اخبار داغ

در گفتگو با پرستاران مهدیشهری مطرح شد:

کمبود نیرو مهمترین مشکل جامعه پرستاری/ یک پرستار عهده دار مراقبت از 15 بیمار

کمبود نیرو مهمترین مشکل جامعه پرستاری/ یک پرستار عهده دار مراقبت از 15 بیمار
یکی از پرستاران بیمارستان 15 خرداد مهدیشهر گفت: به دلیل کمبود نیروی پرستار، گاهی مواقع یک پرستار مجبور است مراقبت از 15 بیمار را بر عهده بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، به مناسبت ولادت اسوه صبر و ایثار حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار با چند تن از پرستاران مهدیشهری به گفت گو پرداختیم تا از فعالیت خودشان در شغل پرستاری برایمان بگویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

  ناهید مقدمی یکی از پرستاران مهدیشهری است که در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، به سابقه فعالیت خود در پرستاری اشاره کرد و گفت: به مدت 14 سال در بخش های مختلف بیمارستان 15 خرداد مهدیشهر سابقه فعالیت دارم و ابتدا به مدت 4 سال در بخش های داخلی، CCU، اطفال و اورژانس مشغول به کار بودم و 10 سال هم می شود که در بخش دیالیز از بیماران مراقبت می کنم.

,

وی در خصوص ورود خود به شغل پرستاری، اظهار کرد: به شغل های پزشکی و پیراپزشکی علاقه داشتم و در دانشگاه نیز رشته های مرتبط را انتخاب کردم که پرستاری قبول شدم و در این حوزه وارد شدم.

,

این پرستار در خصوص اینکه بیشتر تمایل دارد در کدام بخش از بیماران مراقبت داشته باشد، افزود: پرستاری در هر بخشی که باشد هیچ فرقی نمی کند و در هر بخشی از بیمارستان که کار کردم برایم لذت بخش بوده است اما وقتی مدتی در یک بخشی فعالیت کنم به آنجا عادت می کنم و دیگر دوست ندارن به بخش دیگری بروم.

,

صبر، مهمترین شاخصه و ویژگی پرستار است

, صبر، مهمترین شاخصه و ویژگی پرستار است,

مقدمی مهمترین شاخصه و ویژگی که در پرستاری حرف اول می زند را صبر دانست چرا که با هر بیماری و با هر نوع شخصیت و ویژگی مواجه هستیم که در شرایط خاصی قرار دارند که یا حال مساعدی ندارند یا روحیه آنها به هم ریخته است وگاهی مواقع مریض ممکن است متوجه نباشد که داریم برایشان زحمت می کشیم و کار ما را زیر سوال ببرند و قضاوت نادرستی نسبت به پرستار داشته باشند که تنها چیزی که اینجا لازم است پرستار داشته باشد، صبر است.

,

وی تصریح کرد: شاید هم یکی دیگر از دلایل نامگذاری روز ولادت حضرت زینب(س) به نام روز پرستار، به خاطر صبر این حضرت باشد که مهمترین ویژگی پرستار نیز باید صبر باشد و اگر صبر و گذشت نباشد پرستار نمی تواند کار کند.

,

کمبود نیرو از مهمترین مشکلات پرستاران

, کمبود نیرو از مهمترین مشکلات پرستاران,

این پرستار مهدیشهری، وجدان کاری و علاقه به کار را برای فعالیت در شغل پرستاری نیز بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: به خاطر علاقه پرستار به شغلش است که می تواند شیفت شب کاری را تحمل کند.

,

مقدمی کمبود نیرو در حوزه پرستاری را از مهمترین مشکلات پرستاران دانست و ادامه داد: پرستاران نمی توانند راحت از استعلاجی استفاده کنند و وقتی مریض هم شوند مجبور است سرکار برود چرا که با توجه به کمبود پرستار، کسی نیست که جایگزین وی بایستد.

,

وی گفت: در راستای حقوق و مزایای پرستاران و در قالب طرح تحول سلامت و تعرفه گذاری پرستاران، چیزی را تعریف کردند ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و اکثرا پرستاران با توجه به شرایط کار سخت و زحماتی که می کشند، از حقوق و مزایای پایین خود ناراضی هستند.

,

این پرستار بیمارستان مهدیشهر، شیفت کاری سنگین که واقعا از عهده انسان خارج است و شب کاری ها را از دیگر مشکلات پرستاران در سطح کشور برشمرد و افزود: با وجود این سختی های کار و کمبود نیرو پرستاران و این شرایط مشکلات، همه پرستاراندارند  از جان و دل مایه می گذارند.  

,

مقدمی بیان کرد: وعده هایی که مسئولین به پرستاران می دهند بخشی از آن اجرایی شده ولی همه وعده ها عملی نشده و انتظاران پرستاران این است که وعده ها همه عملی شود و هوای پرستاران را داشته باشند.

,

وی خاطر نشان کرد: البته مسئولین دارند زحمت خودشان را می کشند و در صحبت های خود هم از زحمات پرستاران قدردانی داشته اند ولی گویا از پس هزینه ها بر نمی آیند.

,

پرستار باید همیشه سرحال باشد

, پرستار باید همیشه سرحال باشد,

سیده مهسا کسائیان دیگر پرستار مهدیشهری است که در بخش داخلی و جراحی بیمارستان 15 خرداد مهدیشهر مشغول به کار می باشد.

,

وی که 7 سال و نیم سابقه پرستاری دارد در گفت و گو با خبرنگار نیزوا، اظهار کرد: ورود من به پرستاری اتفاقی بود چرا که اصلا هیچ آشناییتی با این شغل نداشتم و چیزی از آن نمی دانستم ولی در دانشگاه در این رشته قبول شدم و وارد حوزه پرستاری که شدم کم کم علاقمند شدم و الان هم ناراضی نیستم که وارد این حرفه شدم و شغل خوبی است.

,

این پرستار به ویژگی های این شغل اشاره کرد و افزود: پرستاری صبر و حوصله زیاد می خواهد و به ویژه خانم ها باید مقاومت بالایی داشته باشند چرا که مسئولیت خانه داری را بر عهده دارند که هم باید در بیمارستان به بیماران رسیدگی و از آنها مراقبت کنند و هم در منزل از فرزندان خود مراقبت داشته باشند و گاها پیش می آید که فرزند خود پرستار مریض است اما وقتی زمان شیفتش باشد باید مراقبت از فرزند را کنار بگذارد و در بیمارستان از بیماران مراقبت کند.

,

مشکل کمبود پرستار به ویژه پرستار مرد، مرتفع شود

, مشکل کمبود پرستار به ویژه پرستار مرد، مرتفع شود,

کسائیان ادامه داد: پرستاری شغل معمولی نیست و شیفتی است و شب کاری دارد که بسیار سخت است. وقتی هم از سرکار خسته به منزل برمی گردیم باید خستگیمان را کنار بگذاریم و توجهی نکنیم چرا که خانواده می خواهند به عنوان یک همسر و مادر، سرحال و قبراق باشیم و از طرفی هم وقتی خسته از رسیدگی به کارهای خانه به سرکار می رویم باز هم باید به خستگی خود توجهی نکنیم و سرحال باشیم چرا که بیماران نیز انتظار دارد سرحال و خوش رو باشیم.

,

وی کمبود پرستار به ویژه پرستار مرد را از مهمترین مشکلات پرستاری دانست و افزود: اکثرا پرستاران خانم هستند و پرستار مرد کمتر داریم و شاید به دلیل روحیه ای که زنان دارند که بیشتر با شغل پرستاری سازگار است، باشد ولی ما به پرستاران مرد هم نیاز داریم چرا که پرستاری از بیمار مرد را بهتر می تواند انجام دهد و رسیدگی کند.  

,

این پرستار گفت: البته تا جایی که در جریان هستم اخیرا دانشگاه ها در رشته پرستاری بر ورود آقایان بیشتر تمرکز کرده اند و نیمی از دانشجویان پرستاری را آقایان و نیمی را بانوان پذیرش می کنند ولی در گذشته اینگونه نبود و هر کسی مجزا از جنسیت که قبول می شدند وارد این رشته می شدند.

,

یک پرستار عهده دار مراقبت از 15 بیمار

, یک پرستار عهده دار مراقبت از 15 بیمار,

کسائیان با تاکید بر کمبود پرستار، اظهار کرد: هر چند پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه ها افزایش یافته ولی در کشور همچنان شدیدا با کمبود پرستار مواجه هستیم و این قضیه در بیمارستان مهدیشهر نیز وجود دارد به حدی که در برخی مواقع یک پرستار در شیفت خود مسئولیت مراقبت از 12 الی 15 بیمار را بر عهده دارد.

,

وی استاندار جهانی مراقبت پرستار از بیمار را برای هر یک پرستار2 الی 3 بیمار اعلام کرد و ادامه داد: البته ما با این استاندار جهانی خیلی فاصله داریم و با توجه به شرایط سختی که در جامعه وجود دارد، هر پرستار مراقبت از حداکثر 6 بیمار را عهده دار باشد خوب است اما بیشتر از این به پرستار فشار می آید.

,

این پرستار مهدیشهری اضافه کرد: کمبود پرستار در بیمارستان ها باعث می شود حجم کار پرستاران بالا رود و در کنار آن استرس ناشی از حجم کار بالا نیز افزایش پیدا می کند و موجب می شود پرستار نتواند خوب و کامل از بیماران مراقبت نماید.

,

دستمزد پرستاران پایین است

, دستمزد پرستاران پایین است,

کسائیان دستمزد پایین پرستاران را نیز یکی دیگر از مشکلات بیان کرد و افزود: دستمزد پرستاران نیز با توجه به حجم کاری بالا و استرسی که در کارشان وجود دارد، پایین است و اضافه کاری ها هم برخی مواقع با معوقه پرداخت می شود که همه این مسائل را به کمبود بودجه نسبت می دهند.

,

وی افزایش تعداد پرستاران را خواستار شد و تصریح کرد: اگر هر بیمارستان به نسبت ظرفیت پذیرش بیماری که دارد به همان نسبت پرستار داشته باشد تا فشار کاری پرستار کم شود، راندمان کاری پرستاران نیز بالا می رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه