبافت دلسرد شوند. چراکه فرش‌های دستباف توسط خود بافندگان در شهر تفرش یا شهرهای دیگر به فروش می‌رسد.

,

وی افزود: تعداد بافندگان روستاهای تفرش در گذشته بیشتر از بافندگان شهری بود، اما امروز با وجود مشکلات بسیار و افزایش مهاجرت‌ها، اغلب بافندگان روستایی به شهرها مهاجرت کرده و کمتر به این حرفه می‌پردازند.

,

شهرت نقشه‌های فرش دستبافت تفرش در آن سوی مرزها

, شهرت نقشه‌های فرش دستبافت تفرش در آن سوی مرزها, شهرت نقشه‌های فرش دستبافت تفرش در آن سوی مرزها,

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش شهرستان تفرش با اشاره به نقشه‌های اصیل شهر تفرش بیان کرد: نقشه‌های قدیمی و اصیل تفرش، «لَچَک ترنج»، «ماهی درهم»، «کف ساده»، «حسینخانی»، «پنجه گربه» و غیره هستند که امروزه نیز بر اساس همین نقشه‌ها، بافت فرش انجام می‌شود.

,

, ,

فرزاد ادامه داد: امروزه بافت فرش در تفرش در اندازه‌های کوچک‌تری نظیر ذرع و نیم(ابعاد ۱۵۶×۱۰۴ سانتی‌متر) و ذرع و چارک(۱۳۰×۸۰ سانتی‌متر) انجام می‌شود؛ چراکه اینگونه فرش‌ها از نظر مدت زمان بافت و حمل و نقل به صرفه‌تر بوده و همچنین به راحتی حتی در آپارتمان‌ها هم بافته می‌شود. اما اینگونه فرش‌ها چندان مورد نیاز بازار و خریداران نیست، زیرا خریداران بیشتر به دنبال فرش‌های ۶، ۹ و ۱۲ متری هستند.

,

وی با اشاره به اینکه نقشه‌های فرش تفرش در خارج از کشور نیز شناخته شده هستند، گفت: زمانی که حرفه فرش‌بافی در تفرش رونق داشت، فرش‌های این شهرستان صادر شده و فعالان این حوزه حتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز شرکت می‌کردند. براساس شواهد میدانی، تجار خارجی در مراجعه به این نمایشگاه‌ها، به دنبال فرش رودبار تفرش بوده و از آن استقبال می‌کردند.

,

, ,

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش شهرستان تفرش اضافه کرد: قالی بخش رودبار تفرش که با نقشه‌های ترنج، دسته گلی و غیره بافته می‌شد، صادرات آن هم بسیار چشمگیر بود. اما در چند سال اخیر به دلیل کم رنگ شدن صادرات در این عرصه، فرش تفرش هم از این امر مستثنا نبوده است.

,

تعطیلی کارگاه‌های بافت فرش در تفرش

, تعطیلی کارگاه‌های بافت فرش در تفرش, تعطیلی کارگاه‌های بافت فرش در تفرش,

فرزاد با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های بافت فرش در تفرش، ادامه داد: در سال‌های اخیر چند کارگاه بافت فرش راه‌اندازی شده بود که به دلیل عدم صرفه اقتصادی و رویایی با مشکلاتی نظیر بیمه، مالیات و سود پایین تعطیل شدند.

,

 

,

, ,

وی با اشاره به نبود کمیته قیمت‌گذاری در اتحادیه فرش استان مرکزی، تصریح کرد: هر استانی در اتحادیه فرش کمیته نرخ‌گذاری دارد که این کمیته در استان مرکزی وجود ندارد، و همین امر باعث شده تا قیمت‌ها براساس توافق میان بافنده و خریدار تعیین و در بسیاری از موارد، فرش‌های دست‌بافت با قیمت پایینی مبادله شود.

,

 کاهش قیمت فرش دستبافت تفرش در ۱۰ سال گذشته

,  کاهش قیمت فرش دستبافت تفرش در ۱۰ سال گذشته,  کاهش قیمت فرش دستبافت تفرش در ۱۰ سال گذشته,

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش شهرستان تفرش اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته به دلیل کاهش خرید و نبود قیمتی یکسان، قیمت فرش دستبافت تفرش کاهش یافته است.

,

فرزاد در خصوص عدم رونق بافت تابلو فرش در تفرش، خاطرنشان کرد: بافت تابلو فرش با توجه به اینکه در شهرهایی مانند تبریز دارای شهرت، نقشه و بافت خوب است، مدتی در تفرش رواج داشت اما به دلیل مشکلاتی در این زمینه، دیگر ادامه پیدا نکرد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه