اخبار داغ

تخمه مینابی معروف ترین سوغات شرق هرمزگان؛

مادر حبیب، زن تخمه فروشی که فرزندانش را به سرانجام رساند+تصاویر

مادر حبیب، زن تخمه فروشی که فرزندانش را به سرانجام رساند+تصاویر
تولیدکننده تخمه مینابی که مردم میناب او را به اسم "مادر حبیب" و با تخمه‌های مینابی‌ می شناسند امروزه با نام تخمه مینابی شهرت پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،تخمه مینابی یکی از سوغاتی‌هایی که مردم میناب و مسافران با خود به شهرهای دیگر می‌برند و کمتر کسی است که از میناب خارج شود و با گذر از کنار میدان، ترغیب به خرید تخمه مینابی نشود چرا که تخمه های مینابی این زن سالخورده شهرت جهانی هم پیدا کرده است و به خارج از کشور نیز بعنوان سوغات ارسال می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

تخمه مینابی که به تخمه سفید نیز شهرت دارد، یک نمونه از دانه‌های آفتابگردان است  تخمه سفید سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین A ، B و E بوده و از گذشته‌ای دور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع زینک شناخته شده است؛ سازمان غذایی جهان استفاده از این تخمه را به‌عنوان یک منبع زینک برای کسانی که از کمبود زینک رنج می‌برند، پیشنهاد کرده است‌ اگرچه در تخمه‌های دیگر نیز درصد مشابه یافت می‌شود.

,

تخمه سفید و تخمه‌های مشابه با خواص آنتی‌اکسیدانشان خطر سرطان را کاهش می‌دهند و از دیگر خواص آن‌ها می‌توان به تأمین انرژی موردنیاز بدن، کاهش کلسترول خون، تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی، تسکین اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی، کاهش فشارخون و احتمال سکته قلبی‌ و بسیاری خواص دیگر اشاره کرد.

,

برای اطلاع از نحوه تولید و عرضه این تخمه خوش‌طعم، مغزی و پرطرفدار به دنبال شخصی بودیم که سابقه و شهرت بیشتری در تولید و فروش تخمه مینابی داشته باشد که نتیجه پرس‌و‌جو ها ما را به سمت شخصی سوق داد که مردم میناب او را "مادر حبیب" صدا می‌زدند.

,

 

,

, ,

مادر حبیب، زنی سالخورده اهل و ساکن احمدآباد میناب است که سال‌هادر کارگاهی کوچک در حیاط خانه‌اش تخمه مینابی تهیه می کند.

,

تولیدکننده تخمه مینابی که نام اصلی اش شهربانو رنجبر هست و مردم میناب او را به اسم "مادر حبیب" و با تخمه‌های مینابی‌ می شناسند نزدیک به 30 سال از عمر خویش را صرف تخمه فروشی کرده  و با فروش تخمه مینابی مخارج خود و خانواده‌اش را تأمین می کند.

,

 

,

, ,

مادر حبیب تخمه های آفتابگردان را در فصل‌هایی که این محصول در میناب برداشت می‌شود از کشاورزان خریداری می کند و آن را با شکلی خاص سفید می کند، تخمه های آفتابگردان این بانوی مینابی متفاوت از تخمه هایی است که در آجیل فروشی ها بفروش می رسد.

,

مادر حبیب در گفتگویی اظهار  کرد:  در گذشته از سنگ برای سفیر کردن تخمه استفاده می‌کردم و امروزه با دستگاه، تخمه‌ها را کاملاً سفید می‌کنم و پس از سفید کردن و شست‌وشو، تخمه‌ها را در آفتاب می‌گذارم تا خشک شوند و در آخر در این اتاقکی که می‌بینید بو می‌دهم.

,

‌رنجبر ادامه داد: تخمه‌ها را پس از بو دادن، برای فروش به میدان می‌برم، در جای همیشگیم منتظر خریداران می‌مانم.

,

, ,

این تولیدکننده تخمه مینابی با اشاره به اینکه در گذشته فروش بیشتری داشتم، عنوان کرد: این روزها با زیاد شدن تولیدی‌ها و مغازه‌های تخمه‌فروشی، ارسال تخمه مینابی به شهرهای دیگر و همچنین گرم‌تر شدن هوای میناب، کارم رونق گذشته را ندارد؛ گاهی حتی پنج کیلوگرم هم فروش ندارم درحالی‌که در گذشته روزانه بیشتر از یک گونی تخمه می‌فروختم.

,

وی گفت: تخمه‌ها را در پلاستیک‌های کوچک بسته‌بندی می‌کنم و در هر بسته را هزار تومان می‌فروشم.

,

رنجبر با اشاره به اینکه سال‌ها در سرما و گرما و زیر آفتاب به‌سختی کار کردم تا خانواده‌ام در آسایش زندگی کنند، افزود: پسرم حبیب را با همین تخمه‌فروشی و کار شبانه‌روزی به دانشگاه فرستادم اما هنوز بیکار است.

,

وی ابراز داشت: به هرجایی که برای کار مراجعه می‌کند، به بهانه‌های مختلفی مثل، مطابق نبودن مدرک تحصیلی، محدودیت سنی و نداشتن سابقه او را رد می‌کنند.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه