اخبار داغ

رودخانه دره رود همچنان هدر می رود/احداث سد دیکداش در گیر و دار وعده ها!+عکس

رودخانه دره رود همچنان هدر می رود/احداث سد دیکداش در گیر و دار وعده ها!+عکس
نمایندگان مجلس و مسئولان پیش از این بر حل مشکل رودخانه دره رود با احداث سد دیکداش وعده داده بودند اما هنوز خبری از آن نیست و در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارس تبار،ایجاد سد از ضروری‌ترین نیازهای حال حاضر کشاورزان محسوب می‌شود که در صورت اجرایی شدن آن نقش بسزایی در توسعه و تحول منطقه خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , ارس تبار, ارس تبار,

بحران کم آبی در فصل تابستان به یکی از مشکلات مردم مغان بویژه روستاهای اصلاندوز منجر می شود.آبی که انسانها بواسطه آن به حیات ادامه می دهند اگر روزی از دسترس مردم خارج شود مسایل و مشکلات آن گریبانگیر همه مردم جامعه می شود .

,

با توجه به حاصل‌خیز بودن خاک شهرستان، برای حل مشکلات آب شرب و کشاورزی آن نیاز به احداث سد در منطقه دیکداش است و به سبب این خاک حاصلخیز، قابلیت کشت انواع محصولات در این منطقه وجود دارد.

,

جاری شدن رودخانه دره رود/ 2 بهمن سال 1396

, جاری شدن رودخانه دره رود/ 2 بهمن سال 1396,

, ,

نمایندگان مجلس و مسئولان پیش از این بر حل مشکل رودخانه دره رود با احداث سد دیکداش وعده داده بودند اما هنوز خبری از آن نیست و در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

,

حجت الاسلام حبیب برومند نماینده دوره نهم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی دی ماه سال 1392 از احداث سد دیکداش در منطقه مغان برای تأمین آب شرب روستاهای پارس آباد، گرمی و بیله سوار خبر داد و گفت:در این زمینه رایزنی های لازم با وزارت نیرو انجام شده و در بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای احداث این سد که تأمین کننده آب بیش از 350 روستا خواهد بود عملیاتی و اجرایی شود.

,

شکور پورحسین نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی تیرماه سال گذشته در دیدار مردمی خود در پارس‌آباد اظهار کرد: طرح احداث سد دیکداش با ظرفیت 350 میلیون متر مکعب تا سه ماه آینده آغاز می‌شود تا کمبود آب شرب و زمین‌های کشاورزی روستاهای حاشیه دره‌رود برطرف شود.

,

وی تصریح کرد: از وزیر نیرو مجوز لازم برای احداث این سد و تأمین اعتبار ملی آن گرفته شده که امیدواریم به سرعت عملیات احداث سد دیکداش را در منطقه پار‌س‌آباد شاهد باشیم.

,

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه احداث این سد در مهار آب‌های جاری منطقه و همچنین رفع برخی از مشکلات در حوزه کشاورزی مؤثر است، گفت: امیدواریم با احداث و تکمیل سد دیکداش ساکنان منطقه بتوانند از آب شرب و کشاورزی پایدار بهره‌مند شده و استفاده کنند.

,

پورحسین افزود:با اجرایی شدن این سد که آب منطقه‌ای مجری و متولی آن است، با تأمین اعتبار مورد نیاز تلاش می‌کنیم تا اهالی منطقه بتوانند از منابع آبی که امکان مهار آن وجود نداشته، بیشتر و بهتر استفاده کنند.

,

داود نجفیان مدیرعامل سابق شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل آبان ماه سال گذشته در بازدید از طرح های آبی پارس آباد مغان با بیان اینکه مطالعات سد دیکداش در مغان در مرحله پایانی بوده و عملیات اجرایی آن سال آینده آغاز می شود.افزود: ساخت سد بر روی رودخانه دره رود در حوالی روستای دیکداش یکی از مطالبات جدی مردم و نیازهای اساسی منطقه است که با تحقق آن بخش مهمی از مشکلات و محدودیت آبی منطقه برطرف می شود.

,

به گفته وی،مجوز احداث سد دیکداش توسط نماینده مردم شهرستان های بیله سوار و پارس آباد به صورت کتبی از وزیر نیرو اخذ و با تلاش و پیگیری شرکت آب منطقه ای و استاندار اردبیل 49 میلیون متر مکعب آب به این سد تخصیص داده شد.

,

حجت الاسلام اسدزاده امام جمعه اصلاندوز بارها در خطبه های نماز جمعه این شهر بر حل مشکل احداث سد دیکداش برای برخورداری کشاورزان و عشایر از آب دایمی و پایدار رودخانه دره رود توسط مسئولان و نماینده مجلس تاکید کرده است.

,

رودخانه دره رود که در روزهای پاییز و زمستان و اوایل بهار از پرآبی دچار طغیان شده و باعث هدر رفت و ریزش آن به رودخانه ارس می شود اما متاسفانه تابستانها جزء سنگ و خاک چیزی بنام آب دیده نمی شود.

,

عکس خشک شدن رودخانه دره رود/ 24 خرداد سال 1396

, عکس خشک شدن رودخانه دره رود/ 24 خرداد سال 1396,

, ,

درست است که آب از سد های سبلان مشگین شهر و ستارخان در تابستانها به رودخانه دره رود رها سازی می شود، اما برای داشتن آب پایدار در این رودخانه باید تصمیم گیری کلی در نظر گرفت.

,

با توجه به کشت محصول برنج در روستای دیکداش و حوالی این منطقه شاید بنظر می رسد علت کاهش و یا خشک شدن رودخانه این محصول باشد اما این تنها کافی نیست باید برای حل بحران خشکیدن رودخانه دره رود فکری به حالش کرد و با احداث سد می توان از هدر رفت رودخانه جلوگیری کرد.

,

تمام نیاز انسان از آب است اگر درست بیندیشیم متوجه می شویم که آب لازمه زندگی است و باید همه مسئولان بخصوص نماینده مردم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس دست به دست هم دهند تا این مشکلات حل شود.زیرا چرخه تولیدات کشاورزی روستاها از طریق آب است که بخشی از تولیدات اقتصادی کشورمان را کشاورزان روستاهای شرق و غرب دره رود تامین می کنند.

,

امیدواریم، وزارت نیرو و مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع بحران کمبود آب در مغان بخصوص مناطق روستایی و عشایری اصلاندوز تصمیم گیری و برنامه ریزی جدی کنند تا بیش از این مردم و کشاورزان در فصول گرم سال به خشکسالی مجدد دچار نشوند.

,

معرفی رودخانه دره رود یا قره سو:

, معرفی رودخانه دره رود یا قره سو:,

دره رود یا قره‌سو یکى از مهم‌ترین رودخانه‌هاى منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزى ارس مى‌ریزد. قره‌سو از به هم پیوستن دو شعبه دامنه‌هاى شمال غربى کوهستان طالش و دامنه‌هاى شمال شرقى کوه‌هاى بزغوش به نام حاج محمدچایى به وجود مى‌آید. این رودخانه آب‌هاى عمده مشگین‌شهر و اردبیل و خلخال مانند قورى‌چاى و بالیقلى‌چاى را دریافت مى‌کند.

,

رودخانه قره‌سو، توده کوهستانى و آتشفشانى سبلان را دور مى‌زند و پس از عبور از قره‌داغ در اصلاندوز به رود بزرگ ارس مى‌پیوندد. رود قره‌سو با جریان سیلابى تندى از کوه‌ها سرازیر مى‌شود و در آب‌هاى ارس به هم ‌خوردگى و آشوبى به وجود مى‌آورد.

,

آبدهى قره‌سو در محلى به نام قره چناق اردبیل ۶/۴ میلیون مترمکعب است، ‌در طالب قشلاقى ۱۸۹/۲ میلیون مترمکعب است و در محل دولت بیگلوى مشگین شهر داراى ۳۴/۰۳ میلیون مترمکعب است. طول رودخانه ۱۰۸ کیلومتر است.

,

گزارش:سید سجاد میرزایی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه