اخبار داغ

شهر من سینما ندارد؛

نبود سینما حلقه مفقوده فرهنگسازی در کهگیلویه و بویراحمد/ ظرفیت نهفته ای که در دنا مورد بی مهری قرار گرفت

نبود سینما حلقه مفقوده فرهنگسازی در کهگیلویه و بویراحمد/ ظرفیت نهفته ای که در دنا مورد بی مهری قرار گرفت
سی و سه سال از شهرستان شدن دنا می گذرد اما همچنان از داشتن یک سینما برای جوانان و مردم خود بی نصیب است و باید گفت که مردم این دیار با سینما غریبه اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛ سی سخت یا همان شهر برف و آفتاب مرکز شهرستان دنا، بعد از 33 سال از شهر شدنش سینما ندارد، موضوعی که باعث شده که جوانان و مردم دنا نشین با فرهنگ سینما غریبه باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا,

آری سینما، نامی آشنا برای هم مردم جامعه از پیر، جوان گرفته تا سیاست‌مدار و اقتصاددان است،سینما در کل یک ابزار فرهنگی برای ردوبدل کردن فرهنگ‌ها و حتی سیاست‌های یک کشور و یا یک مذهب در قالب فیلم، تله‌فیلم و حتی مستند بر پرده‌های نقره‌ای سینما و یا حتی جعبه‌های جادویی تلویزیونی است.

,

از طرفی دیگر برخی سینما را یکی از راه‌های دموکراسی در جهان هزاره سوم می‌نامند که سعی و تلاش می‌کند در قالب برنامه‌هایی بعضاً سینمایی و با الگو قرار دادن یک موضوع که برگرفته از شخصیت، فرهنگ، آداب‌ورسوم یک منطقه بوده مزیت‌ها و معایب  آن را نشانه بگیرد.

,

, ,

شهر سی سخت که امروز به عنوان قطب گردشگری استان چهار فصل از ان یاد می شود، بعد از سی و اندی سال از شهر سدنش و حتی بعد از مرکز شهرستان شدن دنا، هنوز از داشتن یک سینما و تالار فرهنگی بی نصیب بوده که در این زمینه باید راهکارهای اساسی اندیشید.

,

عمر کوتاه سینما در استان چهار فصل

,

از نگاهی دیگر ،نقش سینما در جنگ نرم امروزی بسیار مشهود است و ساختن فیلم‌هایی با فرهنگ‌های بالا نیز می‌تواند خود عنوان کننده و ترسیم‌کننده شخصیت یک جامعه و کشور باشد و عکس.

,

با توجه به رشد روزافزون فیلم‌سازی در جهان با حضور دو قطب بزرگ فیلم‌سازی دنیا بانام‌های هالیوود و بالیوود می‌طلبد که آثار فاخر اسلامی با حضور چهره‌های جذاب و الگو برداری از فرهنگ غنی اسلامی با ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی در جامعه به سمت‌ و سوهای جدیدتری برود.

,

اما ،غفلت از این ظرفیت نهفته و غنی و توجه نکردن به زیرساخت‌های آن می‌تواند آثاری بس زیان‌بارتر برای جامعه داشته باشد به گونه که نتوان از این ظرفیت نهفته به بهترین نحو ممکن از نقاط قوت آن استفاده کرد.

,

شهر من سینما ندارد

,

به‌عنوان مثل در دنیای امروزی که به دنیای مجازی و فنّاوری روز دنیا مشهور است، حتی شهر یاسوج جوان‌ترین مرکز استان فلات ایران از داشتن سینماهای مدرن محروم بوده به گونه که این شهر 14 سال است که از داشتن این زیرساخت مهم فرهنگی بی‌نصیب است و جوانان این شهر هنوز نتوانسته‌اند فیلم‌های مهم گیشه و روز را به تماشا بنشینند موضوعی که امروز به دیگر شهرهای آن در همسایگی پایتخت طبیعت ایران، یعنی سی سخت سرایت کرده و این شهر نیز بی نصیب از این موضوع است.

,

, ,

در زمانهای قدیم هر فیلمی که در سینمای نوپا و تازه تعریف ایران می‌آمد هم‌زمان بر پرده سینمای کشور بر صحنه می‌رفت؛ شاید بدانیم که امروز روزهای پر سرو صداهای سینمای ایران در جشنواره دهه فجر است، اما شهر سی سخت از این موضوع بی نصیب بوده که یکی از این دلایل نبود سینما در این شهر است.

,

سینما که با همان خودی و بانامش لااقل می‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به آغوش خودش بکشاند، امروز در شهر سی سخت  بسیار غریب مانده و نه کسی نامی از آن می‌داند و نه خانواده و نوجوان خردسال دهه هشتاد و 90 از آن خبر دارند.

,

سینما دیگر مخاطب گذشته را ندارد

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نبود سینما و اقبال کم مردم و شهروندان به سینما اشاره کرد و افزود: مخاطبان سینما در این استان به‌اندازه گذشته نبوده و بسیار کم شده است.

,

رضا دهبانی پور در پاسخ به انتقادات هنرمندان و مردم مبنی بر نبود سینما در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مشکل کنونی استان ما یک فضای فیزیکی به نام سینما نیست، بلکه مشکل امروزی این است که ما امروز با کمبود مخاطب سینما رو به‌ رو هستیم.

,

وی بابیان اینکه در سینما هنر اداره کل ارشاد استان و حتی سینما انقلاب بسیج هرروز یک فیلم اکران می‌شود،بیان کرد: امروز متأسفانه  ما با عدم استقبال مردم  از سینما روبه‌رو هستیم که نمونه بارز آن عدم استقبال خوب شهروندان و مخاطبان از دو سینمای فعلی مرکز استان است.

,

, ,

دهبانی‌پوربا اشاره به این موضوع که سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد ساخت سینما به سبک سابق نیست، بلکه سیاست وزارت خانه ساخت مجتمع‌های فرهنگی و هنری با مشارکت بخش خصوصی است،بیان کرد:در حال حاضر پروژه ملی مجتمع فرهنگی هنری مرکز استان بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار دارد که حدود 20 میلیارد تومان آن مربوط به سفر رئیس‌جمهور به استان است.

,

سینما در شهر یاسوج نیست

,

وی با بیان اینکه قبول ندارم امروز مرکز استان سینما ندارد،گفت:گاهی این موضوع (شهر من سینما ندارد)هرچند برای جهش مدیران برای اقدمات بهتر است اما بیشتر باعث تضعیف توسعه کارهای فرهنگی میشود.

,

دهبانی با بیان اینکه در قانون جدید سینما در کنار مجتمع های فرهنگی احداث می شود، تصریح کرد: در حال حاضر سه سینما مدرن در مرکز استان در حال ساخت بوده که می تواند به مجتمع بزرگ فرهنگی هنری یاسوج و یا حتی مجتمع فرهنگی رفاهی تیرتاج دنا در همان مکان قبلی سینما دنا سابق مرکز استان اشاره کرد .

,

60شهر کشور سینما ندارند

,

وی با بیان اینکه موضوع نبود سینما منوط به خود یاسوج به عنوان یک مرکز استان نیست، تصریح کرد:طبق برخی از امار امروز بیش از  60شهر کشور از نبود سینمای تخصصی رنج می برند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یکی از دلایل بی مهری مردم به سینما را دسترسی مردم به فیلم ها قبل از اکران و حتی فضاهای مجازی دانست و گفت: امروز مخاطب همانند گذشته با سینما ارتباط خوبی ندارد و عجین شدن آنها با فضای مجازی مردم را از سینما دو کرده است.

,

دهبانی پور از مصوب شدن راه اندازی سینما در دنا و بهمئی، سینمایی سیار در باشت، چرام و لنده، خبر داد و گفت:امروزه هنر سینما نقش و جایگاه ممتازی در تحولات اجتماعی و بویژه فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری جامعه دارد و توجه به حوزه سینما هم در تولید و هم در زیر ساخت‌ها از اولویت‌های جدی فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی با مثبت ارزیابی کردن جلسه هماهنگی با رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفت: راه اندازی سینما در دنا و بهمئی و همچنین راه انداری سینمای هنر و تجربه در اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی از مصوبات این نشست بود.

,
,

سینما؛ زیرساختی فرهنگی که می‌توانست با ایجاد آن بسیاری از معضلات فرهنگی در این استان را تسکین داد و حتی بتوان از برخی از این معضلات  فرهنگی مانند اعتیاد و طلاق به دلیل نبود کارهای فرهنگی کاست همچنان در این شهر بیگانه است.

,

ما با سینما غریبه‌ایم

,

طولانی شدن احداث سینما در مرکز و حتی شهرهای دیگر استان و معرفی نکردن آن به جامعه هدف باعث شده که مخاطبان کم‌کم دور این ظرفیت خوب را خط بکشند و آن را در حاشیه قرار دهند به‌گونه‌ای که حتی بیشتر هنرمندان ما خبری از فیلم‌های جدید روی پرده نقره‌ای آن نداشته باشند و اصلی‌ترین علت آن را نبود سینما در استان بدانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه