اخبار داغ

سبزوار بر کرانه رودخانه ثروت؛

گردشگری؛ فرصتی که از کف سبزوار می‌رود

گردشگری؛ فرصتی که از کف سبزوار می‌رود
قرار گرفتن در مسیر تردد بیش از 20 میلیون مسافر و همچنین دارا بودن فرصت‌های مناسب برای جذب گردشگر از جمله نکاتی هستند که مسئولان سبزوار می‌توانند با در نظر گرفتن آنان فرصت‌های شغلی بسیاری را به وجود آوردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از بصیر سبزوار، قرار گرفتن در مسیر تردد بیش از 20 میلیون مسافر و همچنین دارا بودن فرصت های مناسب برای جذب گردشگر فرصتی است برای سبزوار تا از این پتانسیل استفاده مطلوب را ببرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بصیر سبزوار,

 

,

موقعتی جغرافیایی که باعث شده است سبزوار در مکانی قرار گیرد که بسیاری از شهرهای اطراف برای رسیدن به مقصد نهایی خود از این نقطه عبور کنند چه مسافرینی که از سمت شرق کشور، پایتخت را مقصد خود قرار داده و یا زائرینی که برای عرض ارادت به سلطان خراسان، مشهد را برای مسافرت برگزیده اند.

,

 

,

همه ساله با نزدیک شدن به ایام پیک سفر شاهد ارائه آمارهایی از سوی مسئولان مرتبط با بحث سفر هستیم و تاکنون رقم بیست میلیون و بیشتر را به عنوان تعداد مسافرین عبوری از سبزوار اعلام کرده اند و شاید در اینجا بتوان گفت که متاسفانه تعداد مسافرین فقط عبوری که همراه خود پول و اشتغال نهفته برای شهر را برده و کمتر پیش می آید تا سبزوار که شهری تاریخی کهن دارد را به عنوان مقصد نهایی و یا محلی برای توقف یک روزه و بهره بردن از تاریخ و جاذبه های آن انتخاب کنند.

,

 

,

متاسفانه سبزوار باوجود آثار متعدد از ابنیه های تاریخی و یا معاصر و داشتن خانه هایی با معماری های اصیل و دیدینی نتوانسته جایگاه خود را آنگونه که باید برای استفاده از ثروتی که در کنار آن ایستاده پیدا کند و این سیل خروشان ثروت و پول با سرعت از کنار شهر عبور می کند.

,

               

, , ,

                                                         (مصلی تاریخی سبزوار مربوط به سدهٔ ۸ ه. ق.)

,

در دنیای امروز که صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که ارتباط مستقیم با اشتغال داشته و می تواند سهم بزرگی در ایجاد شغل های مناسب برای شهری که دغدغه اصلی جوانان آن تامین شغل است، داشته باشد متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه مسئولین قرار ندارد.

,

 

,

عدم معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری موجود مشکل اصلی شهر است

, عدم معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری موجود مشکل اصلی شهر است,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار عدم معرفی و شناساندن آثار و اشخاص و مشاهیر سبزوار را از جمله کاستی ها برای استفاده از این موقعیت می داند و میگوید: جاذبه های قوی ما در لاکی از ابهام قرار گرفته اند و متاسفانه در سال های اخیر هیچ گونه تلاشی برای معرفی مشاهیر، ظرفیت ها و آثار مادی و معنوی این شهر انجام نشده است.

,

 

,

محمود سلیمانی با بیان اینکه سبزوار باید میراث معنوی خود را در ابتدا مطرح کرده و آیین های ماندگار را فریاد بزند، ادامه داد: ایجاد باغ موزه آیین ها در محل مصلی و برگزاری آیین های بومی سبزوارکه از قدیم الایام برای ما به یادگار مانده است، می تواند به کمک ما بیاید.

,

 

,

میراث فرهنگی باید از انزوا خارج شود

, میراث فرهنگی باید از انزوا خارج شود,

 

,

وی همچنین انزوایی شدیدی که از ابتدا در میراث فرهنگی شهر ایجاد شده را یکی ازدلایل مهم دانست و افزود: اولین سیاست باید خروج میراث فرهنگی از انزوا و همچنین ایجاد رابطه تعامل با مسئولین مرتبط با این حوزه باشد.

,

 

,

سلیمانی در ادامه ایجاد حساسیت نسبت به میراث فرهنگی را در بین جامعه سبزوار از راهکارهای مناسبی دانست که تاکنون به آن پرداخته نشده است و تصریح کرد: باز کردن مسیر مردم به سمت آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی و روشن کردن اهمیت این آثار برای آنها می تواند، بسیار سازنده باشد.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار یکی دیگر از معضلات را جدی نگرفتن اقتصاد فرهنگی در بین مسئولین شهری دانست و افزود: متاسفانه نگاه مسئولین به اداره میراث فرهنگی نگاه به اداره ای است که همیشه مستحق کمک و اعتبار است، درصورتی که باید این نگاه تغییر کند و میراث به عنوان نهادی پول ساز در بین ادارت شناخته شود.

,

 

,

حوزه گردشگری نیازمند وحدت است نه زیر ساخت

, حوزه گردشگری نیازمند وحدت است نه زیر ساخت,

 

,

سلیمانی اقتصاد فرهنگی را اقتصادی نیرو بر و بدون نیاز به سرمایه اولیه دانست و ادامه داد: یکی از بهترین راههای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به آن در حوزه های میراثی، گردشگری و فرهنگی است.

,

 

,

وی همچنین با بیان اینکه این حرف که ما برای ایجاد صنعت گردشگری در ابتدا نیازمند زیرساخت هستیم را سخنی از روی ناآگاهی دانست و تاکید کرد: گام اول برای ایجاد این صنعت شناساندن میراث شهر و جذب گردشگر است تا بتوانیم از زیر ساخت های موجود استفاده کرده و در راستای افزایش آن قدم برداریم.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار یکی دیگر از ضرباتی که تاکنون به حوزه گردشگری و به تبع آن اقتصاد حاصل از عدم پویایی این صنعت خورده است را نبود وحدت بین مسئولین مرتبط با این بخش دانست وتاکید کرد: این نبود وحدت در انتخاب نام های متعدد برای شهر به عنوان نماد و برند به خوبی به چشم می آید.

,

 

,

ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری گام اول در رونق این صنعت

, ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری گام اول در رونق این صنعت,

 

,

معاون برنامه ریزی فرماندارسبزوار در گفت و گو با خبرنگار ما گام اول در توسعه گردشگری را مستلزم ورود بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: این تفکر که دولت به تنهایی می تواند گردشگری را به رونق مورد نظر برساند تفکر ناقصی است.

,

 

,

حسن پارسی پور با بیان اینکه کوتاه کردن بروکراسی اداری برای جذب تسهیلات و سرمایه گذاری در این حوزه اقدامی است که باید به صورت ویژه به آن توجه شده است.

,

 

,

هم افزایی مدیران شهرستان لازمه احیاء صنعت گردشگری است

, هم افزایی مدیران شهرستان لازمه احیاء صنعت گردشگری است,

 

,

وی با تاکید بر این نکته که لازمه احیاء صنعت گردشگری و تبدیل شدن سبزوار به مقصد مسافرین، هم افزایی مدیران شهرستانی است، ادامه داد: هماهنگی بین مدیران شهرستان و شناختن ظرفیت های موجود است که زمینه را برای تصمیمات بعدی فراهم می کند.

,

    

, , ,

                                                                          (مسجد جامع سبزوار تنها مسجد به جا مانده از حکومت سربداران)

,

معاون برنامه ریزی فرمانداری سبزوار در ادامه با اشاره به اینکه سهم حوزه گردشگری در سند توسعه شهرستان به صورت ویژه دیده شده است، تاکید کرد: ظرفیت بسیار بالای اقتصادی که در حوزه گردگشری وجود دارد سبب شده است تا کارگروه اشتغال شهرستان نیز ارائه تسهیلات به این حوزه را با نگاه ویژه دنبال کند.

,

 

,

وی عدم اطلاع رسانی در خصوص داشته های حوزه گردشگری را نقص مهم برای رسیدن به ایده آل ها دانست و ادامه داد: متاسفانه عدم وجود شناخت کافی نسبت به ظرفیت ها و آثار مادی و معنوی فرهنگی در شهرستان سبب شده است تا نه خود به خوبی این آثار را بشناسیم و نه بتوانیم در راستای معرفی و جذب گردشگر اقدام موثری انجام دهیم.

,

 

,

دعوت از متخصصان و شناساندن چهره و آثار ملی

, دعوت از متخصصان و شناساندن چهره و آثار ملی,

 

,

پارسی پور بابیان اینکه اجرای همایش های ملی و دعوت از متخصصین این حوزه باید به صورت ویژه در دستور دانشگاه ها قرار گیرد، گفت: دست یافتن به طرح جامع  گردشگری با توجه به مزیت های منطقه و داشته های تاریخی و میراث فرهنگی باید از همین امروز در دستور کار قرار گیرد.

,

 

,

معاون فرمانداری سبزوارهمچنین در ادامه با اشاره به امکانات موجود و شرایط ورودی های شهر، اضافه کرد: ورودی هر شهر نشان از جایگاه و فرهنگ یک شهر دارد که متاسفانه درحال حاضر سبزوار دارای شرایط مناسبی در این خصوص نیست.

,

 

,

اما آنچه که مسلم است سبزوار با داشتن جاذبه های تاریخی و میراث ملموس و ناملموس فرهنگی این قابلیت را دارد که از ظرفیت بزرگی که در حال حاضر از آن برخوردار شده سهمی از اقتصاد گردشگری داشته باشد و از این طریق بتواند معضلات بزرگی مانند بیکاری را که امروزه به مشکل اصلی شهرستان بدل شده است را برطرف کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه