اخبار داغ

زعفران کرمان نیازمند حمایت؛

نبود صنایع تبدیلی و مدیریتی «زعفران» زرند کرمان را قربانی کرد

نبود صنایع تبدیلی و مدیریتی «زعفران» زرند کرمان را قربانی کرد
نبود صنایع تبدیلی برای بسته‌بندی مناسب زعفران استان کرمان موجب شده که این محصول را دلالانی از استان‌های مجاور به‌صورت فله‌ای از کشاورزان این استان بخصوص در منطقه زرند خریداری و با برند آن استان‌ها و ارزش افزوده در بازار عرضه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از کارگران کرمان با همت کشاورزان ،  محصول زعفران در شهرستان زرند کرمان جایگزین کشت‌های دیگری ، از جمله علوفه، گندم، جو، سیب زمینی و محصولاتی با مصرف آب فراوان شده و این تغییر الگوی کشت به علت صرفه اقتصادی رضایتمندی کشاورزان زرندی را به همراه داشته است ، اما همواره مشکلاتی برای برند‌سازی و فروش این محصول کرمانی در بازار رقابت وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کارگران کرمان ,

در حال حاضر نبود  شرکت تعاونی توانمند برای بسته‌بندی زعفران به‌عنوان محصول نخست کشاورزی زرند بشدت احساس می‌شود، زیرا دلالان و شرکت‌های تعاونی بزرگ از استان‌های همسایه محصول زعفران را از کشاورزان بومی خریداری کرده و تنها با بسته‌بندی و برندسازی، به سوددهی می‌رسند و این محصول با کیفیت  کرمانی را به نام دیگر استان‌ها در بازار به فروش می رسانند.

,

زیان عمده این عمل پس از کشاورزان بومی به اقتصاد استان کرمان وارد می‌شود، زیرا نوعی خام‌فروشی در محصولات بومی محسوب می‌شود و این محصول  می‌تواند علاوه بر سود‌دهی بیشتر، اشتغالزایی خوبی را با ساخت صنایع تولیدی پایین دستی به‌وجود آورد.

,

اینک زمان آن رسیده که تمام مسئولان  در استان کرمان با حرکتی جهادی و هم‌افزایی بیشتر، همان گونه که در تغییر الگوی کشت و تغییر روش‌های آبیاری محصولات کشاورزی در جهت صرفه‌جویی آب موفق عمل کرده‌اند، در گام آخر بسته‌بندی محصولات، برند‌سازی و حضور در بازار رقابت نیز به کمک کشاورزان بشتابند .
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در ماه های اخیر در سفر به زرند قول‌های مساعدی برای پرداخت وام کم بهره برای ایجاد صنایع تولیدی بسته‌بندی و برندسازی و شرکت‌های تعاونی جهت  فروش زعفران با مدیریت بخش خصوصی بومی داده، تا برند و سود اقتصادی محصول زعفران از استان کرمان خارج نشود و کشاورزان صرفه اقتصادی بیشتری ببرند.

,
,

مردم زرند بیش از ۲۰ سال زعفران کشت می‌کنند و محصول زعفران که بسیار با آب و هوای این شهرستان سازگار است و به آبیاری کمتری نسبت به محصولات پیشین نیاز دارد با اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به کشت نخست کشاورزان زرندی تبدیل شده است.

,

در سال گذشته در بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت در شمال استان کرمان با تغییر الگوی کشت در ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار از این اراضی، بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است .

,

**نیاز به صنایع بسته بندی 
مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: جهاد کشاورزی در حال هموار کردن مسیر رو به رشد کشت زعفران در استان است و این مسیری است که در سال‌های آینده نیاز به صنایع بسته‌بندی و برند‌سازی را ایجاب می‌کند ، هم‌اکنون از استان‌های دیگر از جمله خراسان جنوبی محصول زعفران را به صورت فله‌ای از خرده مالکان جمع‌آوری می‌کنند و به کارخانه های بسته‌بندی این استان‌ها می‌فرستند، اما میزان محصول موجود پاسخگوی هزینه ساخت صنایع تولیدی در استان کرمان نیست .

,
,

محمد جواد عبدالکریمی با بیان اینکه زعفران برای راحتی کشاورزان و در وضعیت کم‌آبی کشت می‌شود، ادامه داد: باید مواد اولیه ثابت و پایدار وجود داشته باشد و پس از آن به بازار مصرف بپردازیم لذا نیاز به وجود صنایع تولیدی خود به خود نگاه سرمایه‌گذار را به این حوزه جلب می‌کند.

,

**ضرورت ایجاد شرکت تعاونی بومی 
دهیار دهستان سراپرده از توابع زرند  نیز  ، گفت: برای دولت مقدور نیست که تمام محصول زعفران را از کشاورزان خریداری کند و کشاورزان برای فروش زعفران و بسته‌بندی محصولات به شرکت‌های تعاونی و صنایع تولیدی بومی نیاز دارند تا سود اصلی به کشاورز برسد نه اینکه به دلالان و مغازه داران.

,
,

علیرضا همتی افزود: برای ساخت شرکت‌های تعاونی و صنایع تولیدی زعفران به هم‌افزایی و تلاش همه جانبه مردم و مسئولان استان کرمان نیاز است، زیرا ساخت یک شرکت تعاونی برای بسته‌بندی و فروش محصول زعفران به پرسنل، سرمایه، تجربه، علم و مکانی مناسب نیاز دارد که از عهده کشاورز به‌تنهایی خارج است.

,

**نیاز اقتصادی 
یکی از کشاورزان کشت زعفران در دهستان سربنان زرند،  اظهار داشت: در یک سال گذشته چند مرحله از استان‌های همجوار برای خرید محصول به ما مراجعه کرده‌اند و کشاورز زرندی به علت نیاز اقتصادی و از ترس اینکه محصولش فروش نرود مجبور به فروش با قیمت پایین‌تر شده است.

,
,

عباس امیریان افزود: دلالانی از استان کرمان و سایر استان‌ها نیز به ما مراجعه می‌کنند و با بسته‌بندی دستی زعفران را به بازار فروش و مغازه‌های سطح شهر می‌برند ، گرچه مسئولان  به‌طور مداوم به مزارع زعفران و دیگر محصولات رسیدگی می‌کنند و کشاورزان را برای کشت بهتر و حداکثری محصول زعفران راهنمایی می‌کنند، اما برنامه‌ای مدون برای فروش محصولات وجود ندارد.

,

**حضور مداوم دلالان زعفران 
صغری اثنی عشری دهیار دهستان سربنان زرند ، نیز تاکید کرد : به‌علت خشکسالی‌های اخیر و نیاز به صرفه‌جویی در مصرف آب محصول زعفران جایگزین گندم، جو، چغندر و سیب زمینی شده است ، اما کشاورزان همچنان برای فروش این طلای سرخ با دلالان درگیر هستند.

,
,

سخن سردبیر 
همه مسئولان استان کرمان باید در راستای اقتصاد مقاومتی خانوارهای روستایی ضمن حمایت بی‌دریغ در کشت محصولات کشاورزی، حمایت ویژه خود را از کشاورزان هم‌استانی تا بسته بندی، برندسازی و فروش محصولات بومی ادامه دهند و زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی این استان را تکمیل کنند زیرا این حمایت‌ها می‌تواند موجب درآمدزایی بیشتر در روستاها و در نتیجه مهاجرت معکوس به روستا شود.

,
,

استان کرمان در برداشت و کشت زعفران رتبه چهارم کشور را دارد و این استان دارای یکهزار و هفت هکتار سطح زیرکشت زعفران که ۸۱۹ هکتار آن بارور است و از این میزان سالانه چهارهزار و ۲۰۰ هکتار زعفران برداشت می شود.

,

از سال ۷۲ کشت زعفران در شهرستان زرند (قطب زعفران استان کرمان) آغاز شده است و هم اکنون ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت و سالانه ۸۰۰ کیلوگرم برداشت زعفران دارد.

,

شهرستان زرند به عنوان یکی از قطب های معدنی و کشاورزی استان کرمان در ۷۵کیلومتری شمال غرب مرکز این استان قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه