اخبار داغ

شناسایی ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاه «باریجه» در استان مرکزی/طرح بهره‌برداری صنعتی از دو گونه گیاهی تهیه شده است

شناسایی ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاه «باریجه» در استان مرکزی/طرح بهره‌برداری صنعتی از دو گونه گیاهی تهیه شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طرح بهره‌برداری از ۲ گونه گیاهان دارویی و صنعتی کتیرا و باریجه در سطح استان تهیه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف یوسفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به ظرفیت‌های متنوع تولید و پرورش گیاهان دارویی در سطح استان مرکزی، گفت: طرح بهره‌برداری از ۲ گونه گیاه دارویی و صنعتی نظیر کتیرا و باریجه که محصولات فرعی و صنعتی آنها قابل استفاده هستند، در سطح استان تهیه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش , ندای تفرش,

یوسفی اظهار کرد: برای این دو نوع گیاه، ۱۰۰ هزار هکتار طرح قابل واگذاری و بهره‌برداری در سطح استان وجود دارد.

,

وی در خصوص محصول کتیرا، اضافه کرد: از محصول کتیرا به دلیل مشکلات بازاریابی و صنایع فرآوری به ندرت استقبال می‌شود.

,

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای بهره برداری بیشتر از گیاه باریجه

, ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای بهره برداری بیشتر از گیاه باریجه, ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای بهره برداری بیشتر از گیاه باریجه,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: در گیاه باریجه، امسال با انجام ۹ مورد مزایده و با کمک بخش خصوصی در شهرهای مختلف استان از جمله دلیجان، تفرش، ساوه بهره‌برداری‌هایی صورت گرفته است. بهره‌برداران ضمن پرداخت بهره مالکانه دولت، محصول باریجه را به بازار وارد می‌کنند که عمدتا این نوع محصول به دلیل نبود صنایع فرآوری آن در داخل کشور، صادر می‌شود.

,

یوسفی ادامه داد: باریجه از جمله گیاهان دارویی و صنعتی است که به صورت طبیعی رشد می‌کند.

,

وی با اشاره به شناسایی ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاه باریجه در استان، یادآور شد: سطح زیر کشت گیاه باریجه در صورت کشت بذر گیاه تا سطح ۱۰۰ هزار هکتار هم در استان توسعه پیدا می کند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به وجود ۲۲۵ گونه گیاه دارویی شناسایی شده دیگر در سطح استان، بیان کرد: هنوز طرح‌های بهره‌برداری از این گیاهان دارویی تهیه نشده است و به صورت پراکنده کشت می‌شوند.

,

یوسفی ادامه داد: گیاهانی نظیر آویشن، قابلیت کشت در زمین‌های کشاورزی هم دارند. این نوع گیاه دارویی می‌تواند با توجه به بازار فروش آن، جایگزین چای نیز شود.

,

وی خاطر نشان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان از جمله خمین، شازند، اراک، خنداب، تفرش و قسمت‌هایی از شهرستان ساوه که میزان بارندگی بهتری دارند، علاوه بر اجرای طرح‌های بهره‌برداری از کتیرا و باریجه، طرح‌های بهره‌برداری به منظور کشت محصولاتی نظیر آویشن توسط مردم در اراضی کشاورزی در حال تهیه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه